بعضی مشکلات آن‌قدر تکرار شده‌اند که به نظر می‌رسد دیگر کسی حوصله‌ای برای بیان آنها و حرف‌زدن درباره‌شان را ندارد، اما چه می‌شود کرد که این مشکلات تکراری شده باشند یا نه، ناگزیر باید درباره‌شان حرف زد و نمی‌توان ساده از کنارشان گذشت.
کد خبر: ۷۷۹۳۳۵

یکی از این مشکلات تکراری و ناراحت‌کننده، ماجرای لغو کنسرت‌هاست که این روزها به مراتب پررنگ‌تر از قبل شده است، تا جایی که از اسفند سال گذشته تا‌کنون با موجی از لغو کنسرت‌ها روبه‌‌رو شده‌ایم و ظاهرا هیچ‌کس حاضر نیست مسئولیت این اتفاق را بپذیرد.

کنسرت‌های لیان، اسفند ۹۲ (بوشهر)، احسان خواجه‌امیری، اسفند ۹۲ (منطقه آزاد اروند)، کنسرت گروه عقیق، اسفند ۹۲ (تهران)، وحید تاج، اردیبهشت‌ ۹۳ (یزد)، مجید خراطها و امید جهان، اردیبهشت ۹۳ (یاسوج)، چارتار، اردیبهشت ۹۳ (اهواز)، گروه بادگیر، اردیبهشت ۹۳ (بندر لنگه)، محسن یگانه، مرداد ۹۳ (ارومیه)، سیروان خسروی، شهریور ۹۳ (سنندج)، کنسرت شهرام ناظری، مهر ۹۳ (نیشابور)، عماد طالب‌زاده، دی‌۹۳ (اراک)، سیروان خسروی، دی ۹۳ (بوشهر)، لیان، دی ۹۳ (شیراز)،‌ سیروان خسروی، اسفند ۹۳ (اهواز)، پیکلاویه، اسفند ۹۳ (تهران) و علیرضا قربانی، اسفند ۹۳ (گلبهار و دانشگاه شهید بهشتی) از سال گذشته تاکنون لغو شده‌اند.

این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که پیروز ارجمند، مدیر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از این از برنامه‌ریزی برای امضای یک تفاهم‌نامه میان این دفتر و نیروی انتظامی با هدف جلوگیری از لغو کنسرت‌ها خبر داده بود. هر چند هنوز هیچ خبری از این تفاهم‌نامه و امضای آن نیست، اما حمید شاه‌آبادی، معاون هنری پیشین وزارت ارشاد هم طی دوران مدیریتش بر این معاونت از تدوین آیین‌نامه‌ای برای جلوگیری از لغو کنسرت‌ها خبر داده بود، آیین‌نامه‌ای که دقیقا مانند تفاهم‌نامه ارجمند به جایی نرسید و فقط در حد حرف باقی ماند.

از نکات جالب توجه این که کنسرت‌های برخی خوانندگان در شهرهایی لغو شده که پیش از این امکان اجرای موسیقی در آن شهر وجود داشته و با مشکل خاصی روبه‌رو نبوده، اما طی اتفاقاتی، ناگهان اجرایشان لغو می‌شود. این موضوع جای بررسی دارد و باید مشخص شود آیا مشکلات ریشه در مدیریت دفتر موسیقی و ناهماهنگی با مسئولان استانی دارد یا این‌که موانع دیگری به میان آمده است؟

چگونه کنسرت خواننده‌ای لغو می‌شود که آلبوم‌هایش به صورت رسمی منتشر شده و در اختیار مردم قرار دارد، آثارش در رادیو و تلویزیون پخش می‌شود و تیتراژ برخی سریال‌های پرطرفدار تلویزیونی را هم می‌خواند؟

زمانی لغو کنسرت‌ها بیشتر محدود به گروه‌های موسیقی پاپ بود و دلایلی چون گران بودن بلیت و فضای سنتی و محترم برخی استان‌ها و... پیرامون آن مطرح می‌شد، اما حالا کنسرت هنرمندانی چون علیرضا قربانی که خواننده موسیقی ایرانی است و اغلب اشعاری که می‌خواند برگرفته از متون کلاسیک و عرفانی ادبیات فارسی است لغو می‌شود و هیچ‌کس پاسخی برای این اتفاق نمی‌دهد.

اگر برگزاری کنسرت‌ها یک قانون مدون داشته باشد و مسئولان قرار باشد در چارچوب قانون به هنرمندان پاسخ دهند که به چه دلیل اجرایشان لغو شده طبعا امکان بروز این اتفاق کمتر خواهد شد. بارها گفته و نوشته شده که لغو کنسرت‌های خوانندگان رسمی کشور نه‌تنها بی‌احترامی به هنرمند، بلکه بی‌حرمتی به مخاطبانی است که خواهان حضور در اجرای هنرمند مورد علاقه‌شان هستند.

زینب مرتضایی‌فرد‌ /‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها