یادداشت

بررسی ازدواج سفید در رسانه ملی

ازدواج سفید یا همان زندگی مشترک بدون ثبت ازدواج‌ و وارد شدن نام زوجین در شناسنامه، پدیده این روزهای جامعه ایرانی است که به موازات مطبوعات و حتی پیشتر از آنها در تلویزیون به آن توجه شده است.
کد خبر: ۷۴۸۳۲۶

تجربه در مقابل پدیده‌هایی مانند اعتیاد، افزایش طلاق و بیماری ایدز در تلویزیون که بیشتر از هر چیز به گستردگی مخاطبان این رسانه مربوط بوده و تلاشی برای حفظ آرامش جامعه محسوب می‌شده است؛ این بار برنامه‌سازان را بر آن داشته مسائل روز جامعه را پیش از تبدیل شدن به بحران مورد بررسی قرار دهند.

گرچه درباره میزان ازدواج سفید آمار روشنی ارائه نشده، اما برنامه‌سازان تلویزیون به عنوان اعضای جامعه به واسطه افزایش مواجهه با این پدیده به آن حساسیت نشان داده‌اند و در برخی برنامه‌های تلویزیون از جمله برنامه «این شب‌ها» و «زنده‌باد زندگی» تا امروز شاهد بررسی اجمالی علل و عوامل این نوع زندگی مشترک بوده‌ایم و ممکن است بزودی عمیق‌تر و مفصل‌تر نیز به آن پرداخته شود.

برنامه این شب‌ها که چند هفته‌ای است به صورت متمرکز به مبحث خانواده و بحران‌های آن توجه دارد و نیز برنامه زنده باد زندگی که همواره عنایت ویژه به مقوله ازدواج داشته و گفت‌وگوهایی با کارشناسان علوم اجتماعی، جامعه‌شناسان و روان‌شناسان در این باره ترتیب داده و آسیب‌های ازدواج سفید را از زوایای جامعه‌شناسی و روان‌شناسی بررسی می‌کنند.

این نمونه‌ها گواه آن است که تلویزیون گام اول را برای پرداختن به ازدواج سفید برداشته و قصد دارد این بار پیش از شیوع و گسترش یک پدیده، ابعاد آن را برای مخاطب تشریح کند.

ازدواج سپید نه تنها از منظر جامعه‌شناسی و روان‌شناسی، بلکه از نگاه فرهنگی، اقتصادی و بخصوص از جنبه حقوقی و قضایی نیاز به بررسی و اطلاع‌رسانی مفصل‌تر دارد.

بسیاری از دختران و پسران امروز باید با ابعاد و تبعات این نوع ازدواج آشنا شوند. خانواده‌ها حتی از نوع سنتی در معرض مواجهه با این پدیده قرار دارند و لازم است در این باره اطلاعات درست و کارشناسانه داشته باشند و از همه اینها مهم‌تر آن است که مردم با علل جایگزینی ازدواج سفید یا امثال آن با راهکارهای درست و قانونی آشنا شوند و بتوانند حقوقی را که به این نوع جایگزینی‌ها منجر می‌شود از دولتمردان طلب کنند.

آذر مهاجر ‌‌/‌‌ گروه رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها