به مغازه سوپر سر کوچه می‌روم و تا می‌توانم باروبنه خریداری می‌کنم. رب گوجه، حبوبات، ادویه، لبنیات و چند شیشه آبلیمو، شربت، و روغن زیتون و کنجد. با احتیاط شیشه‌ها را داخل چرخ دستی قرار می‌دهم و به سمت خانه به راه می‌افتم. در راه به این فکرمی کنم که این مواد تا چه زمانی برای من و خانواده‌ام کفایت می‌کنند.
کد خبر: ۸۰۵۵۴۴

کمی حساب سرانگشتی می‌کنم و متوجه می‌شوم یکی دو هفته آینده باز هم باید برای خرید به همین سوپر بزرگ بیایم، اما این فکر برای لحظه‌ای رهایم نمی‌کند که با این همه شیشه که قرار است روزی خالی شود چه کار کنم؟ آنها را دور بیندازم؟ نه، این کار را نمی‌کنم. شیشه و پلاستیک بازیافتی طولانی‌مدت دارند و به طبیعت لطمه می‌زنند، به همین دلیل ترجیح می‌دهم ذوق و قریحه‌ام را به کار بیندازم و هرکدام از آنها را به شیء زیبا و مفید تبدیل کنم تا از این طریق، از آنها بهره‌ای جدید برده باشم. همین شیشه‌های قد و نیم‌قد می‌توانند بهترین نقش را برای درست کردن اشیایی نو و چشمگیر ایفا کنند.

چرخ دستی را همچنان می‌کشم و به راهم ادامه می‌دهم. صدای به هم خوردن شیشه‌ها همچنان از داخل کیسه‌ها می‌آید. آنها با زبان بی‌زبانی از من می‌خواهند قدرشان را بدانم و بعد از خالی شدن، دورشان نیندازم. من هم به رویشان لبخند می‌زنم و به آنها می‌گویم: نگران نباشید؛ ایده‌هایی خوب برای خوشگل کردنتان در ذهن دارم و به سمت خانه می‌روم در حالی که افکاری زیبا ذهنم را پر کرده است.

از شما می‌خواهم امروز هم با من به دنیای هنرآفرینی با وسایل دورریختنی بیایید تا متوجه شوید با همین اشیای به ظاهر بی‌استفاده، چه هنرنمایی‌های خاصی که نمی‌شود کرد.

طرح انگور: سال‌هاست که انگورهای کریستالی در رنگ‌ها و اندازه‌های مختلف زینت‌بخش خانه‌های مردم شده‌اند. خود من که چند انگور تزئینی در رنگ‌های قرمز، زرد، صورتی، بنفش و سبز را تهیه کرده و از قسمت‌های مختلف خانه‌ام آویزان کرده‌ام. انگور میوه قشنگی است و حتی مصنوعی و کریستالی آن هم می‌تواند براحتی به تزئین خانه کمک کند. ما می‌توانیم از همین موضوع ایده بگیریم و بطری‌هایی زیبا درست کنیم. مهره‌های شیشه‌ای مناسب انجام این کار در خرازی‌ها پیدا می‌شود. آنها را در سه رنگ مختلف تهیه کنید و دست به کار شوید. مهره‌ها را در طرح انگور از بالا به پایین بچسبانید. هنگامی که انگورتان کامل شد نوبت برگ‌های آن است. یک برگ درخت مو بردارید، آن را بر روی فوم یا کاغذکشی سبزرنگ قرار دهید و دورتادورش را برش دهید.

رگ برگ‌ها را با نوک خودکاری که تمام شده با فشار بکشید تا شکل بگیرند. برای هر شیشه تقریبا سه برگ لازم است. آنها را بالای انگورها بچسبانید یا با نخی محکم وصل کنید. برای زیبا کردن لوله تنگ بطری، می‌توانید دورش چسب رنگی بچسبانید یا به آن چسب چوب بزنید و ریسمانی باریک یا قیطان دور آن بپیچید. سه بطری در سه رنگ مختلف درست کنید و از زیبایی‌شان لذت ببرید.

شیشه حبوبات: هیچ به این فکر کرده‌اید که حبوبات تا چه اندازه می‌توانند در تزئین کمک باشند. آنها ریز و رنگارنگند و قرار دادن‌شان در کنار یکدیگر زیبایی خاص خود را دارد. سعی کنید مانند این نمونه 2 یا 3 شیشه در ابعاد مختلف را کنار هم قرار دهید و با استفاده از حبوبات مختلف دست به کارشوید. عدس، دال عدس، لوبیا سفید، لوبیا چیتی، لوبیا قرمز، ماش و حتی زرشک و گندم در کنار یکدیگر منظره‌ای شگفت‌انگیز از طبیعت الوان را پدید می‌آورد. آنها را ردیف به ردیف بر روی هم بریزید و به تناسب رنگ‌ها توجهی خاص مبذول کنید. می‌توانید مانند شیشه سمت چپ شیشه را کمی کج کنید و یکی از حبوبات را بریزید تا به همان شکل کج بایستد. سپس شیشه را با نوع حبوبات دیگری پر کنید تا طرحی جالب به خود بگیرد.

آباژور: شاید آباژوری از قبل داشته باشید که دیگر کمی کهنه شده باشد و بخواهید صفایی به آن بدهید. می‌توانید کلاهک آن را بردارید و رنگ کنید تا به کمک بطری، آباژوری جدید از آن بسازید. همچنین می‌توانید به کمک سیم و پارچه کلاهک بسازید یا بطری پلاستیکی بزرگی را بردارید، قسمت بالای آن را در اندازه یک کلاهک برش دهید، آن را رنگ کنید و به شکل یک کلاهک درآورید. برای زیباتر شدن کلاهک می‌توانید دور تا دورش مهره بچسبانید یا دانه‌هایی خوشرنگ آویزان کنید. کلاهک‌تان که حاضر شد، سراغ بطری شیشه‌ای‌تان بروید که قرار است نقش پایه آباژور را ایفا کند. آن را با رنگ ویترای یا گواش و آبرنگ زیبا کنید. کلاهک را روی آن بچسبانید و از دیدن آباژوری که درست کرده‌اید لذت ببرید.

شیشه لاو: اسمش را گذاشته‌ایم لاو، اما هر واژه دیگری را می‌توان جایگزینش کرد. شما می‌توانید حروف اسم خودتان را روی چند بطری به حروف فارسی یا انگلیسی بنویسید. برای درست کردنش، کافی است چند بطری به تعداد حروف کلمه‌ای که می‌خواهید به یک رنگ درآورید و با رنگ دیگر حروف را به صورت تک‌تک بنویسید.

طرحی بسیار بکر و تک است. می‌توانید کلمه خوش آمدید را روی چند بطری بنویسید و آن را روبه‌روی در ورودی منزلتان قرار دهید. همچنین این امکان را دارید که این طرح زیبا را برای یک دوست درست کنید تا حسابی غافلگیر شود و آن را برای همیشه به‌عنوان یک یادگاری از جانب یاری مهربان نگاه دارد.

نقاشی روی بطری: شاید تاکنون روی بطری نقاشی نکشیده باشید، اما به شما پیشنهاد می‌کنم برای یک‌بار هم که شده امتحان کنید. طرحی جالب و ظریف را که با آن آشنایی دارید انتخاب کنید و با رنگ ویترای روی بطری پیاده کنید. هرچه طرح ظرافت بیشتری داشته باشد، نتیجه کار بهتر خواهد بود. مانند این نمونه روی دو بطری در دو اندازه و شکل مختلف نقاشی بکشید تا بطری‌ها بیشتر به چشم بیایند.

و در پایان، بطری شیشه‌ای خالی هم مثل بسیاری از ابزارهای بازیافتی دیگر، چیزی نیست که براحتی بتوانید از کنارش بگذرید و اهمیتی به آن ندهید. همین شیء بظاهر بی‌مصرف و بی‌استفاده می‌تواند الهام‌بخش ساخت صدها طرح مختلف و یکی از یکی زیباتر باشد. پس قدرشان را بدانید و برای هر بطری شیشه‌ای که از این به بعد مصرف می‌کنید، نقشه‌ای جدید بکشید.

گلدان: این هم یک نمونه کاربرد دیگر از بطری‌های شیشه‌ای است. دو یا چند بطری خالی را بردارید، هر یک را به رنگی متفاوت و در عین حال متناسب با دیگری درآورید، نقشی قشنگ و ساده روی آنها بیندازید، کمی آب داخلشان بریزید و شاخه گل‌هایتان را در آنها قرار دهید. این شکل گلدان بسیار مبتکرانه است و نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

رنگی و تزئین شده: به آنها نگاهی بیندازید و ببینید چه رنگ‌های لطیف و زیبایی در آنها به کار رفته است. این بطری‌ها هر یک به رنگی زیبا درآمده‌اند، سپس روی قسمت لوله تنگ بالا و همچنان بخشی از بدنه، تکه‌ای گونی چسبانده شده است. روی گونی قسمت پایین، روبان یا تور قرار گرفته و روی آن هم گلی زیبا و ساده وصل شده و به همین راحتی به طرحی لطیف و چشم‌نواز تبدیل شده است. شما هم می‌توانید مشابه این سه بطری را درست کنید. هر یک را به رنگی متناسب با دو بطری دیگر درآورید. سپس با تکه‌های گونی، پارچه، روبان، تور و هر چیز دیگر اضافه که در دسترس دارید تزئین کنید. نمایی قشنگ و آرامش‌بخش شکل می‌گیرد.

بطری‌های جین‌پوش: این هم یک مدلش است. بطری‌هایی که با پوشیدن پیراهن جین شیک می‌شوند. هیچ‌گاه شلوار لی‌های کهنه‌تان را دور نیندازید. آنها کاربردهای بسیار متنوعی برای درست کردن اشیای تزئینی خواهند داشت. دو بطری شیشه‌ای بردارید، پارچه لی را دورشان بپیچید و به کمک نخ و سوزن، پارچه را دور آنها سفت کنید. ترتیبی بدهید که قسمت بالای لی دوخته باشد تا کار شما تمیز جلوه کند. سپس روبان یا نخ را دور گلوگاه تنگ بطری بپیچید و مانند عکس، گلی زیبا از پارچه، فوم یا کاغذکشی به آن وصل کنید. این طرح، ساده و در عین حال بسیار شیک است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها