تحلیل

حضور تروریست‌ها در واشنگتن پست

در خبرها آمده بود که یکی از سران گروه تروریستی «احرار الشام» روز جمعه گذشته مقاله‌ای را در روزنامه آمریکایی واشنگتن پست به چاپ رسانده و در آن خواستار تغییر سیاست‌های دولت آمریکا نسبت به این گروه شده است.
کد خبر: ۸۱۶۷۹۳

این در حالی است که رسانه‌های آمریکایی ادعا می‌کنند به دلیل مقید بودن به کار حرفه‌ای هرگز به تریبونی برای گروه‌های افراطی تبدیل نخواهند شد. روزنامه واشنگتن پست وابسته به جناح محافظه‌کاران در آمریکا بوده و این اتفاق یک‌بار دیگر هم‌پیمانی آمریکایی‌ها بخصوص جناح‌های افراطی این کشور را با گروه‌های تروریستی اثبات می‌کند. گروه تروریستی احرار الشام از گروه‌های نزدیک به جبهه النصره محسوب می‌شود که سال‌هاست در سوریه با نیروهای دولتی این کشور می‌جنگد. جبهه النصره خود را متحد شبکه تروریستی القاعده می‌داند.

مقاله‌ای که چاپ شد به قلم فردی موسوم به «لبیب النحاس» بود که خود را از مسئولان سیاست خارجی گروه احرار الشام معرفی می‌کرد. وی در این مقاله از دولت آمریکا خواست به جای کمک مالی به گروه‌های موسوم به «مخالفان میانه‌رو» به این گروه کمک کند. او در ادامه مطلب خود راهبرد دولت آمریکا در سوریه را مورد انتقاد قرار داد و آن را «کاملا شکست‌خورده» توصیف کرد. در این مقاله آمده بود: «آمریکا با پافشاری زیاد بر خودداری از هرگونه کمک به گروه‌های اسلامی تندرو در سوریه و تاکید بر صرفا کمک به گروه‌های میانه‌رو، اکثریت بزرگی از سازمان‌های سوری مخالف نظام را مستثنی کرده است». تشکیلات «احرار الشام الاسلامیه» از بارزترین گروه‌های مخالف بشار اسد در سوریه است که زیر‌مجموعه ائتلاف «جبهه اسلامی سوریه» به حساب می‌آید و افکار سلفی دارد؛ این گروه دموکراسی و سکولاریسم را رد کرده و هدف خود را تشکیل دولت اسلامی در سوریه می‌داند. «ابوخالد السوری» مؤسس این سازمان، دوست صیمیمی «عبدالله عزام» و «اسامه بن‌لادن» در افغانستان بود و پس از بحران سوریه نماینده «ایمن الظواهری» سرکرده کنونی القاعده در سوریه شد. هرچند ابوخالد السوری در اسفند ۹۲ کشته شد و اخیرا نیز خبرهایی از درگیری بین این گروه و جبهه النصره منتشر شد، اما مشی تکفیری این سازمان کماکان به قوت خود باقی مانده است.

روزنامه مصری الاهرام نیز روز دوشنبه با چاپ مطلبی تحت عنوان: «تروریست‌ها بر صفحات واشنگتن پست» به این امر اعتراض کرد، اما نکته عجیب در این مقاله آن بود که نویسنده سعی می‌کرد نشان دهد گروه «احرار الشام» وابسته به جناح اخوان‌المسلمین سوریه بوده و به همین دلیل توانسته است از طریق لابی‌های این گروه در آمریکا مطلب خودش را در واشنگتن پست به چاپ برساند. از این‌رو نویسنده مصری که سیاست‌های دولت کنونی مصر در خصومت با اخوان‌المسلمین را دنبال می‌کرد، ضمن هشدار به خوانندگانش از آمریکا می‌خواست مراقب نفوذ اخوانی‌ها در این کشور باشند و فریب آنها را نخورند. این نویسنده همچنین از شبکه الجزیره گلایه کرد که هر از گاهی با آوردن سران گروه‌های تروریستی ازجمله رهبر جبهه النصره به این شبکه از آنها حمایت می‌کند. نکته‌ای که باید در آخر بدان اشاره کرد این‌که مهم نیست چنین افرادی از چه راه‌ها یا کانال‌هایی توانسته‌اند مطلب خود را در یک روزنامه آمریکایی به چاپ برسانند، بلکه نکته مهم‌تر این است که چگونه رسانه‌های مهمی مانند واشنگتن پست که خود را مدافع آزادی بیان و مدارا در جهان می‌دانند به خود اجازه می‌دهند مطالب رهبران یا تحلیلگران گروه‌های تروریستی را منتشر کرده و به این ترتیب به تریبونی برای ترویج افکار و اندیشه‌های مخرب آنها تبدیل شوند؟ این مساله البته تنها منحصر به یک روزنامه یا یک کانال تلویزیونی در آمریکا و اروپا نمی‌شود و برخی از کشورهای متحدشان در منطقه نیز همین سیاست را دنبال می‌کنند. مساله‌ای که یک‌بار دیگر «معیار دوگانه» غرب و متحدانش را در برخورد با تروریسم آشکار می‌کند. ظاهرا در نظر این کشورها تروریسم تا زمانی تروریسم است که علیه آنها یا منافع‌شان باشد و اگر همین تروریسم در خدمت منافع آنها یا در جهت ضربه ‌زدن به دشمنان و رقیبان‌شان باشد، نه‌تنها تروریسم محسوب نمی‌شود، بلکه به عنوان گروه‌های آزادیخواه باید از آنها حمایت ‌شود.

‌‌ جام‌جم

رحیم محمدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها