با وجود آن‌که سیاستمداران غربی تلاش می‌کنند تا سطح اختلافات خود با مسکو را مدیریت کرده و مانع از آغاز یک جنگ سرد تازه شوند، اما وقوع برخی بحران‌های تازه، مانع از آن می‌شود که جنگ سرد آغاز شده میان برخی رهبران غربی و روسیه پس از بحران اوکراین، جای خود را به بهبود روابط دهد.
کد خبر: ۷۳۸۶۶۱

بر همین اساس، نشست سران جی20 در حالی از دیروز کار خود را در شهر بریزبن استرالیا با هدف رسیدگی به موضوع تغییرات جوی، رشد بازسازی جهانی و مقابله با ویروس ابولا آغاز کرد که تنش بین رهبران، گفت‌وگوی موثر در خصوص این اهداف را در هاله‌ای از ابهام قرار داده و به نظر می‌رسد جنگ سرد آغاز شده میان روس‌ها و هم‌پیمانان آمریکا در حال تشدید است. تنش بین رئیس‌جمهور روسیه با برخی از رهبران اروپایی پس از آن افزایش یافت که نیروی دریایی روسیه اوایل هفته گذشته چهار کشتی جنگی خود را در آب‌های شمالی استرالیا مستقر کرد.

تونی ابوت، نخست‌وزیر استرالیا که ریاست این دوره از نشست جی20 را بر عهده دارد، این اقدام روسیه در مستقر کردن کشتی‌های جنگی در نزدیکی استرالیا را اقدامی دانست که می‌تواند ضمن نشان دادن رشد نظامیگری روسیه، پشیمانی مسکو از این اقدام را در پی داشته باشد.

دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس نیز مسکو را تهدیدی دانست که در صورت تعهد نداشتن بر حل درگیری‌های اوکراین، با تحریم‌های بیشتری روبه‌رو خواهد شد.

در همین حال باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی خود در نشست گروه20 بار دیگر به موضوع اوکراین و نقش روسیه در تنش‌های شرق این کشور پرداخت و گفت: ما رهبری مقابله با جنگ‌طلبی روسیه علیه اوکراین را برعهده داریم که تهدیدی برای جهان به شمار می‌رود؛ همان‌طور که دیدیم این تهدید در مورد حمله تاسف بار به هواپیمای ام اچ 317 وجود داشت.

هرمن ون رامپوی، رئیس شورای اروپا نیز روز گذشته در حاشیه نشست گروه 20 در بریزبن استرالیا گفت: وزیران خارجه عضو اتحادیه اروپا در حال بررسی تحریم‌های بیشتر علیه روسیه هستند. رامپوی در این اجلاس اوضاع اوکراین را بشدت نگران‌کننده خوانده و گفت: روسیه باید انتقال تسلیحات و نیرو به اوکراین را متوقف کرده و نیروها و تسلیحات کنونی خود را از این کشور خارج کند.

در واکنش به چنین اظهاراتی، پوتین اعمال تحریم علیه روسیه را در تضاد با اصول جی 20 عنوان کرد. رئیس‌جمهور روسیه ناظران اروپایی در اوکراین را متهم به انجام اقداماتی برای اعلام آتش به نفع کی‌یف عنوان کرد و این اقدام را عاملی برای از بین بردن اعتماد دانست.

یوری یوشاکوف، سخنگوی کاخ کرملین هم گفت: روسیه در تنش‌های شرق اوکراین دخالتی نداشته و خواستار اجرای آتش‌بس مورد توافق در مینسک بوده است.

او با اشاره به نشست مشترک روسیه با دیگر سران کشورهای عضو گروه «بریکس» (اقتصادهای نوظهور) گفت که سران همه این کشورها می‌گویند تحریم‌ها علیه روسیه غیرقانونی است و منشور سازمان ملل را نقض می‌کند همچنین مانع از بهبود اقتصادی در سطح جهان خواهد شد.با توجه به اتفاقاتی که در آستانه این نشست رخ داده و تنش‌هایی که از قبل بین رهبران کشورهای جی20 بر سر بحران اوکراین وجود داشت، امیدها به رفع اختلافات کاهش یافته است.

به گزارش ایرنا، تنش بین کشورهای جی20 هدف اصلی این گروه را نیز که تلاش برای افزایش فرصت‌های شغلی با اتکا بر همکاری‌های مشترک و رشد مناسبات اقتصادی بین این کشورهاست، تحت تاثیر قرار داده است.

گروه جی20 متشکل از سران، وزیران اقتصاد و مسئولان بانک‌های مرکزی 20 اقتصاد مطرح دنیاست که اکنون سایه اختلافات سیاسی بر کارکرد این گروه سایه انداخته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها