با وجود فرا رسیدن فصل سرما و بارش برف و باران، هنوز بسیاری از مدارس کشور در مناطق محروم، از امکانات ابتدایی همچون وسایل گرمایشی بی‌بهره است، سقف بسیاری از آنان چکه می‌کند و حتی برخی از این مدارس در حال فروریختن و آوار شدن بر سر دانش‌آموزان است.
کد خبر: ۷۴۲۶۲۰

سیستان و بلوچستان یکی از این استان‌هاست که هنوز بسیاری از دانش‌آموزان مدارس کپری و حصیری آن، محروم از هرگونه وسیله گرمایشی، بر کف سرد زمین درس می‌خوانند و مشق می‌نویسند.

کارشناس مسئول آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان ایرانشهر دراین باره به مهر گفت: روستای مسی مچ در حوزه حنظران و روستاهای رودبالو و متکان در فاصله ۶۰ کیلومتری این شهرستان قرار دارد که دانش‌آموزان پایه ابتدایی آن در کپر و روی یک تکه موکت و بدون هیچ امکانات گرمایشی تحصیل می‌کنند.

محمدعلی روهینا با اشاره به این‌که بیش از ۷۰ نفر از دانش‌آموزان روستاهای توابع شهرستان ایرانشهر در هوای سرد و در کپر تحصیل می‌کنند، افزود: نبود مدارس شبانه‌روزی راهنمایی در این مناطق و ناتوانی مالی مردم باعث شده که دانش‌آموزان فقط تا کلاس ششم ابتدایی به تحصیل ادامه داده و سپس ترک تحصیل کنند.

از شهرستان قصرقند این استان نیز خبر رسیده که مدرسه شهید اسماعیل روستای چندوکان از توابع این شهرستان، از چنان فرسودگی برخوردار است که هر روز بخشی از سقف آن فرو می‌ریزد و هر لحظه احتمال فروپاشی تمام ساختمان بر سر دانش‌آموزان وجود دارد.

محمد‌رحیم بلوچ‌زهی، معلم این مدرسه در این باره گفت: تعطیل کردن مدرسه از سوی مسئولان در زمان بارش به دلیل خطر ریزش باران و سقوط آن، بیم و ترسی مضاعف بر دل دانش‌آموزان گذاشته است.

به گفته وی، در این مدرسه در دو شیفت پسرانه و دخترانه حدود 350 دانش‌آموز در صبح و شیفت ظهر مشغول به تحصیل هستند و مکاتبات با مسئولان شهرستان و استاندار در زمینه بازسازی یا جابه‌جایی دانش‌آموزان به مدرسه‌ای نوساز و با امکانات نیز تاکنون نتیجه‌ای دربر نداشته است.

این مدرسه هر لحظه فرو می‌ریزد

اهالی روستای ملیجان بالا، محله‌باغ و حاجی‌آباد در شهرستان گرمسار استان سمنان نیز از وضع بسیار بد مدرسه مشترک این منطقه شکایت داشته و دراین‌باره گفتند: مدرسه این منطقه مخروبه شده و در شرایط بسیار بدی قرار دارد، روزهای بارانی سقف کلاس‌ها نم می‌دهد، احتمال ریزش آن بر سر بچه‌ها وجود دارد و از همه مهم‌تر بچه‌ها به‌صورت مختلط تحصیل می‌کنند که این نارضایتی بسیاری از روستاییان را به دنبال داشته است.

یکی از اولیای دانش‌آموزان این مدرسه نیز با بیان این‌که کلاس‌ها و سرویس بهداشتی این مدرسه نیاز به مرمت و بازسازی اساسی دارد، گفت: محیط این مدرسه هیچ شباهتی به یک فضای آموزشی نداشته و همه دیوارهای آن را موریانه خورده است.

یوردخانی، معاون آموزش و پرورش شهرستان گرمسار با اشاره به این‌که این مدرسه قدمت بسیار زیادی دارد و فرسوده شده و طی سال‌ها مرمت و بازسازی در آن صورت نگرفته است، افزود: متاسفانه تنها بودجه‌ای که آموزش و پرورش می‌تواند در اختیار این روستا قرار دهد، مبلغ یک میلیون و 400 هزار تومان است که با این بودجه نمی‌توان کار چندانی برای این مدرسه انجام داد. البته مشکلات مدارس مناطق محروم کشور فقط به فرسودگی و کمبود امکانات تحصیلی و گرمایشی محدود نمی‌شود، زیرا تعطیلی یک دبیرستان در روستای مورانی شهرستان پلدختر استان لرستان، دوشنبه گذشته به مجروح شدن چند دانش‌آموز این روستا منجر شد.

چندی پیش دبیرستان پسرانه روستای مورانی از سوی مسئولان تعطیل شد که با تعطیلی این دبیرستان تعدادی از دانش‌آموزان مجبور شدند برای تحصیل راهی شهر پلدختر شوند، موضوعی که به آوارگی هر روزه آنها در مسیر روستا تا شهر و در نهایت تصادف و مجروح شدن پنج نفر از این دانش‌آموزان منجر شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها