اعدام دومین گروگان ژاپنی از سوی داعش، ژاپنی‌ها را شوکه کرده است

موج خشم و اضطراب در ژاپن

با پایان مهلت 24 ساعته در روز شنبه، گروه تروریستی تکفیری داعش اعلام کرد دومین گروگان ژاپنی خود را سربریده است.
کد خبر: ۷۶۶۰۳۶

این عمل؛ موجی از خشم و اضطراب را در داخل ژاپن و موجی از محکومیت‌های بین‌المللی را در خارج از این کشور برانگیخت. تلاش‌های چندروزه دولت ژاپن در همکاری با دولت اردن برای نجات دو گروگان ژاپنی و اردنی به نتیجه نرسید و هم اکنون بعد از کشتن گروگان ژاپنی انتظار می‌رود داعش گروگان اردنی را هم به همان سرنوشت دچار کند. با این حال دولت اردن می‌گوید تمام تلاش خود را صرف آن کرده است که بتواند خلبان اسیر خود در چنگ داعش را نجات دهد. گروه تروریستی داعش پیش از این نیز یک گروگان دیگر ژاپنی به نام هارونا یوکاوا را سر بریده بود.

دولت ژاپن دیروز اعلام کرد فیلم منتشر شده داعش از سر بریدن دومین گروگان ژاپنی به احتمال زیاد صحت دارد. پیشتر دولت ژاپن گفته بود آن را بررسی خواهد کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، یوشیده سوگا سخنگوی دولت ژاپن گفت: «بعد از بررسی‌های بسیار به نتیجه رسیدیم به احتمال قوی ویدئوی داعش از سر بریدن گروگان دوم ژاپنی صحت دارد». شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن بعد از انتشار این فیلم گفت از این جنایت وحشیانه داعش بسیار خشمگین است. وی ادامه داد هرگز این تروریست‌ها را نخواهند بخشید. او افزود: ژاپن در جهت مبارزه با داعش با دیگر کشورها همکاری خواهد کرد و بر این اساس به ائتلاف آمریکا علیه داعش خواهد پیوست. ایشیدو گوتو مادر این خبرنگار نیز گفت، کلمه‌ای برای توصیف مرگ فرزندش پیدا نمی‌کند. وی افزود: این تاسفبار است. کنجی دیگر رفته است.

روز شنبه گروه داعش ویدئویی را منتشر کرد که در آن سر بریدن کنجی گوتو، خبرنگار ژاپنی نشان داده می‌شد. به گزارش ایلنا و به نقل از رویترز، در این تصاویر مردی که نقاب بر چهره داشت، با لهجه‌ای بریتانیایی، مواضع دولت ژاپن در حمایت از نیروهای ائتلاف ضدداعش را محکوم کرده و سپس گروگان را سر ‌برید.

این در حالی بود که معاون وزیر امور خارجه ژاپن که به اردن سفر کرده بود از به بن‌بست رسیدن مذاکرات برای آزادی گروگان خود خبر داد. پیش از این قرار بود ژاپن با کمک اردن، برای آزادی گروگان خود اقدام کند. بر اساس توافق پیشین قرار بود اردن یک زن عراقی به نام ساجده الریشاوی را که چند سال پیش به دلیل شرکت در یک عملیات انتحاری ناموفق در اردن دستگیر شده بود، با گروگان ژاپنی مبادله کند که این مبادله انجام نشد و روز شنبه داعش از سر بریدن و قتل گروگان دوم خبر داد. برخی منابع اشاره می‌کنند اردن قید کرده بود باید حتما خلبان اردنی نیز همراه گروگان ژاپنی آزاد شود، اما داعش این پیشنهاد را نپذیرفته بود.

پیشتر در یک نوار ویدئویی کنجی گوتو گروگان ژاپنی در حالی نشان داده شده بود که عکسی از خلبان اردنی ستوان معاذ الکساسبه را در دست داشت. در این ویدئو خبرنگار ژاپنی اخطار داد آزاد نشدن ساجده الریشاوی، مانع آزادی او خواهد شد. صدای این ویدئو می‌گفت: «من فقط ۲۴ ساعت فرصت دارم... و خلبان حتی کمتر. لطفا نگذارید ما بمیریم». به دنبال آن، گروه داعش با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد گوتو و الکساسبه، در صورتی که الریشاوی ظرف ۲۴ ساعت آزاد نشود، کشته خواهند شد.

این بیانیه از دولت ژاپن خواسته بود تا بر دولت اردن برای آزادی الریشاوی فشار آورد. این روزنامه‌نگار چهل و هفت ساله ژاپنی اواخر ماه اکتبر گذشته در سوریه به گروگان گرفته شده بود. پیشتر داعش برای آزادی گوتو و یک گروگان ژاپنی دیگر به نام هارونا یوکاوا درخواست مبلغ 200 میلیون دلار از ژاپن کرده بود. اما یک هفته پیش داعش سر هارونا یوکاوا را بریده بود.

دولت اردن دیروز ضمن محکوم کردن کشته‌شدن کنجی گوتو، گروگان ژاپنی از سوی داعش، از ادامه تلاش‌ها برای آزادی معاذ الکساسبه خلبان اردنی به گروگان گرفته شده از سوی داعش خبر داد. به گزارش ایرنا و به نقل از اسکای‌نیوز، محمد المومنی سخنگوی رسمی دولت و وزیر مشاور در امور مطبوعاتی گفت: دولت اردن با تمام قوا و تجهیزات خود به تلاش‌ها برای به دست آوردن اخبار سلامت خلبان اردنی و این‌که تاکنون وی سالم است همچنین آزادی و بازگشت وی به اردن تلاش می‌کند. مومنی درعین حال تاکید کرد اردن از هیچ تلاشی برای حفظ جان گروگان ژاپنی و آزادی وی کوتاهی نکرده است. داعش، معاذ الکساسبه را در دسامبر (آذر) هنگامی که هواپیمای اف 16 وی در نزدیکی رقه سوریه فرود آمده، به اسارت گرفت.

محکومیت گسترده

پس از انتشار این فیلم، مقامات سیاسی برخی کشورهای جهان اقدام داعش در بریدن سر گروگان ژاپنی را محکوم کردند. دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس قتل گوتو را وحشتناک و شرورانه عنوان کرد و ادامه داد: «این اقدام یادآور می‌شود که داعش نمادی از شیطان است». فیلیپ هاموند وزیر دفاع انگلیس نیز قتل گوتو را محکوم کرد و به خانواده وی تسلیت گفت. از سوی دیگر باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا این اقدام را شنیع خواند. نخست وزیران استرالیا و یونان نیز این اقدام وحشیانه را محکوم کردند. بان کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل در بیانیه‌ای با اشاره به خشونت بی‌حد و مرز در اعدام خبرنگار ژاپنی، گفت که تمام شهروندان عراقی و سوری از این خشونت‌ها رنج می‌برند. بان خواستار آزادی بی‌قید و شرط تمام افراد تحت اختیار گروه تروریستی داعش شده و مراتب تاسف خود را به خانواده گوتو ابراز کرد.

آسوشیتدپرس در گزارشی با اشاره به تاثیر کشته شدن گروگان‌های ژاپنی بر این کشور نوشت، به نظر می‌رسد توکیو وارد عصر تازه‌ای از چالش‌های بین‌المللی شده است. به نوشته این خبرگزاری، ژاپنی‌هایی که در یکی از امن‌ترین کشورهای جهان زندگی می‌کنند، اکنون آموخته‌اند جهان جای امنی نیست. اکنون پرسش اساسی این است که آیا کشته شدن گروگان‌های ژاپنی به دست داعش موجب می‌شود تا بار دیگر توکیو به لاک خود بازگردد یا این‌که ژاپن در ائتلاف بین‌المللی علیه داعش در آینده نقش بیشتری خواهد داشت؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها