راه‌اندازی مرکز مطالعات قرآنی جهان تشیع در پایتخت مهم‌ترین خبر روز نخست نمایشگاه قرآن بود

متبرک شدن تهران به باغ قرآن

در حالی‌که بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از چهارشنبه هفته گذشته در مجموعه فرهنگی عباس‌آباد آغاز به کار کرده است، مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران از را‌ه‌اندازی باغ متبرک قرآن و مرکز مطالعات قرآنی جهان تشیع در این مجموعه فرهنگی خبر می‌دهد.
کد خبر: ۸۱۱۷۰۵

به گزارش جام‌جم، تپه‌های عباس‌آباد تهران، جایی‌که با باغ‌موزه دفاع مقدس با یاد شهدا متبرک شده و در کنارش باغ کتاب و کتابخانه ملی و فرهنگستان‌های علوم و زبان و ادب فارسی، مجموعه‌ای فرهنگی را به وجود آورده است؛ محل مناسبی که این شب‌ها با برپایی نمایشگاه قرآن در فضایی سرسبز و مطبوع حال و هوایی ویژه یافته است.

گشتی در نمایشگاه

این دومین سالی است که نمایشگاه قرآن در مجموعه فرهنگی عباس‌آباد برگزار می‌شود، ولی نمایشگاه امسال تفاوتی اساسی با نمایشگاه سال گذشته دارد. برخلاف نمایشگاه گذشته که در یک مکان متمرکز بود و فقط در باغ‌موزه دفاع مقدس برپا می‌شد، نمایشگاه بیست و سوم بخشی از فضای مسقف باغ کتاب را در اختیار دارد که شاید بتوان گفت یکی از بهترین فضاهای نمایشگاهی کشور است. این فضا که به گفته برزین ضرغامی، دبیر نمایشگاه امسال، بالغ بر 8000 متر مربع آن در اختیار نمایشگاه قرآن قرار گرفته، نقطه قوت نمایشگاه امسال است.

نمایشگاه امسال را می‌توان به دو بخش غربی و شرقی دسته‌بندی کرد؛ بخش غربی نمایشگاه که در باغ‌موزه دفاع مقدس جا‌نمایی شده شامل بخش فروشگاهی ناشران و اتحادیه‌ها و تشکل‌های قرآنی است. بخش غربی شامل فضای مسقف باغ کتاب است و چند بخش از جمله رسانه‌های دیجیتال، عفاف و حجاب، محفل انس با قرآن کریم و ... در این قسمت جای‌نمایی شده‌است. فضایی که باغ کتاب را به باغ‌موزه دفاع مقدس پیوند می‌دهد نیز بخش‌های کارگاهی و کودک و نوجوان را در خود جای داده است.

البته در دومین روز نمایشگاه، برخی غرفه‌های بخش‌های مستقر در باغ کتاب هنوز آماده نبود و مخاطبان اندکی از این بخش‌ها بازدید می‌کردند. در حالی‌که اکثریت مخاطبان در قسمت باغ‌موزه متمرکز شده بودند و ترافیک ورودی باغ‌موزه نیز حکایت از این امر داشت. برخی غرفه‌داران در پاسخ به چرایی این مسأله، دلیل آن را بی‌اطلاعی مردم از استقرار برخی بخش‌ها در باغ کتاب عنوان می‌کردند. همان طور که گفته شد این نخستین سالی است که باغ کتاب میزبان بخشی از نمایشگاه قرآن می‌شود و شاید بسیاری از بازدیدکنندگان که سال گذشته از برپایی نمایشگاه قرآن در باغ‌موزه دفاع مقدس بی‌خبر بودند و راهی مصلای امام خمینی می‌شدند، امسال نیز از برگزاری بخشی از این نمایشگاه در باغ کتاب بی‌اطلاع باشند. با وجود این، اگر می‌خواهید گرفتار ترافیک ورودی باغ‌موزه دفاع مقدس نشوید، پیشنهاد می‌کنیم از ورودی کتابخانه ملی وارد پارکینگ نمایشگاه شوید.

بخش هنری

بخش هنری شاید یکی از قابل‌توجه‌ترین بخش‌های نمایشگاه امسال باشد. آثار هنری نفیسی در این بخش به نمایش در آمده و دیدن آثار مسابقه‌ای این بخش را نیز نباید از دست داد. برخی از این آثار تجسمی و هنرهای سنتی که محصول کار هنرمندان برجسته کشورمان است شامل عکس، نقاشی، مجسمه، خوشنویسی، تذهیب، گل و مرغ، معرق، منبت و ... دارای برچسب قیمت بوده و امکان خرید آنها فراهم است. البته قیمت این آثار از یک میلیون تومان شروع می‌شود و به 80 میلیون تومان نیز می‌رسد.

بخش مکتوب

بخش مکتوب در کنار بخش‌های دانشگاهی و حوزوی در سالن باغ کتاب واقع شده و در کنار عرضه آثار برگزیده علوم قرآنی، در نظر دارد با برگزاری سلسله نشست‌هایی در حوزه علمی و پژوهش‌های قرآنی، به تحلیل و بررسی علمی و تخصصی مباحث این حوزه بپردازد. برگزاری هفت نشست در دستور کار این بخش قرار دارد که اولین نشست آن با عنوان « نشست تفسیرپژوهی» در محل غرفه این بخش میزبان علاقه‌مندان است.

بخش فروشگاهی و شب‌های شیدایی

همان طور که گفته شد، بخش فروشگاهی بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن با 210 غرفه در باغ‌موزه دفاع مقدس جا‌نمایی شده است. رجبعلی سالاریان، مدیر بخش فروش نمایشگاه بین‌المللی قرآن با بیان این که امسال با تلاش ناشران داخلی و خارجی 21 هزار عنوان کتاب قرآن و معارف اسلامی در معرض فروش قرار گرفته است، به جام‌جم می‌گوید: «از این تعداد 16 هزار و 854 عنوان کتاب‌های داخلی است و بیش از3000 عنوان به گروه کتاب‌های بخش بین‌الملل اختصاص دارد. عناوین عرضه شده در نمایشگاه آخرین عناوینی است که از سال 90 به بعد تهیه، تنظیم و به چاپ رسیده است.» به گفته او، 21 ناشر از پنج کشور لبنان، سوریه، عراق، ترکیه و مصر با ارائه تازه‌ترین عناوین قرآنی در این نمایشگاه شرکت دارند.

افزون بر این، باغ‌موزه دفاع مقدس برنامه‌ای را با عنوان «شب‌های شیدایی» در کنار آب‌نمای بزرگ این مجموعه برگزار می‌کند که با استقبال مخاطبان بسیاری همراه شده است.

باغ قرآن

به نظر می‌رسید، مجموعه فرهنگی عباس‌آباد نام قرآن را کم داشت که این دو سال در ماه مبارک به نام قرآن مزین ‌شد. اما شهرداری تهران در نظر دارد مرکز مطالعات قرآنی جهان تشیع را با عنوان «باغ متبرک قرآن» در این مجموعه برپا کند تا تزئین این مجموعه با نام قرآن همیشگی باشد.

خلیل‌الله راحتی، مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران در این باره می‌گوید: براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته باغ متبرک قرآن به مرکز پژوهشی قرآنی جهان تشیع تبدیل می‌شود و تهران به عنوان ام‌القرای شیعه میزبان این مرکز بین‌المللی خواهد بود.

راحتی با اشاره به جانمایی این مرکز در مجاورت بوستان مادران، می‌افزاید: پس از پروژه چند ساله مطالعات مفهومی باغ متبرک قرآن در شهرداری تهران، کتابی از برنامه‌های پیش‌بینی‌شده برای این مرکز منتشر شده تا در اختیار قاریان، استادان قرآنی، حوزه علمیه و مفسران قرآن قرار گیرد و از نظرات آنها درباره این مرکز استفاده ‌شود. او با بیان این که 60 درصد نمایشگاه قرآن امسال در باغ کتاب تهران برگزار می‌شود، از آماده شدن زیرساخت‌های پروژه باغ کتاب همزمان با مهر امسال برای بهره‌برداری خبر می‌دهد و بر ضرورت برگزاری نمایشگاه‌های دائم کتاب در این مجموعه تاکید می‌کند.

کمیل انتظاری / گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها