گروه سیاسی «دکتر ظریف مطابق برنامه از پیش تعیین شده، یکشنبه شب به تهران آمده و پس از یک روز حضور در تهران به وین بازمی‌گردد.» این مهم‌ترین خبری بود که دیروز به نقل از مسئول امور رسانه‌ای تیم مذاکره‌کننده کشورمان منتشر شد. خبری که بلافاصله با انتشار اخباری دیگر مبنی بر بازگشت موگرینی و وزرای خارجه فرانسه و انگلیس نشان داد تصمیم‌گیری نهایی درباره برنامه هسته‌ای کشورمان نه در وین بلکه در پایتخت‌ها صورت خواهد گرفت.
کد خبر: ۸۱۲۵۰۱

هر چند ظریف فردا بار دیگر به تیم مذاکره‌کننده کشورمان در وین خواهد پیوست و با اضافه شدن هاموند به این گفت‌وگوها در پایان این هفته، گفت‌وگوها در سطح وزرای خارجه از سر گرفته می‌شود. اما خروج ظریف، موگرینی، هاموند و فابیوس از وین، عملا گمانه‌زنی درباره تمدید گفت‌وگوهای هسته‌ای را شدت داده و رسانه‌ها از تمدید گفت‌وگوها بین سه تا هشت روز خبر می‌دهند. مسئول امور رسانه‌ای تیم مذاکره‌کننده کشورمان در این باره گفته «همان‌طور که از قبل گفته شده بود، ممکن است در صورت نیاز به وقت بیشتر برای کار روی متن توافق، مذاکرات پس از مهلت دهم تیر ادامه یابد. اکنون با توجه به این‌که هنوز کارهای بسیاری‌ وجود دارد، هیات‌ها پس از 10 تیر نیز در وین باقی‌مانده و به مذاکرات برای دستیابی به یک توافق جامع خوب ادامه خواهند داد.

همچنان هیچ اراده و بحثی درباره تمدید بلندمدت‌تر مذاکرات وجود ندارد.»

با وجود خبر بازگشت ظریف به تهران، هتل کوبورگ وین هنوز میزبان داغ‌ترین مذاکرات بین‌المللی است. دیروز وزرای خارجه ایران و آمریکا بار دیگر با یکدیگر دیدار کرده و پس از این دیدارها، دستورالعمل‌های لازم درباره چگونگی ادامه کار روی متن و جزئیات آن را به تیم‌های خود دادند. جان کری گفته است تا پایان مهلت مقرر برای نگارش متن توافق جامع، در وین خواهد ماند. در دیدار محمدجواد ظریف و جان کری، معاونان وزیران خارجه دو کشور، ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا و هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا حضور داشتند.

ظریف عصر دیروز هم با وزیر خارجه انگلیس، معاون وزیر خارجه چین سپس وزیر خارجه آلمان دیدار و
گفت‌وگو کرد
.

او پیش از مذاکرات دیروز به خبرنگاران گفت: باید سخت کار کنیم تا در مذاکرات پیشرفت کنیم. مصمم هستیم هر کاری انجام بدهیم تا ببینیم آیا توافق شدنی است یا نه. هاموند نیز قبل از ورود به هتل محل گفت‌وگوها به خبرنگاران گفت: هنوز اختلاف‌نظرهای جدی بین دوطرف وجود دارد. پیش از او، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که روز گذشته به مذاکرات پیوست، گفت اگر اراده سیاسی لازم وجود داشته باشد، توافق
به دست می‌آید. او درباره تمدید ضرب‌الاجل مذاکرات هم گفته بود: بگذارید فعلا به مهلت زمانی مقرر پایبند باشیم ولی شاید نیاز به انعطاف داشته باشیم.

ادامه مذاکرات، شاید تا 18 تیر

اظهارات موگرینی درباره تمدید مذاکرات در حالی است که دیروز خبرنگار فرانس۲۴ به نقل از مقامات حاضر در تیم مذاکره‌کننده آمریکا گزارش داد 5 جولای (14 تیر) محتمل‌ترین زمان حصول توافق هسته‌ای میان ایران و 1+5 است. پیش از این رویترز گزارش داده بود که دیپلمات‌های غربی می‌گویند از نظر آنها 18 تیر، یعنی زمانی که کاخ سفید مهلت دارد نسخه‌ای از توافق را به کنگره ارائه کند، ضرب‌الاجل واقعی مذاکرات هسته‌ای با ایران است.

گفته می‌شود یکی از مهم‌ترین دلایل نیاز به تمدید مذاکرات، پایبند نبودن طرف مقابل به تفاهم به‌دست آمده در لوزان است. با این حال پایگاه آمریکایی هافینگتون‌پست مدعی شده ‌ایران و 1+5 به یک چارچوب برای رفع تحریم‌ها
دست یافتند.

همچنین برخی رسانه‌های داخلی از نگارش 80 صفحه از متن مذاکرات سخن به میان آورده‌اند.

به ادعای برخی رسانه‌ها، در صورت به نتیجه رسیدن گفت‌وگوها، مذاکره‌کنندگان موافقت‌نامه‌ای حداقلی را به پایتخت‌ها برده و مرحله‌ای جدید برای حل برخی مسائل باقیمانده در مذاکرات را آغاز می‌کنند.

با این‌که هنوز خبرهای دقیقی درباره فرجام مذاکراتی که در هتل کوبورگ وین در حال انجام است منتشر نشده، ولی فشردگی گفت‌وگوها در وین که در جلسات جداگانه دو و چندجانبه میان ایران و اعضای 1+5 یا میان دو یا چند عضو 1+5 با یکدیگر انجام می‌شود، حکایت از این دارد که تلاش برای دستیابی به توافق نهایی شدت گرفته، هر چند بدعهدی غرب نسبت به تفاهم لوزان، شاید اکنون مهم‌ترین گره مذاکرات باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها