در نظرسنجی برنامه مناظره از مردم مطرح شد:

رای به احیای صندوق پس‌انداز مسکن

شرکت‌کنندگان در نظرسنجی برنامه مناظره این هفته با موضوع بررسی «مصوبه شورای پول و اعتبار برای افزایش وام مسکن»، به احیای صندوق پس‌انداز مسکن به‌عنوان بهترین راه‌حل مشکل مسکن رای دادند. به گزارش روابط عمومی برنامه مناظره، سوال نظرسنجی برنامه این گونه طرح شده بود: «به نظر شما دولت برای خانه‌دار شدن مردم کدام راه را انتخاب کند؟ 1ـ ادامه ساخت مسکن مهر 2ـ احیای صندوق پس‌انداز مسکن.
کد خبر: ۸۰۳۰۳۵

براین اساس پس از ارائه بحث‌های مختلف کارشناسی از سوی کارشناسان و مقامات مسئول، شرکت‌کنندگان در نظرسنجی مناظره 63.14 درصد آرای خود را به گزینه 2 داده و به این ترتیب احیای صندوق پس انداز مسکن را بهترین راه‌حل برای حل مشکل مسکن دانستند و 36.84 درصد نیز نظر بر ادامه ساخت مسکن مهر داشتند. این در حالی است که دولت یازدهم یکی از سیاست‌های اصلی خود را بر احیای صندوق پس‌انداز مسکن در تمام بانک‌ها و خروج انحصار آن از بانک مسکن گذاشته که این موضوع در جلسه اخیر شورای پول و اعتبار نیز به تصویب رسید.

براساس این گزارش، فرهاد بیضایی پژوهشگر سیاستگذاری مسکن دانشگاه علم و صنعت، علی چگینی نماینده وزارت راه و شهرسازی، علیرضا خسروی عضو کمیسیون عمران مجلس و ابوالقاسم رحیمی‌انارکی نماینده بانک مرکزی مهمانان این هفته برنامه مناظره بودند.

در ابتدای برنامه، فرهاد بیضایی پژوهشگر سیاستگذاری مسکن دانشگاه علم و صنعت درباره تسهیلات مسکن اظهار کرد: این طرح برای توجه به رونق در ساخت‌وسازطراحی شده است، اما این‌که این هدف را پوشش داده یا خیر باید بررسی شود.

علی چگینی نماینده وزارت راه و شهرسازی نیز درباره تسهیلات مسکن اظهار کرد: به لحاظ جامع بودن موضوع، دولت باید سیاست‌های متناسب را در پیش گیرد. مسکن مهر و افزایش وام و دوره بازپرداخت و علاوه بر آن ساخت مسکن در حوزه روستایی از سیاست‌های حمایت از عرضه بوده که از جمله اهداف جدی ما درباره تامین مسکن مورد نیاز مردم است.

همچنین علیرضا خسروی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: توجه به این نکته ضروری است که در سود این وام، سپرده اولیه و جزئیات آن مباحث زیادی وجود دارد که باید بحث شود. بنابراین باید منتظر اعلام جزئیات آن باشیم. عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به وام مسکن پله‌ای که از سوی شورای پول و اعتبار تعیین شده است، گفت: آیا براستی با این میزان وام می‌توان حتی یک انبار در بالای شهر یا یک اتاق در جنوب شهر خریداری کرد؟

وی با اشاره به قوانین تصویب شده مطلوب درخصوص مسکن در مجلس، اظهار کرد: هم اکنون بسیاری از بانک‌ها از پرداخت وام سه میلیون تومانی ازدواج امتناع می‌کنند بنابراین چگونه می‌خواهند وام40، 60 یا 80 میلیون تومانی مسکن را به متقاضیان پرداخت کنند؟

عضو هیات مدیره بانک مسکن نیز در این مناظره گفت: دولت‌ها برای این‌که بتوانند مشکلی را حل کنند باید سیاست‌های عرضه و تقاضا را به شکل توامان پیش ببرند.

ابوالقاسم رحیمی‌انارکی تصریح کرد سیاست‌های بخش عرضه در حوزه مسکن زمانبر است و با تاخیر خود را نشان می‌دهد و باید 18تا 24 ماه صبر کنیم تا آثار آن خود را در این بخش نشان دهد. وی با اشاره به سیاست‌های حوزه تقاضا، افزود: در سمت تقاضا به دلیل این‌که پول بلافاصله تزریق می‌شود آثار آن قابل مشاهده است. رونق بخش مسکن، اگر از قبل از عرضه، مسکن آماده داشته باشم می‌توانیم آثار آن را براحتی مشاهده کنیم و در صورتی که سیاست طرف تقاضا بموقع عمل شود، می‌توان موانع موجود در این بخش را به حداقل کاهش داد.

علی چگینی نماینده وزارت راه و شهرسازی نیز درادامه برنامه مناظره در خصوص تسهیلات مسکن اظهار کرد: اگر به‌دنبال حل این موضوع هستیم باید همه این مباحث گفته شده شکافته شود تا شعاری نباشد.الان در واقع در حوزه کمک به عرضه شکی نداریم اما سیاستی که درباره آن صحبت می‌شود برای طبقه میانی جامعه است و از طرفی به خانوار کمک می‌کند تا یاد بگیرد که پس انداز کند اما برای خانوارهای کم درآمد نیز باید فکر دیگری شود. وی افزود: دولت به دنبال افزایش تورم نیست اما توجه به این نکته ضروری است که پایین آمدن قیمت مسکن توجه سرمایه‌گذار را کم می‌کند زیرا باید سرمایه‌گذار به اندازه تورم بتواند عایدی داشته باشد.

علیرضا خسروی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز درادامه مناظره درخصوص تسهیلات مسکن اظهار کرد: سود این وام 14 درصد است اما در اصل 30 درصد که اگر واقع‌گرا باشیم به ضرر بسیاری از خریداران است. وی افزود: یکی از مشکلات اصلی این است که بانک‌ها 34 هزار میلیارد تومان به بانک مرکزی بدهکار هستند و بانک مسکن هم یکی از آنها ست. همچنین ابوالقاسم رحیمی‌انارکی نماینده بانک مرکزی درخصوص سود این تسهیلات گفت: حساب صندوق پس اندار مسکن بانک ما کوتاه‌مدت است پس نرخ تمام شده برای مشتری 16.2 درصد است که اگر با نرخ 20 درصد دیگر بانک‌ها مقایسه شود به نفع مشتری ماست .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها