تیم ملی والیبال با وجود باخت به لهستان هنوز فرصت افتخارآفرینی دارد

... و امید همچنان در تور ماست

در روزی که آمده بودیم سه امتیاز دیگر از بازی‌های خانگی را جمع کنیم و آسوده‌خاطر به دیدار با روس‌ها بیندیشیم، به تیم بزرگ والیبال دنیا باختیم؛ ایران یک ـ لهستان 3.
کد خبر: ۸۱۲۸۸۵
... و امید همچنان در تور ماست

لهستان بهترین بازی در لیگ جهانی امسال را در دیدار دوم با ایران به نمایش گذاشت. بدون نقص و بدون این‌که تحت‌تاثیر تماشاگران ما قرار بگیرد. ابتدا «یاروش» پشت خط‌زن جایگزین «کوراک» را در میدان پیدا کرد و سپس سرویس‌ها و اسپک‌های جانانه «کوبیاک» را به زمین ما فرستاد.

یکشنبه شب ایران ـ لهستان برای بار دوم با حضور محمود گودرزی، وزیر ورزش و جوانان و برادر رئیس‌ جمهور، در ازدحام تماشاگران تالار 12 هزار نفری آزادی در لیگ جهانی والیبال به میدان رفتند.

همان‌گونه که انتظار می‌رفت تیم ملی، بازی را خوب شروع کرد، اما در ادامه، لهستانی‌ها، امتیازات ایران را کنترل کردند. هر چند ست اول را ایران 25 بر 23 برد، اما در پایان بازی، لهستانی‌ها برد 3 بر یک را جشن گرفتند.

با این باخت و از دست دادن سه امتیاز، کار برای ما تمام نشده، اما راه صعودمان به دور بعدی لیگ جهانی والیبال سخت شده است.

هر چند فدراسیون والیبال، لیگ جهانی را در مسیر اهدافش می‌بیند زیرا والیبال ایران در سال انتخابی المپیک، امید و سودای پرواز به سوی ریودوژانیرو را در سر دارد.

چرا بردیم؟ چرا باختیم؟

شناخت حساسیت‌های این مسابقه برای دو تیم ایران و لهستان کاملا روشن بود. هر دو تیم در این دیدار راهی جز پیروزی برای صعود نداشتند و شکست هر یک از آنها بخت صعود را کم می‌کرد.

ایران که در بازی اول برابر لهستان به برتری رسیده بود به قول ایرج مظفری، ملی‌پوش سابق و مربی والیبال، همه نکات بازی را رعایت کرده بود.

مظفری گفت: در بازی اول نمایش خوبی داشتیم و والیبال روز را پیاده کردیم، اما در بازی دوم اشتباه پشت اشتباه. برای نخستین‌بار در این چند مدت که کواچ سرمربی تیم ملی است، کار عجیبی از او دیدم که استفاده همزمان از دو لیبرو بود. این کار در تیم ایران سابقه نداشته است و چطور کواچ در بازی حساس با لهستان، چنین تصمیمی گرفت، برای من جای پرسش دارد.

مظفری اعتقاد دارد سعید معروف در ست سوم به‌هم ریخته بود. وقتی علت به‌هم ریختگی کاپیتان تیم ملی را از او پرسیدیم، پاسخ داد: تعویض‌های بی‌موقع و تایم‌های بد، بازیکنی مانند معروف را به‌هم می‌ریزد. او وقتی می‌بیند بازیکنان بدرستی کنار هم چیده نمی‌شوند، تمرکزش به هم می‌خورد.

بهروز عطایی، سرمربی تیم متین ورامین نیز در گفت‌و‌گو با ما به همین نکته اشاره کرد و گفت: فشار تماشاگران و انتظار برد از تیم ملی، بازیکنان را در امتیازهایی که عقب‌افتاده بودند، عصبی کرده بود به‌طوری که تمرکز لازم را برای اجرای والیبال خوب نداشتند. برخلاف تیم ایران، لهستانی‌ها با شناخت جو تالار در بازی نخست، این بار منظم و کم‌اشتباه بودند و کادر فنی این تیم برای لحظه‌لحظه بازی برنامه داشت.

در غیاب کوراک، بازیکن مصدوم لهستانی‌ها و با وجود شکست در بازی اول، خیلی‌ها به تصور این‌که ایران با یک پیروزی دیگر بر حریف گام بزرگی به سوی رقابت‌های مرحله دوم برمی‌دارد، به تالار آزادی آمدند، اما چطور شد لهستانی‌ها بهترین بازی لیگ جهانی والیبال امسال را در بازی دوم برابر تیم ملی به نمایش گذاشتند؟ ایرج مظفری گفت: بازیکنان لهستان تجربه زیادی در مسابقه‌های جهانی دارند. آنها بعد از شکست در بازی اول با ایران، ابتدا سعی کردند جای خالی کوراک را پر کنند که یاروش از عهده این کار برآمد. نقطه قوت دیگر آنها کوبیاک بود. او می‌تواند سه نوع سرویس بزند و در حال حاضر از بهترین‌های والیبال دنیاست. ما اگر ده گیم دیگر با لهستان بازی می‌کردیم، نمی‌توانستیم آنها را شکست بدهیم.

در این که پس از دو دوره حضور در لیگ جهانی، بازیکنان ما از بهترین‌های والیبال دنیا به‌شمار می‌آیند تردیدی نداریم، اما این نکته سبب نمی‌شود ضعف‌های تیم ایران گفته نشود.

بهروز عطایی که در زمان‌های برد هم از تیم ملی انتقاد کرده است، با تمجید از لهستانی که یکشنبه شب برابر ایران بازی کرد، گفت: ما بازیکنان بزرگی داریم، اما در کار کواچ اشکالاتی وجود دارد که به نظر می‌رسد با وجود همه راهنمایی‌ها حتی در قالب انتقاد، رفع نمی‌شود. کیفیت بازی لهستان از ما خیلی بهتر بود و با این بازی به نظرم، مدعی اول قهرمانی است. من پیش از این گفتم حرف‌هایم در جهت کمک به تیم ملی است و باز هم می‌گویم که کادر فنی تیم ملی والیبال فاقد قدرت لازم است. این مشکل در زمان ولاسکو با آنالیزوری به نام سیچلو تا حدودی برطرف شده بود، اما امروز واقعا روی نیمکت و با مربیانی که کنار کواچ هستند، مشکل داریم.

کواچ: اشتباه کردیم

بعد از بازی دو تیم، اسلوبودان کواچ به اشتباهات زیاد بازیکنانش در ست‌های دوم و سوم اشاره کرد و آنها را عامل برتری حریف دانست. او گفت: وقتی با تیم قدرتمندی مثل لهستان بازی داریم باید کم‌اشتباه باشیم، اما اینچنین نبودیم. ما باید از انرژی تماشاگران استفاده می‌کردیم که این اتفاق هم نیفتاد.

سرمربی تیم ملی به انتقادهایی نظیر آنچه از ایرج مظفری درباره استفاده از عبدالرضا علیزاده به عنوان لیبرو دوم تیمش خواندیم، پاسخ داد: علیزاده در تمرینات و در توپ‌گیری‌ها بسیار خوب کار کرده بود. می‌خواستم از هر شانسی برای تغییر نتیجه بازی استفاده کنم، اما وقتی نتیجه نگرفتم دوباره مهدی مرندی را به زمین برگرداندم.

کواچ علاوه بر تغییراتی که برای رهایی از باخت انجام داد، به قدرت لهستان هم اشاره کرد. حتی سعید معروف، کاپیتان تیم ملی نیز در واکنش به این باخت گفت: کاری برابر این تیم نمی‌توانستیم انجام دهیم و متاسفانه نتیجه مسابقه مهمی را واگذار کردیم. در این مسابقه لهستان خیلی خوب بازی کرد و شانس به نفع ما نبود. وقتی تیم مقابل خوب بازی می‌کند، طبیعی است که اشتباهات بازیکنان ایران بیشتر می‌شود، اما این موضوع دلیل باخت ایران نبود. اگر بهتر هم بازی می‌کردیم شانسی برای برد نداشتیم و فقط می‌توانستیم اختلاف امتیازها را کمتر کنیم.

در آن سو پیروزی بر تیم ایران، استفان آنتیگا، سرمربی تیم ملی والیبال لهستان را بسیار خوشحال کرده بود. او در کنفرانس خبری گفت: پیروزی زیبایی بود. از این بابت بسیار خوشحالم. تیم ایران بسیار قدرتمند است و با وجود جو سالن آزادی شکست دادن این تیم بسیار دشوار به نظر می‌رسید.

آنتیگا که تیمش شانس زیادی برای صعود به دور بعد دارد، گفت: در حال حاضر همه تیم‌ها خسته هستند. ما باید برای آخرین بازی مرحله گروهی مقابل آمریکا از تمامی انرژی خودمان استفاده کنیم. ما انگیزه زیادی داریم به مرحله بعد و فینال صعود کنیم.

چطور صعود می‌کنیم؟

آخرین هفته مرحله مقدماتی لیگ جهانی والیبال هفته آینده برگزار می‌شود که تیم ملی دو بازی با روسیه دارد. حتی اگر از آن دیدارها هم شش امتیاز بگیریم باز باید منتظر نتیجه دو دیدار لهستان با آمریکا باشیم. لهستانی‌ها که اینک با ۲۰ امتیاز در رده دوم قرار دارند چنانچه در دو بازی بعدی خود که میزبان هم هستند فقط دو امتیاز بگیرند به عنوان تیم دوم به مرحله بعد می‌روند. لهستانی‌ها برای صعود کافی است فقط یک بازی را ببرند یا هر دو بازی را در پنج ست واگذار کنند. در صورت کسب یک امتیاز توسط لهستانی‌ها و پیروزی ایران در هر دو دیدار (کسب شش امتیاز) مقابل روسیه، دو تیم در تعداد برد و امتیاز برابر می‌شوند که پس از آن کار به ست شماری می‌رسد.

ورزش - محمد رضاپور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها