ایران زمین

درآمدزایی 10 میلیارد تومانی خاویار در گیلان

معاون آبزی‌پروری اداره کل شیلات گیلان گفت: بیش از 60 درصد خاویار و 30 درصد گوشت ماهیان خاویاری تولیدی کشور در استان گیلان تامین می‌شود.
کد خبر: ۷۵۰۰۵۸

ابراهیم بیگ‌تن افزود: در مزارع پرورش ماهیان خاویاری ایران سالانه 600 تن گوشت ماهی خاویاری به ارزش 30 میلیارد تومان تولید می‌شود. علاوه بر گوشت ماهی، 1200 کیلوگرم خاویار به ارزش 10 میلیارد تومان استحصال می‌شود.

وی با اشاره به این که با صادرات خاویار تولیدی ایران، سه میلیون دلار ارز عاید کشور می‌شود، افزود: بیش از 60 درصد خاویار و 30 درصد گوشت ماهیان خاویاری تولیدی کشور در گیلان تامین می‌شود.بیگ‌تن افزود: حدود 30 درصد ماهیان خاویاری تولیدی کشور به صورت ضایعات دور ریخته می‌شود و این در حالی است که با فرآوری این ضایعات و تبدیل آنها به محصولات جانبی تا 9 میلیارد تومان به درآمدهای حاصل از پرورش و فروش ماهیان خاویاری اضافه می‌شود./ ایسنا

«دلی‌مهتاب» روستایی بدون امکانات اولیه

روستای «دلی‌مهتاب» بخش چاروسا (قلعه رئیسی) از توابع شهرستان کهگیلویه که در منطقه‌ای کوهستانی و صعب العبور قرار دارد از هیچ یک از امکانات اولیه زندگی نظیر گاز ،برق، آب و حتی راه ارتباطی برخوردار نیست.

یکی از اهالی این روستا با بیان این‌که ما هیچ جاده ارتباطی و امکانات اولیه زندگی نداریم، گفت: در مواقعی که یکی از اهالی بیمار می‌شود، نمی‌توانیم وی را به آسانی به مراکز درمانی برسانیم و تعداد بسیار زیادی به همین دلیل جان خود را از دست داده‌اند. درد بزرگ ما این است که جاده ارتباطی نداریم و بیشتر بچه‌های ما حتی تا به حال خودرو ندیده‌اند.

سیدرضا غلامی‌مقدم، بخشدار چاروسا نیز با بیان این‌که روستای دلی‌مهتاب در 55 کیلومتری این بخش واقع شده است، گفت: این روستا بیش از 30 خانوار دارد که فاقد هر گونه امکانات رفاهی اعم از جاده و آب و برق و گاز و بهداشت است.

وی با اشاره به این‌که نبود راه ارتباطی خدمات‌رسانی به این روستا را با مشکل مواجه کرده است، افزود: 36 سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، این روستا هنوز راه ارتباطی ندارد. مردم با پای پیاده به شهر قلعه می‌روند. تاکنون نیز هیچ مسئول استانی و شهرستانی به این روستا سفر نکرده‌اند.

رئیس اداره راه و شهرسازی کهگیلویه نیز با بیان این‌که دلی‌مهتاب در بخش قلعه رئیسی واقع شده است، گفت: این روستا از طرف بخش دیشموک راه ارتباطی نامناسب و خاکی دارد اما از طرف بخش چاروسا فاقد هر گونه راه ارتباطی است.

تارم با اشاره به این‌که در برنامه داریم طرح توجیهی جاده روستای دلی‌مهتاب را آماده کنیم، افزود: برای محرومیت‌زدایی، این طرح آماده و به تهران ارائه می‌شود که در صورت تائید، اعتبار مورد نیاز تامین و ساخت آن شروع می‌شود./ ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها