علمای دینی در جریان فتنه 88 الگویی برای مقابله با انحرافات ارائه کردند

مراجع تقلید، پاسداران حریم ولایت

فتنه 88 چونان شاخصی پیش‌روی افکار عمومی است؛ شاخصی برای تشخیص عملکرد نخبگان و نیروهای اجتماعی در دل تحولاتی که تجربه‌ای شد برای ادامه حرکت کشتی انقلاب در امواج پرتلاطم حوادث و رخدادهایی که گاه موجب غفلت و لغزش آنانی می‌شود که منافع شخصی یا گروهی را بر منافع ملی و باورهای عمومی ترجیح می‌دهند.
کد خبر: ۷۵۳۸۷۵

حکایت فتنه 88 و آنچه به نام اعتراضات پس از انتخابات شهره شد، حکایت همین سنجش پایبندی به باورهایی است که هر چند ممکن است در ظاهر در برخورداری از آن تردید نداشته باشیم، اما این تنها عرصه عمل است که نشان می‌دهد چگونه می‌توان ایستاد و در غبار فتنه، راه را به اشتباه نرفت.

آنچه که در جریان وقایع سال 88 رخ داد، نمونه‌ای از ورود به میدان عمل است که درسی شد برای همگان که چگونه در توفان حوادث در بیراهه سرگردان نشوند و در این میان باز هم نقش مراجع تقلید و بخش بزرگی از علمای دینی برای هدایت افکار عمومی به سوی راه درست بی‌بدیل بود. نقشی که قرن‌هاست به کمک مردم ایران می‌آید برای آن‌که بتوانند از پیچ‌ و خم‌های بی‌شمار تاریخ به سلامت عبور کنند.

طی دهه‌های اخیر، وقتی که مردم دیدند برای تشخیص راه خود نه می‌توانند به برخی نخبگان جیره‌خوار اجانب تکیه کنند و نه به اصحاب زر و زور، باز هم نقش روحانیت بیش از پیش برجسته شد و بویژه رهبری تاریخ‌ساز حضرت امام‌ خمینی(ره) توانست خود گامی شود به ‌سوی نهادینه ساختن این مرجعیت فکری و عاملیت سیاسی که در چارچوب نظریه «ولایت فقیه» بروز یافت. اهمیت این نظریه و مصداق آن در هر دوره‌ای از تاریخ چنان است که ایشان خود تاکید فرمودند: «پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیب نرسد.» و چه کسی بهتر از روحانیت، علمای دینی و مراجع تقلید می‌تواند اهمیت این توصیه به‌ظاهر ساده و اما در مقام عمل به غایت سخت را درک کند؟

چنین است که در جریان فتنه 88 و اشتباهات سیاسی برخی نخبگان سیاسی که مهره‌ای شدند در صفحه شطرنج طراحی شده از سوی دشمن، مراجع تقلید نماد پاسداری از کیان ولایت شدند تا هم دین و حکومت اسلامی را از باتلاق انحرافاتی که برایش پیش‌بینی شده بود، نجات دهند و هم ایران کهن را همچنان سرافراز و الهام‌بخش نگاه دارند و نشان دهند در عمل به رسالت تمدن‌ساز خویش تردیدی به دل راه نمی‌دهند.

دعوت به دفاع از حریم ولایت

یکی از مراجعی که در جریان فتنه 88 مواضعی محکم و کم‌نظیر در قبال حمایت از جایگاه ولایت فقیه اتخاذ کرد، آیت‌الله نوری‌همدانی بود.

وی در همان مقطع پس از انتخابات در جمع بسیجیان استان‌های مازندران و بوشهر با اشاره به فتنه‌های اخیر در کشور اظهار کرد: تمام هدف پیاده‌نظام‌های دشمن که حمایت استکبار جهانی را پشت‌سر خود می‌بینند ضربه زدن به اصل ولایت فقیه بود.

وی سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر ضرورت توسعه بصیرت در جامعه را حکیمانه خواند و با انتقاد از کم‌کاری خواص در مسائل انتخابات گفت: اگر خواص کوتاه نمی‌آمدند و دانشگاهیان، حوزویان، نخبگان و خواص از روز اول در این جریانات ایفای نقش می‌کردند، فتنه در همان روز اول خاموش می‌شد. وی با اشاره به شعارهای انحرافی سر داده شده از سوی برخی افراد در آن حوادث خاطرنشان کرد: دشمنان باید بدانند کاری از پیاده‌نظام داخلی آنها برنمی‌آید و مردم با حضور خودشان در مقابل این جریانات هتاک نشان دادند که پایبند به ارزش‌ها و انقلاب هستند. این مرجع تقلید با بیان این‌که مکتب عاشورا و امام حسین (ع) جاوید و کهنه‌نشدنی است، اظهار کرد: در هر زمانی یزیدیان و حسینیان وجود دارند و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، حسین زمان ما هستند و بحمدالله مردم هم از ایشان حمایت می‌کنند.

آیت‌الله نوری‌همدانی همچنین پس از مهار فتنه با حضور تاریخی مردم در راهپیمایی 9 دی، در سخنرانی دیگری در قم تصریح کرد: نشان دادن‌ حماسه‌هایی مانند 9 دی‌، قدرت کشورمان را در معرض دید جهانیان قرار می‌دهد، ضمن این‌که پرداختن به موضعگیری‌های حکیمانه رهبری در جریان فتنه نیز اهمیت بالایی خواهد داشت.

عزم مراجع برای حمایت از رهبری

مواضع دیگر مراجع تقلید هم حکایت از حمایت تمام‌قد از ولایت‌فقیه داشت. آیت‌الله جوادی‌آملی در آن مقطع در خطبه‌های خود در نماز جمعه شهر قم گفت: «ولایت و رهبری در راس همه امور قرار دارد. اگر دشمن به فکر فتنه، آشوب، اغتشاش و درگیری در داخل کشور است باید بداند که ملت ایران در برابر هیچ فتنه‌ای سر تسلیم فرود نمی‌آورد.»

آیت‌الله مکارم‌شیرازی نیز از غفلت نخبگان سیاسی انتقاد کرد و با صدور بیانیه‌ای تصریح کرد: «حوادث بسیار تلخی که در این ایام بعد از انتخابات پرشکوه دهم واقع شد و سوءاستفاده‌هایی که بعضی از ماجراجویان از اختلاف میان نامزدهای محترم کردند، موجب تاسف عمیق و اندوه شدید برای هر ایرانی وفادار به نظام و انقلاب بود و سبب نگرانی دوستان در منطقه و شادی دشمنان شد.»

در همین حال آیت‌الله صافی‌گلپایگانی هم در دیداری با اعضای شورای نگهبان تاکید کرد: «از حوادثی که بعد از انتخابات پیش آمده‌ است بسیار متاثر و متاسف هستم و امیدوارم که به بهترین وجه مشکلات برطرف شود.»

دعوت به اطاعت از ولایت و تبعیت از قانون

موضع علما در جریان حوادث پس از انتخابات سال 88، دفاع از خط ولایت و نیز حمایت از رعایت قانون بود؛ همان موضعی که بسیاری از ائمه جمعه و جماعات طی ماه‌های بروز و ظهور فتنه بر آن تاکید کردند و مانع از آن شدند که برخی غرض‌ورزی‌ها و سوءتفاهمات، کشور را با چالش مواجه کند.

بر همین اساس در تیر 88، استادان حوزه علمیه قم در نامه‌ای ضمن دعوت آحاد ملت به اطاعت از ولایت و تبعیت از قانون خواستار شناسایی و محاکمه مسببان و عوامل پشت پرده حوادث شدند.

در همان دوره بیانیه‌ای هم از سوی مجلس خبرگان رهبری انتشار یافت که شاید بتوان آن را چکیده‌ای از نظر بخش بزرگی از روحانیون کشور دانست. در بخشی از این بیانیه آمده بود: با وجود همه این تحرکات و برنامه‌ریزی‌ها، اما ملت ولایی ما با همراهی رهبری و هوشیاری اعجاب‌برانگیز خود، این نقشه شوم را به شکستی تلخ برای دشمن مبدل کرد. ولایت فقیه که همواره حافظ اسلامیت و سلامت جمهوری اسلامی بوده و کشتی انقلاب را در برابر امواج توفانی و پرتلاطم حوادث و دشمنی‌ها بخوبی سکانداری کرده است، در عرصه انتخابات نیز کارآمدی خود را بیش از پیش به نمایش گذاشت. بدون شک، تدابیر حکیمانه مقام معظم رهبری در خاموش کردن آتش فتنه و حوادث پس از انتخابات دهم ریاست‌جمهوری و مقاومت معظم‌له در برابر تشکیک بی‌اساس در صحت و سلامت انتخابات، ستودنی است و دلیلی قاطع بر هوشمندی و تدبیر ایشان است.

الگویی برای آینده

هر چند آتش فتنه با تدابیر رهبر فرزانه انقلاب زودتر از آنچه برخی گمان می‌بردند، فروکش کرد و اکنون بسیاری از حامیان دیروز شبهه‌افکنان، خود به اشتباه در محاسبات سیاسی‌شان اذعان دارند، اما به نظر می‌رسد که خط فکری علمای دینی و مراجع تقلید در مواجهه با وقایع سیاسی کشور، خود الگویی است برای آینده تا به کمک آن بتوان به حفظ ارزش‌ها و نیز منافع ملی یاری رساند و از وقوع حوادثی چونان آنچه در سال 88 تجربه شد، پیشگیری کرد.

شاید اگر در اوج فتنه‌انگیزی بعضی افراد، همین توصیه‌های مراجع بر حفظ آرامش و مراقبت از برخی تندروی‌ها مبنای تصمیم‌گیری قرار می‌گرفت، امروز در کشور به ‌جای مرزبندی‌های ناصواب، شاهد یک آشتی ملی و مشارکت همگانی برای توسعه بیش از پیش کشور می‌بودیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها