السبسی رئیس جمهور تونس شد

انتخابات دور دوم ریاست جمهوری تونس که به پیروزی الباجی قائد السبسی رهبر حزب ندای تونس منجر شد واکنش‌های داخلی و خارجی متعددی را به دنبال داشت. درحالی که برخی گروه‌های داخلی از نتایج انتخابات راضی بودند و به جشن و پایکوبی پرداختند برخی گروه‌های دیگر با اعتراض و انتقاد نسبت به آینده کشور هشدار می‌دادند. در خارج از تونس نیز رهبران کشورهای مختلف با تبریک به السبسی از روند دموکراتیک برگزاری انتخابات ابراز رضایت کردند.
کد خبر: ۷۵۱۸۹۸

به گزارش ایلنا و به نقل از المیادین، در پی اعلام پیروزی «الباجی قائد السبسی»، شهرهای مختلف این کشور شاهد درگیری معترضان با نیروهای امنیتی بود. این درگیری‌ها در شهرهای حامه،«تطاوین»در جنوب و «الکرم» در شمال شرق تونس شدت بیشتری داشت. معترضان در شهر تطاوین یکی از مراکز حزب ندا را آتش زدند و با نیروهای امنیتی بشدت درگیر شدند. نیروهای امنیتی تونس برای متفرق کردن معترضان خشمگین در تطاوین از گاز اشک‌آور استفاده کردند.

در همین حال، «منصف المرزوقی» رئیس‌جمهور کنونی تونس و نامزد شکست خورده خواستار پایان دادن به تشنج در این کشور در پی اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری شد. وی از مردم تونس خواست در این شرایط حساس، دست از هرگونه اقدام تحریک آمیز بردارند. السبسی نیز در سخنانی که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، به مردم تونس گفت: تونس همچنان به مرزوقی و نصایح وی نیاز دارد. وی با دعوت از مردم تونس به وحدت افزود: من رئیس‌جمهور همه زنان و مردان تونسی هستم. وی در عین حال یادآور شد که نخست‌وزیر آینده تونس هرگز از وزرای «بن‌علی» دیکتاتور سابق این کشور نخواهد بود.

شورای مستقل انتخابات ریاست جمهوری تونس روز دوشنبه گذشته پیروزی السبسی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور با کسب 55.68 درصد آرای شرکت‌کنندگان در مقابل کسب 44.32 درصد آرا توسط المرزوقی را اعلام کرد.

درخارج از تونس، وزارت امورخارجه ایران برگزاری موفقیت‌آمیز انتخابات این کشور را تبریک گفت. مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان این اتفاق را به‌عنوان دستاورد مهم انقلاب تونس به ملت و دولت تونس تبریک گفت. همچنین فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور فرانسه پیروزی السبسی در انتخابات تونس را تبریک گفت. باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا این پیروزی را گامی حیاتی در انتقال قدرت به سوی دموکراسی خواند. عبد الفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر نیز در گفت‌وگوی تلفنی با الباجی قائد السبسی پیروزی وی را در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری تونس تبریک گفته و اعلام کرد دولت مصر پشتیبان تونس است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها