امروزه در همه کشور‌های پیشرفته و توسعه یافته، امنیت و سلامت از اولویت‌های دولت‌هاست، ولی پوشش کامل جامعه و برخورداری مردم از بهداشت، آموزش و درمان فقط از عهده دولت‌ها برنمی‌آید.
کد خبر: ۷۹۱۳۹۶
سلامت جامعه در گرو مشارکت شماست

چنانچه رهبر معظم انقلاب در بند «سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی در مورخ 18 فروردین 93» به این نکته به دقت اشاره فرموده‌اند: «افزایش آگاهی، مسئولیت‌پذیری، توانمندی و مشارکت ساختارمند و فعالانه فرد، خانواده و جامعه در تامین، حفظ و ارتقای سلامت با استفاده از ظرفیت نهادها و سازمان‌های فرهنگی، آموزشی و رسانه‌ای کشور تحت نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امکان‌پذیر خواهد بود.»

این گفته بخوبی این واقعیت را نمایان می‌کند که حوزه سلامت حوزه‌ای فراگیر و نیازمند جدی مشارکت و تعامل افراد و اقشار جامعه است و این امر به تنهایی از عهده یک وزارتخانه به شکل مطلوب، حداقل در حوزه اجرایی خارج است.

ریاست محترم جمهور نیز به این واقعیت توجه داشته‌اند و در همین راستا فرموده‌اند: «وزارت بهداشت نمی‌تواند به تنهایی تأمین‌کننده سلامتی جامع برای تمام اقشار جامعه باشد. به منظور تأمین سلامتی جامع، همکاری دیگر بخش‌ها ضروری است. رویکرد و نگرش وزارت بهداشت باید به سمت همکاری بیشتر بین بخشی میل کند.»

با همین نگاه راهبردی برای تعامل و مشارکت بخش‌های مختلف نظام و مردم در امر سلامت و ارتقای آن در جامعه با استفاده از ظرفیت‌های مردمی در وزارت بهداشت تصمیم گرفته شد که براساس آن، مشارکت اجتماعی و تعامل با خیرین سلامت که دارای ظرفیت بسیار بالای مالی و انگیزشی هستند به صورت نهادینه دیده شود.

بر همین اساس، حوزه مشارکت‌های اجتماعی و خیرین سلامت از سوی وزیر محترم بهداشت در این وزارتخانه ایجاد شده است.

مروری بر بخشی از وظایف و کارکرد‌های این حوزه بیانگر اهمیت آن در توسعه مشارکت‌های معنادار مردم در بهبود وضع بهداشت و سلامت در کشور است.

ازجمله مطالبات وزیر محترم بهداشت از این حوزه است که در ابلاغیه بیست‌وهشتم اردیبهشت 92 آمده است:

«1 ـ طراحی و اجرای مدل بومی جلب مشارکت‌های مردمی، سازمان‌های مردم نهاد و خیریه‌ها در حوزه سلامت

2 ـ سیاستگذاری به منظور افزایش نقش مردم در مدیریت حوزه سلامت و ارائه راهکارهای علمی و قانونی جهت کاهش تصدی‌گری دولت

3 ـ فرهنگ‌سازی با هدف تشویق و ترغیب آحاد مردم برای مشارکت و گسترش فعالیت‌های خیرین در حوزه سلامت (هبه، نذر سلامت، فعالیت داوطلبانه، اهدای اختصاصی به بخش سلامت و...)

4 ـ ارتباط با فرهیختگان و اصحاب فرهنگ و هنر برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های آنها برای تقویت بخش سلامت

5 ـ برنامه‌ریزی برای ساماندهی، شناسایی و جذب منابع غیردولتی و بهره‌گیری از حداکثر توان مردمی داخل کشور و استفاده از ظرفیت‌های مردمی ایرانیان مقیم خارج از کشور برای توسعه خدمات سلامت

6 ـ حمایت‌های قانونی و اجرایی از فعالیت خیرین و بخش غیردولتی در حوزه سلامت

7 ـ تعامل، هماهنگی و همکاری با دستگاه‌های دولتی و نهادهای عمومی به منظور بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌ها در توسعه مشارکت‌های مردمی.»

سید محمدهادی ایازی - قائم‌مقام وزیر بهداشت در امور مشارکت‌های اجتماعی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها