رئیس جمهوری در اجلاس سران کشورهای آسیا – آفریقا:

توافق نهایی باید تضمین کننده لغو همه تحریم‌های اقتصادی باشد

روحانی:

ائتلاف‌های منطقه‌ای باید برای صلح باشد، نه بمباران مردم

همزمان با ترافیک حضور دیپلمات‌های کشورهای مختلف در تهران و رایزنی‌های گسترده کشورمان درباره تحولات منطقه، سفرای جدید کشورهای تایلند، یونان، سنگال و الجزایر دیروز استوارنامه‌های خود را تقدیم رئیس‌جمهور کردند.
کد خبر: ۷۹۰۰۲۲

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی پس از دریافت استوارنامه سفیر جدید یونان، با بیان این‌که هیچ مانعی برای توسعه روابط دو کشور تاریخ ساز وجود ندارد، گفت: امروز دوران فشار بر کشورها با استفاده از ابزار غلط تحریم سپری شده و کسانی که به این شیوه فکر می‌کنند، هنوز در گذشته و در تاریخ سیر می‌کنند.

وی همچنین در دیدار سفیر تایلند نیز وجود خشونت و تروریسم در آسیا و آفریقا و بویژه منطقه خاورمیانه را یادآور شد و افزود: مبارزه با خشونت نیاز به همکاری همه کشورها دارد و ایران و تایلند باید در این عرصه نیز با یکدیگر تعامل داشته باشند. وی در دیدار سفیر جدید سنگال نیز گفت: ایران براساس سیاست خارجی خود آماده گسترش همکاری‌ باهمه کشورهای آفریقایی از جمله سنگال است و امیدواریم در سال‌های آینده، شاهد سرعت قابل قبول در گسترش همکاری‌ها باشیم.

رئیس‌جمهور در ادامه این دیدارهای دیپلماتیک برای دریافت استوارنامه‌های سفرا، در دیدار سفیر جدید الجزایر، رژیم صهیونیستی را خطر اصلی منطقه در زمینه سلاح‌های کشتارجمعی نظیر تسلیحات هسته‌ای، شیمیایی و میکروبی دانست و تصریح کرد: همه کشورها باید به فشارهای سیاسی خود با هدف سر فرود آوردن این رژیم در برابر قوانین بین‌المللی و پذیرش این قوانین، بیفزایند.

روحانی با قدردانی از مواضع الجزیره درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران در طول سال‌های گذشته گفت: دو کشور در این موضوع اشتراک‌نظر دارند که همه کشورها می‌توانند در چارچوب معاهده منع گسترش تسلیحات اتمی از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای برخوردار باشند و منطقه و جهان باید عاری از سلاح‌های کشتار جمعی باشد.

رئیس‌جمهور با اشاره به عضویت ایران و الجزایر در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، قیمت امروز نفت را به زیان تولیدکنندگان و ثبات بازار جهانی دانست و اظهار کرد: امیدواریم تلاش‌های دو کشور در کنار دیگر کشورهای هم نظر برای بازگشت تعادل به بازار نفت ادامه یابد.

وی وجود درگیری‌های سیاسی و معضل تروریسم در کشورهای منطقه را خاطرنشان کرد و گفت: مسائل در لیبی، سوریه و یمن با راه‌حل نظامی خاتمه نمی‌یابد و همه باید کمک کنیم تا با راه‌حل سیاسی، مشکلات حل‌ و فصل شود. رئیس‌جمهور ادامه داد: در یمن مردم بی‌گناه، زنان و کودکان کشته می‌شوند و بسیاری از زیربناهای اقتصادی ویران شده است. در این شرایط برخی از کشورهای منطقه به‌جای ایجاد ائتلاف برای جلوگیری از درگیری و استقرار صلح و نجات منطقه، متاسفانه برای بمباران منطقه ائتلاف تشکیل داده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها