ظریف در پیام توئیتری:

پرانتزهای زیادی باقی مانده است

آخر هفته پرحاشیه ظریف

همزمان با ادامه مذاکرات هسته‌ای در نیویورک و مصاحبه‌ها و سخنرانی‌هایی که وزیر خارجه کشورمان برای روشنگری افکار عمومی درباره فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان دارد، برخی منتقدان در روزهای اخیر در داخل و خارج، حاشیه‌هایی برای محمدجواد ظریف ایجاد کردند که باعث شد وی برای رفع این حواشی و تبیین دیدگاه‌های خود چند بار به فضای مجازی بیاید و به مخاطبان در این فضا گزارش دهد.
کد خبر: ۷۹۳۸۵۲

یکی از این حواشی مربوط به تام کاتن، سناتور تندرویی است که چندی قبل بانی نامه‌ای به مقامات ایران شد که در آن تاکید شده بود در صورت عدم تائید توافق هسته‌ای از سوی کنگره آمریکا، این توافق در دوره ریاست جمهوری آینده، اعتبارش را از دست خواهد داد و امضای اوباما پای این توافق، اعتباری ندارد.

وزیر خارجه کشورمان که تا کنون چند بار پاسخ این سناتور آمریکایی را به لحاظ حقوقی داده است چهارشنبه گذشته در دانشگاه نیویورک روند توافق جامع با 1+5 را تشریح کرد و گفت: در صورت توافق، گام‌های رفع تحریم‌ها احتمالا چند هفته طول می‌کشد، تمامی تحریم‌ها علیه ایران برداشته خواهد شد، خواه این موضوع باب میل سناتور تام کاتن باشد یا نباشد.»

به‌دنبال این سخنان، کاتن در موضعی تند و دور از ادب در صفحه توییتر خود نوشت: «هی ظریف! شنیده‌ام نام مرا برده‌ای. اگر تا این اندازه مطمئن هستی، بیا درباره قانون اساسی (آمریکا) با هم بحث کنیم. پیشنهاد من این است؛ در واشنگتن دی سی، هر وقتی که تو انتخاب کنی، دیدار داشته باشیم تا درباره ظلم و ستم، خیانت و ترور ایران بحث کنیم و...

به‌دنبال این اظهارات، ظریف ابتدا در قالب گزارشی که از روند مذاکرات در صفحه شخصی خود در فضای مجازی منتشر کرد اعلام کرد؛ در صورت نیاز، پاسخی براساس ادب ایرانی به این سناتور آمریکایی که بتازگی هم فرزنددار شده است، خواهد داد.

پس از این بود که وزیر خارجه کشورمان در همان فضای مجازی در پاسخی به کاتن نوشت: «چیزی که ما احتیاج داریم دیپلماسی جدی است نه حمله شخصی قلدرمآبانه. قدم نو رسیده مبارک. امیدوارم با خانواده در صلح زندگی کنید و از داشتن او لذت ببرید.»

دروغ‌پردازی رسانه مصری درباره رابطه با اسرائیل

موضوع دیگری که در روزهای اخیر، حاشیه‌هایی برای ظریف ایجاد کرد بخشی از مصاحبه یکی از شبکه‌های خارجی با او بود. ظریف در این گفت‌وگو در پاسخ به سوال مربوط به گفت‌وگوی ایران با رژیم صهیونیستی، تنها به یک کلمه «نه» اکتفا کرد اما پس از آن یک سایت مصری، برای فضاسازی داخلی، این پاسخ را به معنای آمادگی ایران برای مذاکره با اسرائیل معرفی کرد و در داخل کشور نیز برخی به آن پرداختند.

این ادعای رسانه مصری، موضوعی بود که علاوه بر ظریف از سوی دفتر حفاظت منافع ایران در مصر نیز تکذیب شد.

در این تکذیبیه تاکید شد: موضع صریح و اصولی جمهوری اسلامی ایران در مورد ماهیت نامشروع رژیم اشغالگر صهیونیستی و حمایت همه جانبه جمهوری اسلامی ایران از آرمان مقدس فلسطین و قدس شریف برای همگان بخصوص افکار عمومی و نخبگان در جهان اسلام و عرب روشن و واضح است. اما موضوع بعدی هم که حاشیه‌ساز شد مربوط به مصاحبه چارلی رز، خبرنگار آمریکایی با وزیر خارجه کشورمان و سوالی بود که درباره جیسون رضائیان، خبرنگار بازداشت شده روزنامه واشنگتن پست در ایران مطرح شد.

پاسخ‌های ظریف در این باره با بازخوردهای زیادی در فضای مجازی همراه بود و انتقاداتی را از او به همراه داشت.

وزیر خارجه در پاسخ به این انتقادها نوشت: همواره به آزادی و نقد احترام گذاشته و از انتقاد نسبت به اندیشه‌ها، گفته‌ها و عملکرد خود از کلاس درس تا صحنه سیاست خارجی استقبال کرده‌ام. ولی همواره عرض کرده‌ام نقد در یک جامعه سالم باید 2 ضابطه داشته باشد: انصاف و رعایت مصالح ملی.

پیش نیاز قضاوت منصفانه اطلاع صحیح است. لااقل یک بار قبل از قلم فرسایی عرایضی را که به نقد می‌کشید، بشنوید.

ضرورت رعایت مصالح ملی هم طلب می‌کند که آب را به آسیاب جنگ‌طلبان خارجی که از جبهه نرفتن بنده تا توقیف یک کشتی متخلف تا دستگیری یک یا چند فرد را بهانه‌ای برای ادامه تنش و بحران قرار داده‌اند، نریزیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها