گفت‌وگو با رزیتا غفاری، بازیگر سریال «حانیه»

نقش اول و فرعی برایم تفاوتی ندارد

رزیتا غفاری در سریال‌هایی همچون در پناه تو، در قلب من، همسفر، ملاصدرا، شب آفتابی، همسفران، فصل زرد، روزهای زیبا، تبریز در مه و دیگری بازی کرده است. او این روزها در سریال «حانیه» که از شبکه دو پخش می‌شود نقش طلا، همسر دوم سرهنگ را بازی می‌کند. طلا با این‌که با آفاق، دختر سرهنگ (هستی مهدوی‌فر) زندگی می‌کند، اما نامادری نامهربانی نیست و برعکس با دختر سرهنگ مهربان است و سعی می‌کند شرایط و موقعیت او را درک کند تا برای آفاق دوست خوبی باشد. غفاری نقش طلا را در سریال حانیه که مربوط به دوره پهلوی است، تجربه‌ای متفاوت می‌داند. او علاقه‌مند به ایفای نقش در سریال‌های مناسبتی است و هر سال معمولا در یک اثر مناسبتی بازی می‌کند، چون معتقد است بازی در آثار مناسبتی ارزشمند است و مردم هم بیشتر در این ایام پیگیر سریال‌ها هستند و با علاقه آثار نمایشی را دنبال می‌کنند. با او درباره سریال حانیه به گفت‌وگو نشستیم.
کد خبر: ۷۶۹۵۷۸

معمولا شما را در سریال‌های مناسبتی می‌بینیم. گویا به بازی در این آثار علاقه‌مند هستید. دلیل اصرارتان برای بازی در آثار مناسبتی چیست؟

چون مسئولان و مردم در مناسبت‌ها توجه بیشتری به سریال‌ها دارند و مردم واقعا به این آثار اهمیت بیشتری می‌دهند. به همین دلیل بازی در سریال‌های مناسبتی برایم ارزشمند است.

به نظرم ارزش این نوع کارها خیلی بالاست و همیشه با رویی گشاده و دیدی باز در آثار مناسبتی بازی می‌کنم. به همین دلیل هر سال منتظر هستم تا پیشنهاد بازی در سریال‌های مناسبتی به من داده شود که خوشبختانه این اتفاق افتاده و سال گذشته هم در سریال «دیگری» بازی کردم که ماه رمضان پخش شد.

گرچه کم‌کار هستم، اما همیشه بازی در سریال‌های مناسبتی را می‌پذیرم. وقتی قرار شد در سریال تلویزیونی حانیه بازی کنم با کمال میل قبول کردم. ایفای نقش طلا برایم تجربه جالبی بود، زیرا نقش بسیار متفاوتی بود و با توجه به ژانر تاریخی این سریال و زمانش که مربوط به دوره پهلوی است، می‌توانست برای مخاطب جالب باشد.

به نظرم فیلمنامه این سریال آن‌قدر کامل بود که جای تحقیقات زیادی برای بازیگر باقی نمی‌گذاشت و بازیگران با توجه به متن براحتی می‌توانستند از پس ایفای نقش‌شان بر آیند. در ضمن تجربه کار با آقای دهقانی اشکذری خیلی خوب بود. با این‌که جوان است، اما از همکاری با ایشان راضی هستم.

پس برای پذیرفتن بازی در سریال حانیه، مناسبتی بودنش بیشتر از نقش برای شما اهمیت داشت؟

برای انتخاب نقش چند معیار دارم. اگر نقش تک بعدی باشد یا نتوانم با آن ارتباط برقرار کنم، مسلما آن را نمی‌پذیرم. واقعی و قابل باور بودن نقش طلا را دوست داشتم. به نظرم او یک زن واقعی است. سعی کردم کاملا با این نقش عجین شوم و به‌ گونه‌ای آن را بازی کنم تا مردم هم با او همذات‌پنداری کنند.

مناسبتی بودن سریال حانیه یکی از معیارهایم بود! شخصیت طلا روحیات متفاوتی دارد که اجرای آن برایم جالب بود. حس‌اش را نسبت به موقعیت‌هایی که قرار می‌گیرد دوست دارم.

این تفاوت در چه چیزی بود؟

طلا به لحاظ ظاهر و رفتار متفاوت با نقش‌های قبلی‌ام است. تاکنون نمونه شخصیت طلا را بازی نکرده‌ام. بیشتر در سریال‌های روز اجتماعی بازی کردم، اما فضای سریال تلویزیونی حانیه در دوره پهلوی می‌گذرد. پس این مقطع زمانی هم یکی از ویژگی‌هایی بود که در انتخابم نقش داشت.

خوشبختانه این فرصت برایم فراهم شد تا مردم در سریال حانیه با ظاهر و نقشی متفاوت مرا ببینند. ضمن این‌که وقتی پیشنهاد بازی در سریال حانیه به من شد، از من خواستند خودم نقشم را انتخاب کنم و من اولین نفری بودم که برای بازی در این سریال انتخاب شدم. وقتی فیلمنامه را خواندم، نقش طلا را انتخاب کردم. احساسم این بود که اجرای این نقش برایم جذاب خواهد بود.

اما قبلا هم در سریال‌های تاریخی همچون «روشن‌تر از خاموشی» و «تبریز در مه» بازی کرده بودید؛ بنابراین تجربه بازی در آثار تاریخی را داشتید و نسبت به این کارها بیگانه نبودید.

بله، تجربه کار تاریخی داشتم، اما نقش طلا با نقش‌های دیگر کارهای تاریخی‌ام تفاوت دارد. برای بازیگر جذاب است که نقش‌هایی را در مقاطع مختلف تاریخی بازی کند. چون این امکان برایش فراهم می‌شود که نقشی متفاوت را تجربه کند.

یعنی شما بیشتر علاقه‌مند به بازی در آثار تاریخی هستید تا آنها که داستانشان مربوط به مسائل روز است؟

نمی‌توانم بگویم صرفا علاقه‌مند به بازی در کارهای تاریخی هستم و کارهای اجتماعی را دوست ندارم. در واقع دلم می‌خواهد هر بار بیننده من را در یک نقش متفاوت ببیند. منظورم از این تفاوت، در ظاهر و ویژگی‌های شخصیتی است. گونه اثر نمایشی یکی از ملاک‌های من برای انتخاب نقش است، اما فیلمنامه و گروهی که با آن کار می‌کنم نیز اهمیت دارد.

ترجیح می‌دهم وقتی بیننده نقشم را می‌بیند حرف تازه‌ای برای گفتن داشته باشم، نه این‌که برای مخاطب تکرار شوم. دلم می‌خواهد با بازی در هر اثری، بیننده من را از زوایای مختلف ببیند. در این صورت خودم را موفق می‌دانم.

اشاره کردید اولین انتخاب کارگردان و تهیه‌کننده سریال حانیه برای بازی بودید و ضمن این‌که حق انتخاب برای نقش داشتید، در حالی که این موقعیت برای بازیگران کمتر پیش می‌آید که خودشان حق انتخاب داشته باشند؟

در گذشته هم چنین موقعیتی برایم فراهم شده بود و کارگردان، تهیه‌کننده و برنامه‌ریز لطف کرده و خواسته بودند خودم نقشم را انتخاب کنم. در این باره می‌توانم به تله‌تئاتر خانم سوئیچ عجیب به کارگردانی محمد یعقوبی اشاره کنم، حتی وقتی برای بازی در سریال هنگامه به کارگردانی مجید جوانمرد دعوت شدم از من خواستند نقش اول را بازی کنم، اما وقتی فیلمنامه را خواندم، احساس کردم نقش خاصی نیست و نقش اول فقط اپیزودها را به هم متصل می‌کند، به همین دلیل از دوستان خواهش کردم نقش فرعی در یکی از اپیزودها بازی کنم که نقش تاثیرگذاری است. خوشبختانه این موقعیت در سریال حانیه هم پیش آمد و توانستم خودم نقش طلا را برای بازی انتخاب کنم.

معمولا بازیگران حاضر نمی‌شوند نقش اول را رها کنند و نقش فرعی را بازی کنند.

برای من نقش مهم است. وقتی نقش فرعی تفاوت‌های ویژه‌ای دارد که بازیگر می‌تواند بهتر و بیشتر توانمندی‌هایش را در بازیگری نشان بدهد، چه ایرادی دارد که نقش مکمل بازی کند. من همیشه به دنبال فرصتی جدید برای ارائه نقش متفاوت هستم، نه این‌که نقش اول برایم اولویت داشته باشد.

دیالوگ‌هایی که میان طلا و آفاق دختر سرهنگ رد و بدل می‌شود، نشان می‌دهد طلا زنی درد کشیده است، اما چرا ما گذشته او را نمی‌بینیم؟

به هر حال سریال 13 قسمت است و کارگردان به اندازه نیاز سعی کرده به شخصیت‌ها بپردازد و ما در صحبت‌های طلا از گذشته او هم خبردار می‌شویم. لازم نبود حتما گذشته او کامل دیده ‌شود.

طلا به عنوان نامادری آفاق رابطه خوبی با او دارد، در حالی که در آن مقطع زمانی نامادری‌ها به اندازه الان روشنفکر نبودند.

قرار نیست ما همیشه کلیشه‌ها را ببینیم. چرا ما طلا را باید به عنوان یک نامادری نامهربان به تصویر می‌کشیدیم. به نظرم او ویژگی‌های جذابی دارد و تلاش می‌کند برای آفاق دوست و همراه خوبی باشد تا یک نامادری بدجنس. این مهربان بودنش هم به خاطر دسیسه‌چینی نیست.

طلا ذاتا مهربان است و سعی می‌کند هر کاری از دستش بر می‌آید برای آفاق انجام بدهد تا او راحت زندگی کند. ضمن این‌که من تلاش کردم این نقش را بنا به پیشنهاد کارگردان دو پهلو بازی کنم تا برای بینندگان همراه با تعلیق باشد.

در این سریال لباس‌های خاصی هم می‌پوشید. از طراحی لباس‌ها راضی هستید؟

بله، در این سریال بر خلاف دیگر سریال‌های تاریخی از اغراق در طراحی لباس و گریم به دور هستیم. من برخی مواقع از طراحی لباس‌هایم چه در کارهای تاریخی و چه روز راضی نیستم و به نظرم در بیشتر مواقع در طراحی لباس ضعیف عمل می‌کنیم.

خودتان طراحی لباس خواندید؟

نه، اما از آنجا که رشته‌ام کارگردانی است، واحد طراحی لباس را هم گذرانده‌ام. به همین دلیل در این باره حساس هستم. امیدوارم در کارهای آتی شاهد اتفاقات خوبی در طراحی لباس باشیم. بعضی مواقع واقعا در طراحی لباس و گریم اغراق می‌شود.

البته من برای طراحان گریم، لباس و صحنه احترام زیادی قائل هستم، اما راستش احساس می‌کنم، می‌توانیم با گریم‌های ساده و به دور از اغراق نظر تماشاگران را بیشتر جلب کنیم. من هم همیشه پیشنهادهایم را در طراحی لباس و گریم به همکاران می‌گویم. گاهی استقبال می‌شود و برخی مواقع هم نه.

آیا تاکنون وسوسه شده‌اید کاری را کارگردانی کنید؟

به این موضوع هم فکر می‌کنم. شاید بزودی این اتفاق بیفتد. البته من در زمینه کارگردانی انیمیشن فعالیت‌های زیادی داشتم، حتی یکی از کارهایم در جشنواره تورنتو برگزیده شد.

با این اوصاف ما رزیتا غفاری را در آینده در مقام کارگردان می‌بینیم؟

من کارگردانی را دوست دارم، اما تا امروز دغدغه‌ام نبوده است. منظورم این نیست که بازیگری را بیشتر از کارگردانی دوست دارم، بلکه موقعیت بازی برایم بیشتر فراهم شده است.

اشاره کردید بیشتر فرصت بازی داشتید، پس چرا در سال‌های اخیر از سینما فاصله گرفتید؟

پیشنهادهای خوبی نداشتم. البته دو کار سینمایی پیشنهاد شد، اما دوست نداشتم و نپذیرفتم. اگر پیشنهاد خوب داشته باشم، قبول می‌کنم. بزودی برنامه‌ای همراه با همسرم عباس صالحی برای تلویزیون کار می‌کنم که عروسک‌ساز آن خواهم بود.

پس تجربه عروسک‌سازی هم دارید؟

من قبل از بازیگری در حرفه مجسمه‌سازی مشغول کار بودم و در نمایشگاه‌‌های موزه هنرهای معاصر حضور داشتم و از زمانی که بازیگری را شروع کردم به صورت جسته و گریخته مجسمه‌سازی هم می‌کنم. تا این‌که امسال تصمیم گرفتم یک کار عروسکی متفاوت با همسرم انجام بدهم.

فاطمه عودباشی ‌/ ‌گروه رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها