امروز 17 آذر 1393 هجری شمسی؛ 15صفر 1436 هجری قمری؛8 دسامبر 2014 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۴۷۰۹۸
17 آذر، درگذشت جواد معروفی

هجری شمسی

17 آذر 1246

تاسیس تهران جدید در زمان سلطنت ناصرالدین شاه قاجار آغاز شد. این امر مصادف بود با بیست و یکمین سالگرد سلطنت ناصرالدین شاه و به علت افزایش جمعیت تهران نقشه وسعت این شهر در نظر گرفته و در این روز کلنگ توسعه شهر تهران با نام دارالخلافه ناصری به زمین زده شد. تهران از اطراف گسترش یافت و خندقی دور آن حفر کردند و در هر طرف شهر سه دروازه با معماری شرقی و کاشیکاری و مناره های کوچک ساخته شد.

17 آذر 1372

جواد معروفی موسیقیدان ایرانی درگذشت. او فرزند موسیقیدان بزرگ موسی معروفی بود و موسیقی را از پدر و سپس استاد علینقی وزیری آموخت. جواد معروفی ابتدا تار می نواخت اما پس از چند سال پیانو را به عنوان ساز اصلی اش برگزید و با این ساز قطعات دلپذیری آفرید. استاد جواد معروفی نخستین موسیقیدان ایرانی به شمار می رود که قطعاتی در دامنه موسیقی ایرانی برای پیانو نوشت. خواب های طلایی، خزان روزگار من، و عاشورا را به یادماندنی ترین قطعات ساخته شده استاد جواد معروفی است.

17 آذر 1379

احمد گلچین معانی محقق نسخ خطی ایران درگذشت. وی از سال 1343 برای تنظیم فهرست کتب خطی آستان قدس رضوی از تهران به مشهد رفت. گلچیم معانی از نوزده سالگی شعر می سرود و از اعضای انجمن ادبی نظامی بود. ازجمله آثار او گلزار معانی، تاریخ تذکره های فارسی و مکتب وقوع در شعر فارسی را می توان برشمرد.

هجری قمری

15 صفر 329

ابوالفضل بلعمی دانشمند مشهور ایرانی و وزیر سامانیان درگذشت. بلعمی وزیر امیر نصر سامانی بود که تالیفات ارزشمندی از خود به جای گذاشته است. او کلیله و دمنه را از عربی به فارسی برگرداند و رودکی به خواست بلعمی آن را به نظم فارسی درآورد. تاریخ بلعمی دیگر اثر اوست که نثری روان و ساده دارد و نمونه ای تاریخی و روشن از شیوه نویسندگی و نگارش در قرن چهارم هجری قمری است.

15 صفر 984

شاه طهماسب صفوی درگذشت و شاه اسماعیل دوم به سلطنت رسید. شاه طهماسب در یازده سالگی بر تخت حکومت تکیه زد و دوران حکمرانی او از طولانی ترین ادوار سلطنت در دوره صفوی بود. رشد کارگاه های هنری سلطنتی و تحول در عرصه هنرهای نگارگری، کتاب سازی، و دیگر هنرهای مرتبط از دستاوردهای دوران حکمرانی اوست.

میلادی

8 دسامبر 1914

جنگ "فالْکْ لند" در اقیانوس اطلس در جریان جنگ جهانی اول آغاز شد. در جریان جنگ جهانی اول، نبرد دریایی فالْکْ لْند در اطراف جزایری به همین نام در اقیانوس اطلس و در نزدیکی کشور آرژانتین، میان انگلیس و آلمان به وقوع پیوست که به شکست آلمان انجامید. در این نبرد، 5 رزم‏ناو آلمانی که یک ماه قبل در نبردی دیگر موفق به شکست انگلستان شده بودند، با دو کشتی رزم‏ناو انگلیسی مواجه گردیدند. در اثر این درگیری شدید و یک روزه، چهار رزم‏ناو آلمانی غرق شده و تنها یکی از آن‏ها موفق به گریز از صحنه نبرد گردید. این جزایر، چون دارای منابع نفتی عظیمی بودند، باعث اختلاف این دو کشور گردیدند. با وجود آن که آرژانتین پس از استقلال آن‏ها را جزو قلمرو خود می‏داند، با این حال هنوز در اشغال انگلیس است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها