پارکها برای تفریح ساخته شده اند، برای گردش و لحظه ای آسودگی.درخت هاابزار آرامش می شوند وقتی سایه های شان چتر می شود روی سر نیمکت های نشسته برسنگفرش پارک.
کد خبر: ۷۴۷۳۲
اینجا همه دنبال آسودگی اند، دنبال یک نیمکت خالی... یک حوض آب... یک زمین سبز... یک سایه بی دریغ.
خارج از هیاهوی خیابان ها و خانه ها درعصر تمدن ، تکنولوژی و آهن ، پارکها جزیره هایی می شوند برآمده در دل زمین ، برای تجربه سکوت ، آرامش و ثبات.بگذرید.
وقتی حریم پارک پذیرای مهمانانش می شود گزارش آغاز می شود.حالا خبرهای بلند و کوتاه خبرگزاری ها و نوشته های سربی روزنامه ها فقط یک بهانه اند برای گفتن این که پارکها هم براساس جنسیت دسته بندی می شوند؛ پارکهای زنان !دویدن در پارک ، ورزش کردن و تفریح دور از نگاه غریبه ها؛این شاید رویای بسیاری از زنان و دخترانی است که سالهای سال زیر سایه درخت ها راه می رفتند، می دویدند و حتی ورزش می کردند. اماهمیشه در حسرت تابش مستقیم اشعه خورشید با پوست بدنشان بودند.
ضلع شرقی پارک لاله ، هر روز صبح میزبان زنانی است که برای ورزش صبحگاهی سنگفرش نشسته بر تن پیر پارک را بالا و پایین می کنند، زنهایی که در گروه های چند نفره با روسری و مانتوهای بلند ورزش می کنند.
خانم صفری زن 53ساله ای است که با خوشحالی ، از شنیدن خبر پارک زنان استقبال می کند: برای ما که جایی نداریم آزادانه و راحت ورزش کنیم ، احداث چنین پارکهایی از ضروریات است ، چون با این چیزهایی که ما هنگام ورزش کردن می پوشیم ، جایی برای نفوذ نور خورشید باقی نمی ماند.
فکر می کنم با اجرای این طرح حتی دخترها بتوانند و بدون ترس از مزاحمت اراذل و اوباش به پارکها بیایند.
بحث احداث پارکهای مخصوص زنان ، سال 73و زمانی که شهلا حبیبی مشاور رئیس جمهور بود مطرح شد:بحثی که در آن زمان ناکام ماند.
تجربه ای که در کشورهای مسلمان همسایه مثل امارات متحده عربی و قطر هم دیده می شود؛ بوستان هایی با حصارهایی بلند و پرده های رنگی ضخیم.
رئیس مجمع بانوان عضو شوراهای اسلامی کشور در این باره معتقد است احداث پارکهای ویژه بانوان یکی از برنامه هایی است که سبب خواهد شد علاوه بر برطرف کردن نیاز زنان ، از آسیبهای اجتماعی نیز کاسته شود.
صدیقه قنادی همچنین می افزاید: درحال حاضر، با توجه به مشکلاتی که زنان جامعه با آن روبه رو هستند مهمترین مساله ای که مجمع بانوان عضو شورای اسلامی در پی آن است یافتن راه حل و راهکاری برای کاهش آسیبهای اجتماعی زنان است.
به همین دلیل در تلاش هستیم پارکهایی برای زنان ایجاد کنیم و همه نوع امکانات نیز برای آنها در نظر خواهیم داشت.
قنادی ادامه می دهد با برگزیدن بزرگ ترین پارکهای دنیا به عنوان الگو، انواع و اقسام بازیها در نظر گرفته شده و علاوه بر آن دهکده خود اشتغالی ، آمفی تئاتر، نمایشگاه های هفتگی و ماهانه ، بازی های آبی و... نیز در این پارکهااحداث خواهد شد.

دختران انتظار
آمارها از وضعیت نامطلوب سلامت زنان ایرانی خبر می دهند. محققان بسیاری به این نتیجه رسیده اند که کمبودهای بدنی ، آسیبهای فیزیولوژیکی ، عارضه های پس از بارداری و زایمان از عواملی هستند که سلامت زنان را به خطر می اندازند. فقر حرکتی هم از جمله عواملی است که به وضعیت نامساعد سلامت زنان کمک می کند.
عاملی که تقریبا در طول زندگی زنان همیشه با آنهاست ؛از ابتدای کودکی تا بزرگسالی و محدودیت امکانات و فضاهای ورزشی مختص زنان. بر اساس آمارهای اعلام شده سرانه فضای ورزشی دختران ایرانی در مدارس تنها 17سانتی متر است ، در حالی که فضای استاندارد حرکتی برای دختران 250سانتی متر اعلام شده است.
دکتر پروانه عارضی ، کارشناس تربیت بدنی و استاد دانشگاه علامه طباطبایی در ارتباط با فقر حرکتی زنان ومشکلات ناشی از آن در زنان می گوید: فقر حرکتی در زنان که در اثر بالا رفتن سن ، چاقی ، یائسگی و کم تحرکی ایجاد می شود، بر عملکرد کلیه ، قلب و دستگاه گوارش اثر می گذارد و نیز مشکلاتی از قبیل پوکی استخوان به بار می آورد. در حقیقت فقر حرکتی با برهم زدن تعادل بیومکانیکی بدن و کاهش بازدهی مفید دستگاه اهرمی بدن ، سلامت زنان را تهدید می کند.
این کارشناس تربیت بدنی در ادامه می افزاید:اثرات مخرب فقر حرکتی در دختران و زنان جوان بسیارحادتر است.
تا جایی که در بسیاری موارد موجب بروز اختلالات قلبی ,عروقی و کاهش حجم تنفسی می شود، اختلالات بسیاری را در عملکرداندام های داخلی به وجود می آورد و ناراحتی های کلیوی ، کاهش آمادگی های حرکتی و روانی در یادگیری و انجام مهارت ها و بازدهی نامناسب در انجام وظایف اجتماعی و امور روزانه را در پی دارد.
طبق گزارش ارسالی دانشگاه علوم پزشکی به دفتر امور زنان استانداری تهران ، بیماری پوکی استخوان نزد زنان بویژه زنانی که در شهرهای بزرگ زندگی می کنند بسرعت رو به افزایش است.
این کارشناسان شیوه زندگی زنان، عدم استفاده از نور خورشید به دلیل آپارتمان نشینی و خانه های مشرف به یکدیگر را از دلایل اصلی این بیماری رو به رشد زنان عنوان کرده اند.
شاید به همین دلیل است که مشاور استاندار تهران در امور بانوان در گفتگویی با ایسنا از احداث پارکهای بانوان در تمام شهرستان های استان خبر می دهد. رضوان نیری می گوید: فضاهای ورزشی و سرانه ورزشی زنان استان تهران بسیاراندک است و زنان نمی توانند با آزادی کامل در پارکهای عمومی حضور یابند.
وی سرانه ورزشی بسیار پایین برای زنان ، تعلق نداشتن فضاهای ورزشی موجود برای همه و تسلط بخش خصوصی بر آنها، محدودیت های عرفی زنان برای استفاده از انرژی خورشید و شیوع پوکی استخوان در میان زنان را از دلایل احداث پارکهای بانوان عنوان می کند.
طالبی نژاد یکی از مشاوران کمیسیون فرهنگی اجتماعی نیز معتقد است : نقش مادر در خانواده برای تحکیم خانواده مهم است.
باید جایی باشد که مادر در کنار فرزندانش بتواند ساعاتی از روز را پرکند.
دغدغه جامعه زنان ایران این است که بیشتر آنها از افسردگی و کم تحرکی رنج می برند. ورزش کردن با حجاب دشوار است و باید جایی باشد که آنها بتوانند از فضای طبیعی استفاده کنند.
بوستان های مخصوص زنان که پارکهای مادر هم نام گرفته اند، مدتها بحث داغ محافل اجتماعی و فرهنگی بود.
رسول خادم ، رئیس کمیسیون پیشنهاددهنده ایجاد پارک مادر در شورای اسلامی شهر در این زمینه می گوید: با توجه به افزایش ناراحتی های روحی ، روانی ، جسمی و حرکتی برای زنان جامعه ، یکی از ضروری ترین امکاناتی که شورای شهر می توانست برای بانوان در نظر بگیرد ایجاد محیطی بود که خانمها بتوانند بدون حضور مردان در هوای آزاد آن به تفریح و ورزش بپردازند.
رئیس کمیسیون فرهنگی ، اجتماعی و زیست شهری شورای شهر با اشاره به انجام فعالیت های ورزشی ، فرهنگی و تفریحی در این گونه پارکها می گوید: عوامل ارائه خدمات در این پارکها فقط خانم هستند. پارکهای مادر در داخل پارکهای بزرگ شهر با استفاده از امکانات طبیعی و حصارسبز جداسازی می شوند.
مساله دیگری که این کمیسیون در نظر دارد، چگونگی ایجاد فضاهاست.آنها می خواهند این فضاها نزدیک به جاهایی باشند که مردان برای حضور در آن مکانها مشکلی نداشته باشند؛ چراکه اگر مردان نتوانند در نزدیکی پارکهای مادر حضور داشته باشند تعداد کمی از خانمها برای استفاده به این فضاها مراجعه می کنند.
رعایت امنیت اجتماعی ، محصور بودن ، مشرف نبودن ساختمان های اطراف به پارک زنان از ویژگی های اصلی این مراکز است. همچنین آفتاب گیر بودن ، سیستم آب ، برق ، گاز، تلفن ، سرویس بهداشتی ، مهدکودک ، زمین بازی کودکان ، سالن ورزشی ، استخر، پیست دوچرخه سواری و پیاده روی ، بوفه و رستوران ، کتابخانه ، نمازخانه و سالن اجتماعات و وجود آلاچیق برای برگزاری نشست های دوستانه و نیمکت ثابت و سیار از دیگر امکانات رفاهی پیش بینی شده در این مراکز است.
خبر احداث 5پارک مادر تا پایان امسال ، نتیجه تلاشهای اینچنینی برای ایجاد محیط مناسب زنان است.محمدجواد محمدی زاده ، معاون خدمات شهری شهرداری تهران با اعلام این خبر می گوید:این پارکها در 5پارک بزرگ تهران که امکان دسترسی به بزرگراه های مهم شهر را دارند ایجاد می شوند.
پارکهای قائم ، چیتگر، گفتگو، پلیس و آزادگان برای این منظور در نظر گرفته شده اند.
باتمام این تفاسیر ، باغ زنان به عنوان اولین فضای اختصاصی زنان در شهر اصفهان از سال 82شروع به کار کرده است ؛ باغی بالاتر از ترمینال زاینده رود، حصارکشی شده با دیوارهایی بلند.
با وجود این اخبار غافلگیرکننده برای زنان هنوز در راه است : مریم شربت دار قدس ، مشاور وزیر سابق آموزش و پرورش چندی پیش از احداث نخستین پارک فناوری بانوان در کشور خبر داد و افزود: پارک فناوری بانوان مرکزی برای توانمندسازی زنان و ارتقای مهارت های آنان در زمینه آی تی و پیشرفت هایی است که زنان باید در بعد تکنولوژی داشته باشند.
برآورد اولیه اجرای طرح پارک فناوری بانوان 500میلیون تومان بود، اما تا کنون 300میلیون تومان برای آن در نظر گرفته شده است. این پارک درمنطقه 7آموزش و پرورش و با 3هزار متر مربع وسعت احداث می شود.
جست و خیز بی دغدغه و راحت ، ارمغان پارکهای اختصاصی زنان به جماعت بانوان است.
همه چیز برای این که زنها به شکلی دیگر در پارکها تفریح کنند فراهم است.
زنگ خطر برای حفظ سلامت زنان به صدا در آمده ؛این شاید زنانه ترین طرح شورای شهر باشد؛ طرحی که شاید لبخندی تقدیم به نیمرخ غمگین جامعه کند.

مینا مولایی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها