برای مثال بتازگی اتفاقاتی مانند مذاکرات هستهای ایران با گروه 1+5 یا برکناری موقتی کیروش، مربی تیم ملی فوتبال ایران و... در شبکههای اجتماعی واکنشهای متعددی را برانگیخت و مردم درباره موافقت یا مخالفت خود درباره این موضوعها اظهارنظرهای فراوانی کردند.
در واقع شبکههای اجتماعی به دادگاهی عمومی اما غیررسمی تبدیل شده که کاربران آنها شرکتها، سیاستمداران، محصولات دیجیتال و... را زیر رگبار انتقادها یا دفاعیات خود میگیرند. دیگر فقط خبرنگاران و منتقدان نیستند که ممکن است ضعف و اشتباههای اقشار مختلف را زیر سوال ببرند، بلکه پیش از دیگران، این کاربران شبکههای اجتماعی هستند که وارد عمل میشوند. معمولا در چنین مواقعی کاربران از یک هشتگ (برچسب) واحد استفاده میکنند تا با جستجوی آن هشتگ در شبکههای اجتماعی بتوان تمام پستهای مربوط به موضوع را پیدا کرد. اگر موضوع اهمیت بالایی داشته باشد، آنها سعی میکنند هشتگ خود را در تعداد زیادی از پستها تکرار کنند تا آن مساله به موضوع داغ شبکههای اجتماعی تبدیل شود و همه مردم دنیا درباره آن بیشتر بدانند. به عنوان مثال، با مفقود شدن چند کوهنورد ایرانی هنگام صعود به هیمالیا در مرداد 92 مردم تا مدتها در شبکههای اجتماعی از آنها نوشتند و تا وقتی امید به زنده بودن آنها وجود داشت خواستار کمک و پیگیری مراجع مختلف شدند.
در این میان، شرکتهای فناوری نیز بیش از پیش زیر ذرهبین کاربران شبکههای اجتماعی قرار گرفتهاند. برای مثال چندی پیش ماجرای خم شدن آیفون 6 پلاس در شبکههای اجتماعی بشدت سروصدا کرد و شرکت اپل مجبور شد به این قضیه واکنش نشان داده و جوابیهای را ارائه دهد. در پی خم شدن آیفون 6 پلاس، بتازگی آزمایشی روی سه پرچمدار سامسونگ، اپل و اچتیسی انجام شده که در آن سامسونگ گلکسی 6 اج به صورت دلخراشی در اثر فشار متلاشی میشود (میتوانید خبر کامل آن را در خبرهای کلیک 513 بخوانید). این موضوع علاوه بر سایتهای خبری در شبکههای اجتماعی نیز دنبال شد و بار دیگر طرفداران دو برند اپل و سامسونگ از این بستر برای نقد طرف مقابل استفاده کردند. در نهایت نیز سامسونگ بیانیهای صادر و از پرچمدار خود دفاع کرد.
اینگونه واکنشهای شرکتهای فناوری به مسائل مطرح در شبکههای اجتماعی بخوبی نشان میدهد شرکتها میدانند دیگر این خود مردم هستند که به صورت مستقیم درباره آنها قضاوت میکنند و آنها را به نقد میکشند و این باعث شده شاهد محتاطترشدن آنها در اظهارنظرهای عجولانه باشیم. در حقیقت مردمی که در گذشته صدایشان به جایی نمیرسید، حال شبکههای اجتماعی را برای فریاد زدن نظراتشان و رساندن آنها به گوش دیگران انتخاب کردهاند تا آن را به دادگاهی غیررسمی، اما علنی تبدیل کنند.
مائده گیوهچین / کلیک (ضمیمه یکشنبه روزنامه جام جم)
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگوی «جامجم» با نماینده ولیفقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان شد