خبر سلامت

اضطراب و افسردگی عامل خواب‌های ترسناک

خواب‌های نگران‌کننده ناشی از اضطراب، افسردگی و وسواس است که می‌تواند فرد را دچار مشکلات قلبی و عروقی کند، همچنین مصرف شام سبک، دوغ کم‌نمک، ماست کم‌چرب، گل گاوزبان و چای سبز در داشتن خوابی آرام موثر است.
کد خبر: ۷۸۵۴۸۸

علی باغبانیان، روانپزشک در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: بیش از 90 درصد خواب‌های ترسناک ناشی از اضطراب و افسردگی و 10 درصد نیز مربوط به مشکلات تیروئید، مغزی، بیماری‌های جسمی، تنفسی، تومور و عفونت مغزی و غدد است. برای درمان اختلالات خواب، اول باید علت بروز خواب‌های نگران‌کننده مشخص شود. البته مصرف داروها زیر نظر پزشک، تأثیر بسزایی در درمان این اختلالات خواهد داشت.

وی با بیان این ‌که خواب‌های ترسناک می‌تواند فرد را دچار عوارضی در شبانه‌روز کند، افزود: فردی که خواب‌های نگران‌کننده و ترسناک می‌بیند، دچار تپش و افزایش ضربان قلب، تنفس و فشار خون خواهد شد که احتمال بروز اختلالات قلبی، عروقی و گوارشی را در او افزایش می‌دهد. همچنین این افراد به دلیل بیدار شدن طی شب، در طول روز خسته هستند و در عملکرد شغلی و اجتماعی آنها اختلال ایجاد خواهد شد. برای داشتن خوابی آرام بهتر است فاصله غذا و خواب بیشتر باشد و فرد بلافاصله بعد از صرف شام نخوابد، همچنین مصرف شام سبک می‌تواند از اختلال خواب جلوگیری کند.

مقاومت به انسولین در خانم‌ها ناباروری می‌آورد

بر اساس یک پژوهش انجام شده در مرکز تحقیقات سلولی صارم مشخص شده است 70 درصد زنان نابارور با عامل تخمدانی دچار مشکلات مقاومت به انسولین بوده که همین امر سبب اختلال در تخمگذاری و قاعدگی و چاقی در آنان شده است.

به گزارش جام‌جم، دکتر ابوطالب صارمی، متخصص زنان و زایمان گفت: در مواردی که بدن قادر به جذب قند دریافتی نیست، این مشکل بروز می‌کند. هرچند این اتفاق بیشتر در کسانی می‌افتد که در خانواده‌شان سابقه ابتلا به دیابت دارند، اما این بیماری دلیلی بر ابتلای فرد به دیابت نیست. در بیماری مقاومت به انسولین به دلیل نرسیدن قند به سلول‌ها، فرد به طور دائم دچار گرسنگی است که سعی می‌کند با خوردن، این مشکل را برطرف کند و افزایش دریافت انرژی از سوی دیگر سبب چاقی شده که این امر نیز بر فعالیت باروری وی تاثیر منفی برجا می‌گذارد.

وی یادآور شد: مادامی که سلول‌ها گرسنه بمانند و سیستم بیوشیمیایی بدن مختل شود، تخمدان‌ها که مسئول تولیدمثل بوده و به گرسنگی حساس‌تر هستند به دلیل دریافت‌نکردن انرژی زودتر از بقیه سلول‌ها صدمه دیده و به دنبال آن قاعدگی نامنظم می‌شود. البته خوشبختانه با درمان‌های دارویی می‌توان این بیماری را درمان کرد و فرد پس از تکمیل مراحل درمان قادر به باروری خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها