احکام جدید معاون صدا صادر شد

تغییر مدیران 4 شبکه رادیویی

ترانه‌های پرطرفدار روی موج «موسیقی من»

شبکه‌های رادیویی هر کدام با توجه به ماموریت‌هایی که برایشان تعریف شده، سعی دارند موسیقی اصیل ایرانی را به شنوندگان ارائه دهند،
کد خبر: ۷۵۵۵۸۱
ترانه‌های پرطرفدار روی موج «موسیقی من»
نظرسنجی‌ها هم نشان می‌دهد که میزان علاقه‌مندی شنوندگان به موسیقی زیاد است و با توجه به این مساله به نظر می‌رسد‌ شبکه‌های رادیویی می‌توانند با شناسایی و پخش موسیقی‌های فاخر، اصیل، ایرانی (سنتی، پاپ و محلی) که مورد نیاز و پسند اقوام مختلف است در جذب مخاطبان نقش بسزایی داشته باشند، چرا که این روزها شاهد هستیم شبکه‌های ماهواره‌ای به دنبال القای موسیقی‌های بی‌ارزش و بی‌محتوا به جوانان هستند.
این در حالی است که موسیقی سنتی، موسیقی کلاسیک ایرانی، موسیقی پاپ و موسیقی نواحی ایران غنی است و پخش این نوع موسیقی‌ها می‌تواند محیطی آرام را برای شنوندگان ایجاد کند. فکر کردن به چنین ظرفیت‌هایی باعث شد تا عوامل سازنده برنامه موسیقی من رادیو جوان به فکر تولید یک برنامه موسیقی‌محور مناسب برای شنوندگان جوان این شبکه باشند.‌ این برنامه زنده با اجرای فرزاد حسنی که خود دستی در ترانه و هنر دارد، روزهای جمعه از ساعت 10 تا 11 و 30 دقیقه از شبکه رادیویی جوان پخش می‌شود. این برنامه شامل کنسرت‌های اجرا شده توسط هنرمندان در سراسر ایران، بازخوانی خاطرات و گفت‌وگو با خوانندگان، نوازندگان، ترانه‌سرایان پیشکسوت و جدید، انتخاب و پخش آثار جدید خوانندگان و... است.

پخش برنامه «موسیقی من» از اوایل تابستان از رادیو جوان آغاز شد و ظرف این مدت توانسته با استقبال زیادی از سوی مخاطبان روبه‌رو شود، چرا که در این برنامه شنوندگان برای اولین بار قطعاتی از شهرام شعرباف (گروه اوهام)، آرش گرشاسبی (گروه چارتار)، سینا حجازی و... را شنیدند. همین بخش توانست طراوات زیادی به برنامه بدهد.

این برنامه فقط اختصاص به معرفی آثار خوانندگان تازه کار و پیشکسوت ندارد، بلکه خوانندگان و بازیگرانی که تک قطعاتی را اجرا کرده‌اند را معرفی می‌کند که در این باره می‌توان به گفت‌وگوی فرزاد حسنی با امین حیایی اشاره کرد که قطعه‌ای با صدای او تحت عنوان زندگی سفید در این برنامه پخش شد.

بعد از پخش این ترانه امین حیایی با حضور در برنامه موسیقی من قطعات جدیدی از آلبوم در دست تولیدش را تقدیم برنامه موسیقی من و شنوندگان آن کرد.

فریبرز گلبن از تهیه‌کنندگان کهنه کار رادیوست که تا به امروز برنامه‌های پرمخاطبی را برای شنوندگان رادیو جوان تهیه کرده است. او تهیه‌کنندگی برنامه موسیقی من را به عهده دارد. با این‌که گلبن در این حرفه مویی سپید کرده، اما ویژگی منحصربه‌فرد او سر زنده بودنش است، به همین دلیل برنامه‌های او هیچ وقت رنگ و بوی کهنگی ندارد و همیشه مورد توجه شنوندگان جوان قرار می‌گیرد که در این باره می‌توان به برنامه هفت‌شنبه اشاره کرد.

عقب نماندن از جوانان

وقتی از او می‌پرسم که چطور با سن و سال بالا می‌تواند برنامه‌های مورد علاقه جوانان را تهیه کند و این روزها توانسته با برنامه موسیقی من نظر بسیاری از شنوندگان جوان را جلب کند، می‌گوید: اولا من پیر نیستم! اما آنچه در بر‌نامه‌سازی اهمیت دارد و ما به عنوان برنامه‌ساز باید همیشه به آن توجه کنیم، این است که خودمان را به روز کنیم تا از جوانان عقب نمانیم. لازمه این کار صحبت و گپ و گفت با جوانان است تا متوجه شویم امروز علایق آنها چیست و باید چگونه به سلایق آنها پاسخ بدهیم.

وی ادامه می‌دهد: دلیل این‌ که همیشه برنامه‌هایم با استقبال مخاطبان روبه‌رو می‌شود این است که هر روز خودم را به روز کرده و مدام با جوانان صحبت می‌کنم. دوست ندارم برنامه‌ام رنگ و بوی کهنگی بدهد. به همین دلیل در ساخت برنامه‌هایم همه انرژی و تمرکز را می‌گذارم.

گلبن درباره شکل‌گیری برنامه موسیقی من در رادیو جوان می‌گوید: اوایل تابستان امسال بود که احساس کردیم جای یک برنامه خوب با محوریت موسیقی در رادیو خالی است. به همین دلیل همراه با یک گروه حرفه‌ای به فکر تولید برنامه موسیقی من افتادیم. متاسفانه این روزها جوانان شنونده موسیقی‌های بی‌هدف و بی‌ارزش آن طرف آبی هستند. این در حالی است که ما از موسیقی اصیل سنتی خودمان غافل هستیم، به همین دلیل با تولید و پخش برنامه موسیقی من نه‌تنها موسیقی اصیل و فاخر را به جوانان معرفی می‌کنیم، بلکه با موسیقی‌های بی‌ارزش هم مقابله می‌کنیم.

پر کردن صندلی خالی اطلاع‌رسانی

مهدی زریباف، طراح و مدیر برنامه موسیقی من در این باره معتقد است: ما با پخش برنامه موسیقی من قصد داریم صندلی خالی اطلاع‌رسانی درباره موسیقی شایسته کشور را که توسط جوانان خوشفکرمان ساخته می‌شود پر کنیم. ما جوانان فوق العاده با استعداد در کشور داریم که هر هفته کارهای مختلف ارائه می‌دهند. بنابراین بهترین آثار آنها در کمیته کارشناسی برنامه توسط اعضای اتاق فکر شنیده و بررسی می‌شود و بعد ترانه‌های گلچین شده در برنامه پخش می‌شود.‌ وی ادامه می‌دهد: ما خودمان بهترین موسیقی‌ها را در اختیار داریم، اما از آنجا‌ که کمتر درباره آن اطلاع‌رسانی می‌شود، مردم شناخت کمتری دارند. از سوی دیگر شبکه‌های ماهواره‌ای موسیقی‌های ما را پخش می‌کنند و بعد به نفع خودشان تمام می‌کنند. به همین دلیل ما با معرفی موسیقی‌‌های خوب ایرانی هم استفاده درست از موسیقی‌مان می‌کنیم و هم این‌ که صندلی خالی اطلاع‌رسانی را پر می‌کنیم. ضمن این ‌که سلیقه‌سازی و ذائقه سازی هم می‌کنیم.

فرزاد حسنی که اجرای برنامه‌های مختلف همچون هفت شنبه، سه‌شنبه خط خطی، سندس، روز هشتم، سینما صدا، آبنبات، چه فرصتی چه شبی، آخ جون جمعه، شب آفتابی و... را به عهده داشته است، درباره برنامه موسیقی من می‌گوید: ما در این برنامه موسیقی، شعر، ترانه و آهنگسازی شایسته را به جوانان معرفی می‌کنیم تا گوش شنوندگان را به موسیقی و ترانه‌های بهتر جلب کنیم.

وی عنوان می‌کند: ما در این برنامه چیزی را به شنوندگان دیکته نمی‌کنیم، بلکه با انتخاب و پخش آثار خوب موسیقی به شنوندگان، آثار خوب را معرفی می‌کنیم تا هم ذائقه‌سازی کنیم و هم این‌که سلیقه مخاطبان را بالا ببریم تا شنونده ترانه‌های بی‌محتوا نباشند. در واقع هدف ما، آشنایی جوانان با موسیقی درست و سالم است.

عوامل سازنده برنامه موسیقی من سایتی هم برای این برنامه راه‌اندازی کردند که این سایت هم با استقبال زیادی از سوی شنوندگان روبه‌رو شده است. فرزاد حسنی در این باره می‌گوید: خوشبختانه از روز اول راه‌اندازی سایت موسیقی من تا به امروز با استقبال زیاد مخاطبان روبه‌رو شدیم.

فریبرز گلبن درباره انتخاب فرزاد حسنی برای اجرای این برنامه می‌گوید: برای این برنامه باید مجری‌ای انتخاب می‌شد که خودش با شعر و ترانه آشنایی داشت و هم این که این فضا را به خوبی می‌شناخت که فرزاد حسنی همه این ویژگی‌ها را داشت، به همین دلیل اجرای این برنامه را به او سپردیم.‌ گلبن با اشاره به یکی از بخش‌های برنامه توضیح می‌دهد: خبر از بخش‌های برنامه موسیقی من است. در این بخش جوانان را در جریان اخبار موسیقی کشور می‌گذاریم. به عنوان مثال به آنها می‌گوییم که کنسرت‌ها کجا برگزار می‌شود. ضمن این‌که گزارشگران برنامه ‌ سراغ خوانندگانی می‌روند که در شهرهای مختلف کنسرت اجرا می‌کنند و بعد از اجرای کنسرت هم با خوانندگان درباره بازتاب آن صحبت می‌کنیم.

رونمایی از ترانه‌های جدید

گلبن می‌افزاید: خوانندگان ضمن معرفی ترانه‌هایشان در این برنامه برای نخستین بار آثار جدیدشان را رونمایی می‌کنند و این مساله مخاطبان را به وجد می‌آورد. یا ما خوانندگانی مثل میلاد درخشانی را برای اولین بار معرفی کردیم تا مخاطبان نسبت به خوانندگان جوان شناخت خوبی پیدا کنند.

گلبن درباره انتخاب خوانندگان برای حضور در برنامه می‌گوید: ما با توجه به مناسبت‌هایی که داریم خوانندگان را دعوت می‌کنیم. در هر برنامه خوانندگان سی‌دی آثارشان را امضا می‌کنند و این سی‌دی امضا شده به شنونده‌ای اهدا می‌شود که بیشترین ارتباط را با ما دارد. یا از شنوندگان پر و پا قرص برنامه دعوت می‌کنیم ‌ تا ‌ پشت صحنه حاضر شوند و از نزدیک با نحوه اجرای برنامه آشنا شوند که چندی پیش شنونده‌ای را از ساری دعوت کردیم که تماشای تولید برنامه از نزدیک برایش جذاب بود.

وی اشاره می‌کند: ما شنوندگان خوب و فهمیده کم نداریم. فقط کافی است‌ به سلایق و علایق آنها احترام بگذاریم و با توجه به ذوق آنها برنامه‌های مناسب و شنیدنی تولید کنیم. همچنین هر هفته چند ترانه را در سایت می‌گذاریم تا شنوندگان به آنها رای بدهند و بعد پرطرفدارترین ترانه را انتخاب می‌کنیم. در واقع سایت بستر تعامل ما با شنوندگان را بیشتر کرده است.

فرزاد حسنی درباره انتخاب موسیقی‌های برنامه توضیح می‌دهد: ما همه موسیقی‌هایی که در داخل کشور تولید می‌شود را مورد بررسی قرار می‌دهیم و بعد بهترین‌ها را انتخاب می‌کنیم. این طور نیست که فقط موسیقی پاپ یا سنتی پخش کنیم، بلکه تلاش می‌کنیم بهترین‌ها را از انواع موسیقی جمع‌آوری کرده و آنها را برای جوانان پخش کنیم. در این برنامه آلبوم‌هایی که بتازگی مجوز گرفتند و وارد بازار شدند هم معرفی می‌شوند.

گلبن درباره محتوای برنامه موسیقی من می‌گوید: ما در این برنامه فقط موسیقی پاپ را معرفی نمی‌کنیم. به عنوان مثال بعد از فوت مرتضی احمدی آقای منتشری را به‌برنامه دعوت کردیم تا درباره سبک کاری احمدی‌صحبت کند. معرفی خوانندگانی که از تهران برای اجرای کنسرت به شهرستان‌ها می‌روند یا خوانندگانی که در شهرستان‌ها هستند از دیگر بخش‌های برنامه است. یا به فراخور حال و هوای برنامه به موسیقی اقوام هم می‌پردازیم.

فرزاد حسنی هم در این باره عنوان می‌کند: در مجموع هدف ما در این برنامه این است که مردم را با موسیقی‌های خوب ایرانی و سالم آشنا کنیم و به کسانی که موسیقی کار می‌کنند، انگیزه بدهیم و به شنوندگان هم می‌گوییم که شنونده موسیقی‌های خوب باشند.

زریباف درباره اتاق فکر این برنامه می‌گوید: ما برای این ‌که هر هفته ایده‌های جدید به برنامه تزریق می‌کنیم یک جلسه چند ساعته داریم و در این جلسه موسیقی‌هایی که قرار است در برنامه پخش شود را مورد بررسی قرار می‌دهیم و شب‌های شنبه هم از ساعت 21 و 30 دقیقه به مدت یک ساعت اتاق فکر مجازی داریم و ایده‌های مردم را در این اتاق دریافت می‌کنیم تا شنوندگان شاهد اتفاقات نو در برنامه باشند. ضمن این‌که ما در اتاق فکر محتوای ترانه‌ها را آسیب‌شناسی می‌کنیم.‌ حسنی هم درباره تعامل سازندگان برنامه با مخاطبان عنوان می‌کند: وقتی به نظرات و پیشنهادهای مخاطبان گوش بدهیم و تا جایی که برایمان مقدور باشد در برنامه اعمال کنیم، طبیعی است که مخاطبان هم استقبال بیشتری از برنامه می‌کنند، چون می‌دانند حرف‌هایشان شنیده می‌شود.

گلبن درباره جایگاه این برنامه در کارنامه برنامه‌سازی‌اش می‌گوید: من تا‌ امروز برنامه‌های مختلفی با محوریت طنز و موسیقی ساخته‌ام، اما تفاوت برنامه موسیقی من در این است که ما در این برنامه موسیقی فاخر را به مردم معرفی می‌کنیم و سعی داریم برنامه را طوری هدایت کنیم تا بتوانیم به بهترین شکل به این هدف‌ دست پیدا کنیم و جوانان را ترغیب کنیم موسیقی سالم و خوب گوش کنند.

فاطمه عودباشی‌/‌ گروه رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها