استاندار یزد از تصویب طرح جدید برای انتقال آب از بهشت‌آباد به یزد خبر داد و گفت: با توجه به بحران آب در استان یزد، بحث انتقال و سهمیه جدید آب از بهشت‌آباد به یزد در شورای هماهنگی مدیریت یکپارچه حوضه آبریز زاینده رود مطرح و تصویب شد.
کد خبر: ۷۴۶۹۲۶

به گزارش مهر، سیدمحمد میرمحمدی، افزود: قرار است 150 میلیون مترمکعب سهمیه جدید برای انتقال آب سد بهشت‌آباد به یزد اختصاص یابد و سهمیه 98 میلیون مترمکعب قبلی نیز گرچه هرگز به طور کامل تخصیص نیافته است، به جای خود باقی باشد.

وی با اشاره به وقایعی که سال 91 برای خط انتقال آب یزد رخ داد، گفت: این که نام زاینده‌رود بر خط انتقال آب یزد گذاشته شده، همواره نگرانی‌هایی برای استان بر جای گذاشته زیرا کشاورزان اصفهان با توجه به این نامگذاری گمان می‌کنند از سهمیه آنها به یزد انتقال می‌یابد که این امر ممکن است، مشکلات مجددی برای این خط ایجاد کند.

وی همچنین با بیان این‌که 21 سال از لوله‌گذاری خط اول انتقال آب در یزد می‌گذرد، ‌یادآور شد: این خط در نهایت 25 تا 30 سال عمر مفید دارد و چنانکه از سال گذشته خوردگی‌هایی در طول خط وجود داشته که برطرف شده، اما نگهداری این خط از این پس هزینه‌دار خواهد بود و در مواردی نیاز به تعویض کامل لوله‌هاست.

میرمحمدی با برشمردن برخی نگرانی‌های دیگر در مورد خط اول انتقال آب به استان یزد اظهار کرد: بر اساس پیشنهادی که در نشست مجمع نمایندگان استان یزد و مسئولان با امام جمعه یزد مطرح شد، می‌توان سهمیه فعلی 98 میلیون مترمکعبی و سهمیه جدید 150 میلیون مترمکعبی را هر دو از یک خط جدید به استان یزد انتقال داد.

استاندار یزد ادامه داد: این اقدام مزایایی دارد و اجرای آن را از چند بابت مطلوب‌تر می‌کند که از جمله آنها می‌توان به برداشته شدن نام زاینده‌رود از خط انتقال آب و از بین رفتن برخی حساسیت‌های بی‌مورد، هزینه‌های کمتر نگهداری و وجود مسائل مشترک برای دو خط انتقال اشاره کرد.

وی اظهار امیدواری کرد طی چهار تا پنج سال آینده، امکان انتقال آب در این حجم برای استان یزد فراهم شود و یزد بتواند هم سهمیه قدیمی 98 میلیون مترمکعبی و هم سهمیه جدید 150 میلیون مترمکعبی آب از بهشت‌آباد را به طور کامل انتقال دهد.

میرمحمدی یکی دیگر از راهکارهای رفع مشکل آب در استان یزد را انتقال آب از خلیج‌فارس اعلام کرد و افزود: در این خصوص شرکتی با عنوان انتقال آب یزد تاسیس و اساسنامه آن تصویب شده و کارهای اجرایی و مطالعاتی در زمینه انتقال آب از خلیج‌فارس به استان یزد را با همکاری افراد و موسسات توانمند در حوزه اجرا و تامین مالی انجام خواهد داد.

وی با بیان این‌که مدیریت مصرف آب کشاورزی نیز در راستای رفع مشکل آب استان یزد در قالب طرحی تدوین شده است، خاطرنشان کرد: این طرح که در یک دوره زمانی ده ساله اجرا می‌شود، 1600 میلیارد تومان هزینه دارد و با اجرای آن در یک دوره، بالغ بر 205 میلیون مترمکعب آب صرفه جویی می‌شود که این میزان هم در بهبود وضع بیلان برداشت از آب‌های زیرزمینی موثر است و هم می‌تواند در حوزه صنعت مورد استفاده قرار گیرد.

استاندار یزد در مورد پیگیری آب‌های قعری نیز به عنوان یکی از راهکارهای رفع مشکل آب در استان یزد عنوان کرد: بر اساس افسانه‌های قدیمی، در کویر روان آب‌هایی در اعماق زمین وجود دارد که در صورت به واقعیت پیوستن این موضوع، مشکل آب یزد برطرف خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها