نتیجه دادگاه پرونده حادثه دلخراش پشت صحنه معراجی‌ها، اعلام شد. دادگاه سید محمود رضوی تهیه کننده سریال معراجی‌ها را به عنوان کارفرمای پروژه ۶۰ درصد، شهرک سینمایی دفاع مقدس را ۲۵ درصد و مرحوم جواد شریفی راد را ۱۵ درصد مقصر اعلام کرد.
کد خبر: ۷۵۶۲۴۰
حکم دادگاه حادثه «معراجی‌ها» اعلام شد

سال گذشته 18 دی ماه حادثه انفجار در پشت صحنه «معراجی‌ها» به کشته شدن 5 نفر و مجروح شدن 12 مصدوم انجامید.

علی اکبر رنجبر؛ مدیرعامل شهرک سینمایی دفاع مقدس؛ جواد شریفی‌راد، مدیر جلوه های بصری فیلم سینمایی «معراجی ها»‌؛ رضا فرجی، جانشین تولید فیلم؛ مهدی مرادی، دستیار جلوه های ویژه و یکی از کارگران جلوه‌های ویژه در این حادثه جان خود را از دست دادند.

اما بعد از گذشت یک سال و در سالگرد این حادثه دلخراش و صدور حکم دادگاه نتیجه این پرونده، اعلام شد. در این پرونده عامل انسانی مقصر نیست و دادگاه سید محمود رضوی تهیه کننده سریال معراجی‌ها را به عنوان کارفرمای پروژه 60 درصد، شهرک سینمایی دفاع مقدس را 25 درصد و مرحوم جواد شریفی راد را 15 درصد مقصر اعلام کرد.

در نشستی که صبح امروز با حضور سید محمود رضوی تهیه کننده و مسعود ده‌نمکی کارگردان «معراجی ها» در حضور رسانه ها برگزار کردند. رضوی اعلام کرد که در طول یک سال گذشته به خاطر اینکه خللی در روند رسیدگی دادگاه پیش نیاید،در مورد این موضوع اطلاع رسانی نکردیم.

رضوی همچنین گفت: نامه ای به همت اهالی سینما از طرف خانه سینما تنظیم شده است و این نامه به امضای کارگردانها و تهیه کنندگان سینمایی رسید. نامه تقدیم دفتر مقام معظم رهبری قرار گرفت و این نامه هم اکنون به بنیاد شهید ارسال شده است تا حادثه دیدگان تحت حمایت بنیاد شهید قرار بگیرند.

این تهیه کننده سینما و تلویزیون در مورد شرایط بیمه ای حادثه دیدگان گفت: هیچ کدام از این دوستان بیمه تامین اجتماعی نبودند و بعد از شهادت هیچ مستمری دریافت نکردند. در یک سال گذشته از طرف هیچ ارگان و نهادی کاری برای این خانواده‌ها انجام نشده است.

رضوی ادامه داد:حال که ریاست صدا و سیما تغییر کرده است، امیدوارم اتفاقی بیفتد چرا که سه تا از خانواده‌های حادثه دیده در روزمرگی خودشان هم دچار مساله و مشکلاتی هستند.

وی همچنین در مورد دو تن از مجروحین حادثه گفت: مرتضی مولایی و حمید شهیری از مجروحان این حادثه بودند. شهیری در اسفندماه سال گذشته و فروردین ماه امسال تحت پوشش درمان قرار گرفت. ترکشهای زیادی را متحمل شده بود ولی در حال حاضر سلامتی خود را یافته است. اما شوک و فشارروحی بعد از این حادثه منجر شده است که فعلا در سینما فعالیت نمی کند.

رضوی در مورد آخرین وضعیت سلامت مولایی گفت: مرتضی مولایی از کسانی بود که در روز حادثه به شدت دچار آسیب شد ولی فعلا بهبودی نسبی را یافته است. روی چشم او سه بار عمل جراحی شده است. یک عمل دیگر در مورد پیوند قرنیه باقی مانده است و امیدواریم بعد از عمل پیوند سلامتی چشم او بازیابد.

این تهیه کننده سینما ضمن اینکه هزینه های درمان تا به امروز 200 میلیون تومان شده است گفت: مولایی اسفندماه باید تحت درمان قرار بگیرد و امیدوارم که بهبودی کاملش را بدست آورد. من به عنوان مدیرتولید این پروژه در کنار خانواده ها خواهم ماند و در حد توان کمک خواهم کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مصدوم شدگان این حادثه، به عنوان جانباز محسوب می شوند گفت: بحث جانبازی این مصدومان همراه با نامه ای است که به بنیاد جانبازان ارسال شده است، پیگیری می کنیم. فعلا پرونده شهادت و جانبازی درگذشتگان این حادثه در بنیاد شهید باقی است. سازمان سینمایی به عنوان نهادی از دولت می تواند روند این پرونده را تسریع کند و دولت می تواند نقش مهمی در تسریع این موضوع داشته باشد.

درابتدای این نشست مسعود ده نمکی گفت: همکاری من با مرحوم شریفی راد به 10 سال قبل و سر پروژه سینمایی اخراجی ها بر می‌گردد. بخشی از سینمای دفاع مقدس مدیون اوست. سینمای سینمای دفاع مقدس در حوزه جلوه‌های ویژه میدانی یک دانشمند را از دست داد.

رضوی ضمن تشکر از تلاش و پیگیریهای زارع پور قاضی پرونده گفت: کل ماجرا یک حادثه بوده و مقصری تشخیص داده نشده است اما در بحث‌های ایمنی و پیشگیری‌ها، سه مقصر شناخته شدند که در حکم مشخص است.در این پرونده عامل انسانی مقصر نبوده است و پرونده نیز شاکی ندارد. اگر همکاری های قاضی پرونده به خاطر نگاه فرهنگی به این پرونده نبود، این پرونده از نظر جنبه عمومی جرم می‌توانست از شش ماه تا سه سال برای من زندان داشته باشد.

ده‌نمکی با اشاره به اینکه خانواده های شهدا و مجروحین معراجی‌ها هیچ نوع حمایتی از هیچ ارگانی نداشته اند خاطرنشان کرد: یکی از مظلومیت حوزه فرهنگ این است که کسی که در راه مبارزه با قاچاق جانش را فدا کند شهید محسوب می شود ولی کسی که در سینما و در حین کار جانش را از دست می دهد، شهید نیست.احتمال وقوع چنین حادثه ای برای همه کسانی که در سینما کار می کنند، وجود دارد.

این کارگردان سینما در بخش دیگری از صحبتهایش گفت: هیچ ارگانی برای خانواده این عزیزان کاری نکرده است. مسئولین زیادی روز تشییع این عزیزان آمدند و سخنرانی کردند ولی برای کسانی که سر این فیلم حادثه دیدند اقدامی نشد. فیلمی که با مضمون دفاع مقدس است و سریالی که در تلویزیون پخش شد و برای آن هم حرف زده شد.

صیح روز جمعه عوامل پروژه «معراجی‌ها» ساعت 10:30 بر سر مزار جانباختگان این حادثه در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) حاضر می‌شوند. (تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
عبداله
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
۰
۰
اینها را با شهدا مقایسه نكنید
alireza
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
۰
۰
سلام گویا هنرمندان از یك كارگر ساختمانی و یك افغانی كمتر هستند !!!
زیرا كارگران ساختمانی حتی خارجی ها بیمه حوادث و اجتماعی هستند در طول پروژه حال هنرمندانی كه سالها درس خواندن و به این كشور خدمت كردن بیمه نیستن !!!
واقعا جای تعجبه
وزیر محترم و بقیه مدیران باید خجالت بكشن و از آنها عذرخواهی كنند
اگر نمیتونن استعفا بدن مثل مدیران ژاپنی كه در سونامی عذرخواهی كردن و دست جمعی استعفا دادن .
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها