از روی دست فیلمنامه‌نویس

نویسندگانی که امسال آثارشان را خواهیم دید

ساده‌ترین تعبیر درباب اهمیت فیلمنامه می‌تواند این باشد که تا فیلمنامه‌ای نباشد، اثری نیز شکل نخواهد گرفت. این تعبیر ساده و به نوعی واقعی صحه می‌گذارد بر جایگاه و ارزش فیلمنامه به عنوان موتور محرکه اثر که البته در سال‌های اخیر بیشتر از پیش کیفیت و نقش آن مورد پرسش و نقد نیز قرار گرفته است. دور از انصاف هم نیست اگر بخش مهمی از توفیقات یا شکست یک اثر را منوط به فیلمنامه اثر و حاصل ضعف و قوت فرم و پرداختش بدانیم. فراوانی فیلمسازانی که سرنوشت یا اوج و فرود کارنامه کاری آنها گره خورده با نویسندگان فیلمنامه آثارشان، شاید گواه دیگری باشد بر اهمیت عنصر فیلمنامه در یک اثر.
کد خبر: ۷۸۰۴۱۵
نویسندگانی که امسال  آثارشان را خواهیم دید

با افزایش کمی نویسندگان و آثار در سال‌های گذشته، موضوع فیلمنامه و فقدان آن در آثار سینمایی و سریال‌های ایرانی نیز بسیار مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است . این مطلب نیز مروری اجمالی دارد بر کاشته‌ها و داشته‌های نویسندگان آثار تلویزیونی در سال‌های اخیر تا به واسطه آن ارزیابی جامع‌تر و انتظار هدفمندانه‌تری از سریال‌هایی که در سال 94 روی آنتن خواهد رفت، داشته باشیم.

فوق سری (مهدی فخیم‌زاده)

همانند اکثریت آثارش خود عهده‌دار نوشتن فیلمنامه و کارگردانی تازه‌ترین اثرش با عنوان فوق سری شده. فخیم‌زاده در ادامه علائق سال‌های اخیرش، داستانی پلیسی و اکشن با رگه‌هایی از طنز را در دستور کار خویش قرار داده تا به واسطه‌اش، قصه جناح‌های درگیر در باب موضوع مواد مخدر و اعتیاد را از منظری تازه روایت کند.

آرام می‌گیریم (مرتضی مصطفوی و روح‌الله سهرابی)

محدوده ابری، بامداد و سینمایی خاکستر و برف با موضوع زندگی یک شهید، همگی محصول فیلمنامه‌هایی بود که مصطفوی و سهرابی با همکاری هم به رشته تحریر درآوردند. آرام می‌گیریم تازه‌ترین همکاری آنها در مقام نویسندگان سریالی با مضمون مصائب زندگی چند خانواده است که همچون همه آثار پیشین به کارگردانی روح‌الله سهرابی جلوی دوربین رفته است.

سیگنال موجود است (امیر برادران)

برادران که سابقه مشارکت در نگارش فیلمنامه بسیاری از سریال‌های طنز تلویزیونی از جمله ساختمان پزشکان و دست بالای در سال‌های اخیر را دارد، در مقام نویسنده سیگنال موجود است، سودای خوانندگی یک جوان را واسطه می‌گیرد برای طرح موضوعات و مشکلات حوزه موسیقی در قالب طنز و البته به مدد کارگردانی مهدی مظلومی.

شمعدونی (ایمان صفایی و سروش صحت)

پیش از شمعدونی بود مجموعه‌های موفقی چون بزنگاه و چک برگشتی که از همکاری صحت و صفایی فقط در مقام فیلمنامه‌نویس بهره برده بود. تا این‌که صحت پس از پشت سرگذاشتن تجربیات موفق ساختمان پزشکان و پژمان با فیلمنامه پیمان قاسم‌خانی، در جدیدترین ساخته‌اش، بر آن شد تا این بار کمدی خانوادگی را که با همراهی صفایی نوشته خود کارگردانی کند.

جاده قدیم (امید سهرابی و امیر رضا طلاچیان)

کارنامه نوشتاری عمدتا طنز امید سهرابی در تلویزیون با مشارکت در فیلمنامه مجموعه‌های نیمکت و توی گوش سالمم زمزمه کن و پس از آن شمس‌العماره که محصول آمیختگی درست موقعیت‌های جدی و طنز بود، در سریال مهرآباد و با همراهی امیررضا طلاچیان نیز ادامه یافت تا منظری تازه از طنز از زوایای تاریک زندگی در سایه سنگین رفاقت‌های دروغین به واسطه آن نشان مخاطب داده شود. همکاری تازه سهرابی و طلاچیان با کارگردانی بهرام بهرامیان با عنوان جاده قدیم اما روایتگر داستان مشکلات عزیمت چند روستایی به شهر است که باوجود گمانه‌زنی‌های بسیار به پخش نرسید تا در نهایت پس از رفع مشکلات در سال جدید به نمایش درآید.

زاویه هفتم (کریم لک‌زاده با بازنویسی حامد افضلی و سارا خسروجردی)

کریم لک‌زاده نویسنده فیلمنامه پلیسی و حادثه‌ای زاویه هفتم با موضوع یک سرقت بوده تا محمود معظمی که کارگردانی آثاری چون تکیه بر باد و شاید برای شما اتفاق بیفتد نشان از علاقه و بیگانه نبودن او با داستان‌های پرتعلیق دارد مسئولیت ساخت آن را به عهده بگیرد.

میکائیل (سعید نعمت‌الله)

نگارش فیلمنامه بسیاری از آثار موفق تلویزیون در سال‌های اخیر، حالا او را به نامی آشنا و اطمینان بخش تبدیل کرده که حضورش را سوای نام کارگردان، حتی تضمین توفیق اثر بدانیم. پس از تکرار تجربه‌های موفق نعمت‌الله با سیروس مقدم که آخرینش نیز ماه رمضان امسال در قالب مدینه روی آنتن رفت، این همکاری با فیلمنامه پلیسی محور میکائیل ادامه یافت تا پس از دیوار نعمت‌الله دوباره بخشی از علاقه قابل ردیابی به مضامین پلیسی در مجموعه آثارش، در اثری مستقل به تصویر درآید.

آمین (زامیاد سعدوندیان)

در کارنامه کاری سعدوندیان در مقام فیلمنامه‌نویس همه گونه اثری یافت می‌شود. سعدوندیان مسیر انحرافی و میلیاردر را در قالبی کمدی، دختران حوا و سقوط یک فرشته را با مضمونی اجتماعی و دینی، سقوط آزاد و در نهایت آمین را در فضایی پلیسی نوشته است. مجموعه‌هایی که از ستایش‌آمیز تا ضعیفش، شاید حداقل در این خصلت مشترک بوده‌ است که دیده شده‌اند. جدیدترین فیلمنامه پلیسی سعدوندیان با نام آمین البته در حین ساخت شاهد تغییر کارگردان هم شد تا پس از منوچهر هادی، بهرنگ توفیقی، سازنده انقلاب زیبا و مسیر انحرافی مسئولیت کارگردانی ادامه فیلمنامه او را عهده‌دار شود.

اتاق عمل (به سرپرستی امیرمهدی ژوله و گروه نویسندگان)

مدیری و امیرمهدی ژوله که نشانه‌های علاقه‌شان به حوزه مسائل پزشکی در سال‌های اخیر در قالب آثاری چون مرد هزار چهره یا طنزهای آیتمی در شبکه نمایش خانگی تقریبا نمود یافته، در تازه‌ترین همکاری سعی کردند به شکلی ویژه‌تر مناسبات این حوزه را در قالبی طنز به تصویر درآورند.

آسمان من (هومان فاضل)

تجربیات فاضل در امر نویسندگی در سال‌های اخیر منجر به آثار مختلفی در حوزه اجتماعی و کودک شده که ستاره‌های سربی و نامه‌های بالدار یا سینمایی پرستوهای عاشق بخشی از آن است. آسمان من به عنوان یکی از آخرین نوشته‌های فاضل با کارگردانی محمدرضا آهنج، به نظر اثری درباب مسائل امنیت پرواز و البته با تمی سیاسی است که آهنج شکل دیگری از آن را در راستش را بگو تجربه کرد. فاضل، نویسنده مینی سریال کوچه‌های خواب با کارگردانی مجید موسویان نیز هست که ایام فاطمیه تلویزیون شاهد پخش آن خواهد بود.

بی قرار 2 ( فلورا سام)

این نویسنده و کارگردان پس از تجربیات عموما کمدی در مقام نویسنده در آثاری چون شبی از شب‌ها، نشانی، ماه عسل و توطئه فامیلی، از یک زمانی رو آورد به نگارش فیلمنامه‌های آثاری جدی با کارگردانی خودش در سریال‌هایی چون راز پنهان، راز و نیاز و بی‌قرار که البته با تغییر مسیری دوباره با کارگردانی و نویسندگی سریال‌هایی چون باغ سرهنگ و ما فرشته نیستیم حال و هوایی کمدی گرفت. تجربیاتی که به نظر همچنان شبی از شب‌ها، نشانی و ماه عسل از بهترین‌هایش است و بنابر خبرها در بی‌قرار 2، قرار بر طرح معضلات اجتماعی در شکل جدی دارد.

سر به راه ( مهدی محمدنژادیان)

پس از مشارکت در امر فیلمنامه آثاری چون سینمایی کلاشینکف و سریال شوق پرواز، محمد نژادیان این بار خود عهده‌دار نگارش داستان سریال نوروزی سر به راه به کارگردانی سعید سلطانی شده که تجربه ساخت همه گونه سریالی اعم از مناسبتی و تاریخی را درکارنامه‌اش دارد.

تعبیر وارونه یک رویا (فریدون جیرانی)

سریالی که با تغییر نام و وقفه در آغاز تولیدش، در ماه‌ها و چه بسا سال‌های اخیر، اخبار فراوانی را به خود اختصاص داده بود نهایتا با فیلمنامه جیرانی و کارگردانی او جلوی دوربین رفت تا بینندگان تلویزیونی در آینده نزدیک شاهد تریلری جاسوسی ـ سیاسی با مایه‌های ملودرام در قالب سریال تعبیر وارونه یک رویا باشند که جیرانی وعده‌اش را داده جیرانی که در سریال موفق مرگ تدریجی یک رویا بخوبی سویه‌های سیاسی موضوع مهاجرت را مورد اشاره قرار داده بود، به نظر در تعبیر وارونه یک رویا به شکلی همه جانبه‌تر به حوزه موضوعات سیاسی ورود کرده است.

زشت و زشت‌تر (علیرضا مسعودی و امین حسینیون)

تجربیات تقریبا موفق علیرضا مسعودی در قالب نویسنده آثاری چون سه در چهار، قرارگاه مسکونی و سه‌دونگ سه‌دونگ شاید ضمانت خوبی باشد برای انتظار تماشای تازه‌ترین تلاش او در مقام نویسنده زشت و زشت‌تر به کارگردانی شاهد احمدلو که همکاریشان در مجموعه سه دونگ سه دونگ نیز به کمدی آبرومند و موجه منجر شد.

شهر من شیراز (علی‌اکبر محلوجیان)

نقش مهم و غیرقابل انکار نوشته‌هایی که از دل آن مجموعه‌های ماندگاری چون پدرسالار و زیرتیغ بیرون آمده، خود حکایتگر توانایی علی‌اکبر محلوجیان در نگارش آثاری است که با دغدغه رواج و تبلیغ انسانیت، اخلاق و حفظ حرمت‌ها به رشته تحریر درآمده است. نویسنده‌ای که می‌توان آثار موفقی چون کهنه سوار و مثل هیچ‌کس را نیز در سابقه نویسندگی‌اش مشاهده کرد در تازه‌ترین فیلمنامه‌اش با کارگردانی محمد بنایی روایتگر زندگی چهار زنی می‌شود که انجمنی محلی را راه‌اندازی کرده‌اند.

به پشت سر نگاه کن (محمود محمدسلطانی و مسعود کرمی)

محمود محمدسلطانی که پیشتر در نگارش مجموعه‌هایی چون تکیه بر باد و سایه روشن مشارکت داشته و به همراه مسعود کرمی فیلمنامه قسمت‌هایی از سریال شاید برای شما اتفاق بیفتد را نیز نوشته، تازه‌ترین همکاری شان با عنوان به پشت سر نگاه کن، روایت دیروز و امروز زندگی کارخانه‌داری است که از منظر کارگردانی مازیار میری جلوی دوربین رفته است.

درنگ (هادی مقدم‌دوست)

خبر هر همکاری تازه میان نعمت‌الله و مقدم دوست در یک اثر تازه تلویزیونی بدون شک یادآور مجموعه موفق وضعیت سفید و خاطره دلنشین و پاک نشدنی این اثر از ذهن علاقه‌مندان این مجموعه خواهد بود. همکاری تازه این دو دوست قدیمی به قلم هادی مقدم دوست و کارگردانی نعمت‌الله در سریال درنگ شکل گرفته که مجموعه‌ای از فیلم‌های کوتاه پنج دقیقه‌ای با مضامین اجتماعی و اخلاقی خواهد بود.

حسن حق‌حقیقی / قاب کوچک (ضمیمه شنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها