عزت الدوری، معاون جنایتکار صدام که این اواخر نقش مغز متفکر گروه تروریستی تکفیری داعش را بازی می‌کرد، دیروز توسط نیروهای مردمی عراق کشته شد.
کد خبر: ۷۸۸۹۱۹

به گزارش تسنیم، کریم موسی سخنگوی نیروهای داوطلب مردمی عراق ضمن تائید خبر کشته شدن عزت ابراهیم الدوری معاون صدام، دیکتاتور معدوم عراق در منطقه «حمرین» گفت: نیروهای داوطلب مردمی صبح دیروز موفق شدند با تکیه بر اخبار اطلاعاتی دقیق از محل اختفای عزت الدوری و بدون هیچ‌گونه کمک نیروهای‌ ائتلاف بین‌المللی، وی را به هلاکت برسانند. وی تصریح کرد عزت الدوری در یک عملیات تعقیب و گریز دو ساعت و نیمه همراه با شش نفر از همراهانش به هلاکت رسیده است.

پیش از این نیز پایگاه خبری عراقی سومریه نیوز به نقل از رائد الجبوری استاندار صلاح‌الدین از کشته شدن عزت ابراهیم الدوری معاون دیکتاتور سابق عراق در عملیاتی در حمرین خبر داده بود.

وی گفته بود: نیروهای امنیتی موفق به هلاکت عزت ابراهیم الدوری در جریان عملیاتی در منطقه حمرین در نزدیکی میادین نفتی علاس شدند. این پایگاه خبری، تصاویری از هلاکت عزت ابراهیم الدوری را نیز منتشر کرد. در همین رابطه هادی العامری، دبیرکل سازمان بدر اعلام کرد آزمایش «دی.ان.ای» روی جسد ابراهیم عزت الدوری معاون صدام در حال انجام است.

عزت ابراهیم الدوری، متولد یکم جولای 1942 میلادی مرد شماره دوم در زمان صدام و معاون رئیس شورای فرماندهی انقلاب بعث بود که سمت‌هایی مانند وزارت کشور و کشاورزی را هم برای مدتی داشت. پس از اشغال عراق از سوی آمریکایی‌ها، الدوری مخفی شد و حزب بعث عربی شاخه عراق اعلام کرد وی به عنوان دبیرکل حزب بعث به جای صدام انتخاب شده است. به دنبال آن نوارهای صوتی از او در مناسبت‌های مختلف منتشر می‌شد که غالبا در سالگردهای تاسیس حزب بعث بود.

آمریکا ده میلیون دلار برای هر که اطلاعاتی درباره او بدهد تعیین کرده و او را ششمین نفر در فهرست افراد تحت‌تعقیب خود در عراق قرار داد. یک بار حزب بعث در یازدهم نوامبر 2005 خبر مرگ وی را اعلام، اما بعد از مدتی آن را تکذیب کرد. ژانویه2013 نیز شبکه العربیه نوار ویدئویی از وی منتشر کرد که در آن الدوری از فتنه‌های الانبار در این سال و دیگر مناطق سنی‌نشین حمایت می‌کرد. با شروع حملات داعش به شهرهای عراق گفته می‌شد عزت الدوری و بعثی‌های وابسته به او در این حملات نقش عمده‌ای دارند و حتی برخی منابع از او به عنوان «مغز متفکر داعش» یاد می‌کردند. تاکنون بارها خبر دستگیری یا کشته شدن عزت الدوری منتشر شده و بعد تکذیب شده است. این بار اما به نظر می‌رسد خبرهای مربوط به مرگ او از صحت بیشتری برخوردار باشد. عزت الدوری از جمله جنایتکاران صدامی است که دیر اجل به سراغش آمده است. او در جریان جنگ عراق علیه ایران نیز معاونت فرماندهی نیروهای مسلح عراق را برعهده داشت. کشته شدن الدوری می‌تواند پیروزی بزرگی برای نیروهای عراقی محسوب شده و در تضعیف روحیه گروه‌های تروریستی وابسته به داعش تاثیر بسزایی داشته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها