بازی با ابزار دیجیتال مانع رشد حرکتی کودک و موجب افزایش وزن او می‌شود.
کد خبر: ۷۸۵۰۸۴

بدرالسادات همایونیان، روان‌شناس کودک در گفت‌وگو با فارس با تاکید بر این که موقع انتخاب اسباب‌بازی باید سن و نیاز کودک را در نظر گرفت، اظهار کرد: والدین در قالب بازی می‌توانند علاوه بر رشد خلاقیت کودک خود را به لحاظ جسمانی در وضع سالمی نگه دارند. بازی می‌تواند در افزایش اعتماد به نفس کودک نیز مؤثر باشد والدین برای این مهم باید اجازه دهند تا کودک نیز گاهی برنده بازی باشد، اما نباید به گونه‌ای رفتار کنند که کودک بدون تلاش به برد دست یابد.

وی افزود: گاهی باید به کودک اجازه داد تا بازی و اسباب‌بازی را انتخاب کند منتهی نباید این نکته را فراموش کرد که والدین باید از در اختیار گذاشتن اسباب بازی‌های تیز و برنده و پرخطر به کودکان کم سن بپرهیزند و موقع بازی کودک را نترسانند. همچنین تشویق و راهنمایی می‌تواند در افزایش اعتماد به نفس کودک مؤثر باشد.

وی تصریح کرد: یکی از اهداف بازی با کودکان حذف برخی ویژگی‌های منفی مانند پرخاشگری و افزایش اعتماد به نفس کودک است. توصیه می‌شود والدین ابتدا از اسباب‌بازی‌های ساده استفاده کنند تا کودک طعم برنده شدن را چشیده و ترس او از بازی بریزد سپس با اسباب‌بازی‌های پیچیده‌تر بازی کند تا مهارت او ارتقا یابد.

عفونت مکرر گوش میانی کودک تنبلی گوش می‌آورد

بروز مکرر عارضه تنبلی گوش و اختلال یادگیری نوزاد را می‌توان ناشی از عفونت‌های مکرر گوش تلقی کرد. در واقع، مطالعات نشان داده است احتمال ابتلای نوزاد در یک‌ سال اول زندگی به عفونت گوش میانی بسیار بالاست و تقریبا بیش از 60 درصد نوزادان پیش از سن یک‌سالگی دست‌کم یک‌بار به عفونت گوش میانی مبتلا می‌شوند.

سعید ملایری، متخصص شنوایی‌شناسی درباره عفونت گوش میانی در نوزادان، به فارس گفت: یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در حوزه بیماری‌های شنوایی نوزادان در نظر گرفت، ابتلای نوزادان و کودکان به التهاب گوش میانی یا عفونت‌های مکرر گوش میانی است.

وی افزود: نکته مهم این است که هر بار عفونت گوش میانی روی می‌دهد کمی شنوایی موقت ایجاد می‌شود که با دارودرمانی رفع می‌شود که در این میان تأثیر مهم‌تر از کم‌شنوایی، کاهش مهارت‌های شنوایی کودک، بر اثر این عفونت‌های مکرر است. حتی مشخص شده است که بیش از 80 درصد کودکانی که در کلاس اول دبستان اختلال یادگیری یا مشکلات خواندن و نوشتن دارند در دوران کودکی به عفونت‌های مکرر گوش میانی مبتلا شده‌اند.

این متخصص می‌گوید: در ایران برنامه غربالگری برای تنبلی گوش در حال اجراست، اما متاسفانه جامعه و حتی متخصصان با موضوع تنبلی گوش آشنایی زیادی ندارند در حالی که در کشورهای توسعه‌یافته غربالگری این اختلال انجام می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها