معاون اسبق خزانه‌داری آمریکا:

واشنگتن مخالف استقلال ایران است

لاریجانی از تهیه طرح‌هایی برای مقابله با تصویب احتمالی تحریم‌های جدید خبر داد

هشدار مجلس ایران به کنگره آمریکا

همزمان با گفت‌وگوهای ایران و آمریکا در داووس و زوریخ، رئیس‌مجلس شورای اسلامی در دیدار همتای گرجستانی خود به تندروهای واشنگتن هشدار داد: ایران به هرگونه اقدام کنگره آمریکا با حرکت جهشی و فناوری هسته‌ای پاسخ می‌دهد. وی تاکید کرد: در صورت تصویب تحریم‌های جدید در کنگره آمریکا، ما سناریوی مقابله با این موضوع را به صورت جدی طراحی کرده‌ایم.
کد خبر: ۷۶۳۰۶۰

این در حالی است که مذاکرات معاونان وزیر امور خارجه ایران و آمریکا در زوریخ روز جمعه آغاز شد و دیشب به پایان رسید. همزمان محمدجواد ظریف و جان کری در داووس دیدار کردند. وزیر امور خارجه کشورمان پس از این دیدار گفت: در دیدار با وزیر خارجه آمریکا درباره ضرورت تسریع و تقویت روند مذاکرات به منظور جلوگیری از تخریب‌هایی که صورت می‌گیرد، گفت‌وگو شد.

قرار است معاونان وزیر امور خارجه کشورمان روز پنجشنبه نهم بهمن در استانبول با نمایندگان سه کشور اروپایی عضو 1+5 نیز دیدار کنند.

عراقچی: ورود به جزئیات به معنی توافق نیست

همزمان با دور تازه گفت‌وگوهای هسته‌ای در زوریخ، معاون وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر گفت: از روز جمعه دیدارهایی با هیات آمریکایی و خانم اشمیت نماینده اتحادیه اروپا به صورت دوجانبه و سه‌جانبه برگزار کردیم. ضمن این‌که در این مدت کارشناسان دو طرف نیز نشست‌هایی را برگزار کردند. در این دیدارها درباره موضوعات مختلف بویژه موضوعات مهمی چون غنی‌سازی و تحریم‌ها که جزئیات مفصل و پیچیده‌ای دارد، وارد بحث شده‌ایم.

عراقچی با بیان این‌که ورود به جزئیات به معنی حصول توافق قطعی نیست، تصریح کرد: ما در موقعیتی هستیم که جزئیات و کلیات باید با هم بررسی شوند. همه جزئیات باید روشن شود و طرفین در موقعیتی قرار بگیرند که بتوانند درباره کلیات و اصل موضوع تصمیم‌گیری کنند. وی با بیان این‌که مذاکرات شکل جدی و مستقیم به خود گرفته است، گفت: امیدواریم بتوانیم بتدریج دیدگاه‌ها را به هم نزدیک کنیم، البته اختلافات وجود دارد و این طبیعی است. عراقچی با اشاره به این‌که مذاکرات به قدری پیچیده است که نمی‌شود بسرعت به نتیجه رسید و موضوع را حل و فصل کرد، اظهار کرد: با این حال تلاش‌ها ادامه دارد و جدیت در طرف مقابل نیز دیده می‌شود.

جزئیات دیدار ظریف و کری

ظریف پس از دیدار جمعه‌شب با همتای آمریکایی خود، با بیان این که «قرار شده است کارشناسان برای حصول نتیجه مذاکرات گفت‌وگوها را همچنان ادامه دهند»، افزود: در این دیدار درباره بحث‌های مختلفی که دوستان ما در زوریخ پیگیری می‌کنند از جمله تعداد سانتریفیوژها، روش‌های غنی‌سازی و پیشنهادهای مختلفی که از سوی طرفین مطرح بوده بحث کردیم. وی با بیان این که «قرار شد همکاران ما بویژه کارشناسان فنی دو طرف بحث‌ها را ادامه بدهند تا به یک نتیجه واحد برسیم» افزود: کارشناسان دو طرف نیز گفت‌وگوها را در زوریخ پیگیری می‌کنند و تا پایان هفته این گفت‌وگوها را با همتایان اروپایی خود ادامه خواهند داد. وی گفت: «امیدواریم با تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد کار را هرچه سریع‌تر پیش ببریم.»

واحد مرکزی خبر به نقل از رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان گزارش داد وی با اشاره به این که «بخشی از دولت آمریکا به دنبال توافق با ایران است» گفت: البته گروه‌هایی هم هستند که با توافق موافق نیستند و سروصدای زیادی هم از طرف آنها شاهدیم. اما مهم این است توافقی که راجع به آن بحث می‌شود توافقی باشد که حقوق و عزت مردم ایران را به رسمیت بشناسد. توافقی که قابل قبول باشد. وی تصریح کرد: آنچه واضح است جمهوری اسلامی ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و هیچ مشکلی هم نداریم ثابت کنیم برنامه هسته‌ای ما منجر به تولید سلاح نمی‌شود.

اظهارات ظریف درباره سروصداهای مخالفان توافق، اشاره به تلاش‌های تازه تندروها در واشنگتن برای تشدید تحریم‌های ایران دارد. تحریم‌هایی که رئیس مجلس دیروز به آن واکنش نشان داد و گفت: من نمی‌خواهم در مورد این که چه قدر این بحث‌ها اصالت دارد، قضاوت کنم، ما سناریوهای مختلف این موضوع را به طور جدی طراحی کردیم و اگر در این مسیر قرار گیرند قطعا پشیمان خواهند شد. ایران انعطاف‌هایی برای حل مساله از طریق مذاکرات سیاسی داشته و این که امروز آقای اوباما می‌گوید مشکلاتی در پارلمان داریم، ربطی به ما ندارد. هزینه این مشکلات را ما نباید بپردازیم و اگر آقای اوباما توانایی حل مسائل داخلی را ندارد، نباید آن را در مذاکرات سرریز کند.

وی در دیدار داوید اوسوپا شویلی رئیس مجلس گرجستان اظهار کرد: همین طور که ما در حال کنترل شرایط هستیم، آنها هم باید توانمندی‌های لازم را برای کنترل شرایط کشورشان داشته باشند و اگر ندارند و نمی‌توانند نباید بگویند که مذاکرات مشکل پیدا کرده است. رئیس مجلس یادآور شد: هرگونه ناتوانی در این امر به معنی آن است که آنها درحال برهم زدن مذاکرات هستند، از این رو ما مسیر مذاکرات را مسیری معقول می‌دانیم و زمینه و مطالعات فراوانی برای طراحی سناریوهای بدیل را برای مواجهه با این مشکلات کرده‌ایم و مقدمات آن را نیز در بودجه سال آینده تبیین خواهیم کرد.

پیش از این محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان نیز هشدار داده بود که اگر کنگره آمریکا تحریم‌های تازه‌ای را علیه کشورش تصویب کند، مذاکرات هسته‌ای کنونی شکست خواهد خورد. او که برای شرکت در نشست مجمع جهانی اقتصاد به داووس سوئیس رفته بود، گفت: هرگونه تغییر در شرایط می‌تواند باعث لغو توافق اولیه‌ای شود که بیش از یک سال پیش در ژنو به دست آمد. مصوبه احتمالی کنگره آمریکا برای وضع تحریم‌های جدید علیه ایران می‌تواند با واکنشی متقابل از سوی مجلس ایران مواجه شود.

ظریف در داووس گفت که به باور او، هر فرد یا گروهی که بخواهد توافقاتی را که تاکنون حاصل شده‌است، تخریب کند، باید از طرف جامعه بین‌الملل به انزوا کشانده شود، حال می‌خواهد کنگره آمریکا باشد یا هر فرد دیگری. او اضافه کرد: اکنون زمان آن رسیده که جامعه بین‌الملل (در مقابل تهدید تحریم‌های جدید) محکم بایستد. به گزارش بی‌بی‌سی، وزیر امور خارجه رسیدن به یک توافق هسته‌ای را دستاوردی بسیار مهم خواند و گفت که تصویب تحریم‌های جدید علیه کشورش می‌تواند مانع تحقق چنین دستاوردی شود.

در حاشیه همین جلسه، ظریف در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفت که اگر تحریم جدید از سوی آمریکایی‌ها وضع شود، توافق با 1+5 از بین خواهد رفت و در چنین صورتی، مجلس ایران هم تلافی خواهد کرد. به گزارش فارس، وی گفت که اعتقاد دارد ایران و 1+5 بزودی به توافق می‌رسند. ظریف در عین حال گفت که در چنین موقعیتی، اعمال تحریم چه علیه ایران و چه علیه روسیه، اقدامی سازنده نخواهد بود.

برخی اعضای کنگره استدلال اوباما را پذیرفتند

همزمان با مخالفت شدید ایران با تشدید تحریم‌ها و هشدار نسبت به پیامدهای مصوبه احتمالی کنگره، سخنگوی کاخ سفید نیز گفت که جامعه جهانی تصویب هرگونه تحریم جدید علیه ایران را نقض توافق اولیه ژنو تلقی خواهد کرد؛ از این رو اکنون زمان مناسبی برای این اقدام کنگره نیست.

به گزارش ایسنا و به نقل از پایگاه خبری هیل، جاش ارنست افزود: ما رایزنی‌هایی را با قانون‌گذاران داشته‌ایم و فکر می‌کنم که دیدگاه رئیس‌جمهور برای مخالفت با این طرح متقاعدکننده بوده است. سخنگوی کاخ سفید افزود: من معتقدم شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد دست‌کم برخی از اعضای کنگره این رایزنی‌ها را قابل قبول ارزیابی کرده‌اند. جاش ارنست اظهار کرد: بخش زیادی از جامعه بین‌الملل تحریم‌های جدید علیه ایران را نقض توافق اولیه ژنو عنوان کرده که بر اساس آن قدرت‌های جهانی توافق کردند در شرایطی که مذاکرات ادامه دارد تحریم جدیدی علیه ایران اعمال نکنند. ارنست با اشاره به تفاوت دیدگاه رئیس‌جمهور آمریکا و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در قبال مذاکرات هسته‌ای، گفت: اوباما در اینجا دیدگاه متفاوتی دارد. وی بر این باور است که گزینه دیپلماسی با ایرانی‌ها ارزش پیگیری و ادامه را دارد. وی معتقد است که این کار نه تنها به نفع امنیت ملی آمریکا بلکه به نفع امنیت اصلی‌ترین هم‌پیمان ما در منطقه یعنی اسرائیل است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها