27 دی، اعدام نواب صفوی و یارانش

امروز 27 دی 1393 هجری شمسی؛ 25 ربیع الاول 1436 هجری قمری؛17 ژانویه 2015 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۶۰۳۲۷
27  دی، اعدام نواب صفوی و یارانش

هجری شمسی

27 دی 1314

رجبعلی منصور ـ وزیر طرق و شوارع ـ از کار برکنار شد.

27 دی 1322

وزارت امور خارجه به دلیل حادثه گردن زدن یک زائر بیمار و 22 ساله ایرانی ـ ابوطالب یزدی ـ توسط دولت عربستان، طی اعلامیه‌ای روابط سیاسی خود را با عربستان قطع کرد و تا سالیان دراز اجازه زیارت بیت‌الله الحرام به کسی داده نشد.

27 دی 1323

دکتر آرتور میلسپو ـ رئیس کل دارایی ایران ـ در اعتراض به اینکه دولت با دستور وی مبنی بر برکناری ابوالحسن ابتهاج از ریاست بانک ملی موافقت نکرده است، از مقام خود استعفا داد. این استعفا مورد موافقت واقع شد.

27 دی 1334

رهبر گروه فدائیان اسلام به اتفاق چند تن از اعضای این جمعیت به شهادت رسیدند. مجتبی نواب صفوی به اتفاق محمد بخارایی، مظفر علی ذوالقدر، خلیل طهماسبی و سید محمد واحدی پس از برگزاری دادگاه به جرم ترور افرادی چون عبدالحسین هژیر و علی رزم آرا به اعدام محکوم شدند.

27 دی 1367

شیخ اسماعیل روحانی مشهور به بابامردوخ شاعر و ادیب کرد درگذشت. او در اشعارش شیوا تخلص می کرد. بابا مردوخ در 1299 متولد شد و علاوه بر تحصیلات دینی در دانشگاه تهران نیز تحصیل کرد. شرح حال مشاهیر کرد از آثار اوست.

هجری قمری

25 ربیع الاول 1145

شاه طهماسب دوم صفوی به دست نادر از سلطنت خلع و فرزند هشت ماهه اش عباس سوم به جانشینی او انتخاب شد. نادر با عنوان نایب السلطنه زمام امور کشور را به دست گرفت. خلع شاه طهماسب دوم از سلطنت در پی اقدامات نادرست و شکست­های او از عثمانی ها و پذیرفتن پیمان بغداد بود که شهرهای تفلیس، گنجه، ایروان و شماخی را به عثمانی ها واگذار کرد.

میلادی

17 ژانویه 1706

بنیامین فرانکلین مخترع و سیاستمدار آمریکایی متولد شد. او درباره الکتریسیته تجربیاتی داشت که اختراع میله برق گیر از آن جمله است. شیشه های عینک دو کانونه هم از اختراعات اوست. وی در 1743 انجمن فلسفی آمریکا را تاسیس کرد و از رهبران استقلال آمریکا بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها