یک روز پس از رنگ‌آمیزی مجدد میز اتاق دست‌هایتان را می‌شویید. در همین حال متوجه لکه‌هایی روی ناخن‌تان می‌شوید و سعی می‌کنید با مالیدن محکم انگشت روی لکه‌ها آنها را از روی ناخن‌تان پاک کنید؛ اما لکه‌ها از بین نمی‌رود و متوجه می‌شوید که این لکه‌ها رنگ نیست و انگار واقعا قسمتی از روی ناخن شماست که به این رنگ درآمده است.
کد خبر: ۷۶۱۶۷۲

ناخن‌هایتان را به هم‌اتاقی‌تان نشان می‌دهید و او می‌گوید که این لک‌ها مربوط به کمبود کلسیم و شاید روی باشد. این لکه‌ها قطعا نوعی از کمبود تغذیه است. اما تعجب می‌کنید؛ چون همین یک ماه قبل بود که او گفته بود اگر صورت‌تان را با سفیده تخم‌مرغ بشویید مقداری از گودی‌های روی پوست صورت‌تان پر می‌شود و وقتی این موضوع را با متخصص پوست در میان گذاشتید او به شما گفت: هیچ چیزی نمی‌تواند باعث کوچکی سوراخ‌های روی پوست شما شود.

از این‌رو این لکه‌های سفید روی ناخن شما چیست و از کجا آمده است؟ یکی از شایع‌ترین علل ایجاد این نقطه‌های کوچک روی ناخن دست و پا وضعی موسوم به لئوکونیچیاست. اگر چه نام آن زیبا به نظر می‌رسد، اما خود این‌گونه نیست. در حالی‌که بسیاری از مردم تصور می‌کنند این لکه‌ها به دلیل فقدان کلسیم یا روی به وجود آمده است، اما عموما این‌گونه نیست. در واقع این لکه‌ها اغلب اوقات به دلیل یک ترومای خفیف تا متوسط روی ناخن ظاهر می‌شود.

اگر تصور می‌کنید که ضربه یا جراحتی باعث پدید آمدن لکه‌ها نمی‌شود، در نظر داشته باشید که ناخن‌ها بسیار کند رشد می‌کنند و ممکن است که آسیب قبل از پدیدار شدن لکه‌ها اتفاق افتاده باشد. احتمال دیگر این است که لکه‌ها نشانه‌ای از عفونت خفیف یا آلرژی یا یک عارضه جانبی ناشی از استفاده از برخی داروها باشد. منبع آسیب هر چیزی که هست معمولا این لکه‌ها نیاز به هیچ گونه درمانی ندارد و همان‌طور که ناخن‌تان رشد می‌کند، از روی ناخن خارج می‌شود و معمولا برگشت‌پذیر نیست؛ مگر این‌که مجددا آسیبی به ناخن‌تان بزنید. البته مطالب گفته‌شده زمانی صادق است که فقط یک یا چند ناخن آسیب‌دیده باشد. اگر روی تمام ناخن‌های شما لکه‌های سفید یا رگه‌های سفید ظاهر شد، لئوکونیچیا مربوط به وضع جدی‌تری مانند کم‌خونی، بیماری‌های قلبی، سیروز (التهاب حاد کبد)، دیابت یا بیماری کلیوی است. در مجموع بهتر است که به تغییرات و اختلالات ناخن‌هایتان توجه و در صورت نگرانی با پزشک‌تان مشورت کنید.

منبع: Howstuffworks

آتنا حسن‌آبادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها