چند نما از تصویر تلویزیونی اعتیاد در آستانه روز جهانی مبارزه با مواد مخدر

آینه عبرت زیر غبار و دود

گفتگو با بازیگر و تهیه‌کننده سریال آینه عبرت:

محمود دینی: آینه عبرت هنوز هم جذاب است

مجموعه آینه عبرت به تهیه‌کنندگی و بازی محمود دینی و کارگردانی محسن شا‌محمدی در دهه 60 از شبکه یک پخش شد. این سریال در زمان پخش توانست مخاطبان زیادی را جذب کند.
کد خبر: ۷۳۲۳۸۳
محمود دینی: آینه عبرت هنوز هم جذاب است

شبکه ‌آی‌فیلم هم از چندی پیش بازپخش این مجموعه را شروع کرده است. پخش دوباره این سریال بعد از بیست و اندی سال خاطراتی را برای مردم زنده کرده است. با محمو د دینی درباره آینه عبرت به گفت‌و‌گو نشستیم.

بازپخش سریال آینه عبرت بعد از سال‌ها از شبکه آی‌فیلم چه حسی را در شما زنده کرده، آیا هنوز نسبت به نقش علی دلبستگی دارید؟

بله، هنوز هم دیدن این سریال برایم جالب و لذت‌بخش است، چون جزو کارهای هنری‌ام محسوب می‌شود. ضمن این‌که من فعالیت بازیگری‌ام را با سریال آینه عبرت آغاز کردم و هنوز هم بعد از گذشت این همه سال که از شبکه‌ آی فیلم پخش می‌شود، بازتاب خوب آن را در کوچه و خیابان می‌بینم. در زمان پخش هم طبق نظرسنجی سازمان صدا و سیما به عنوان سریال پر مخاطب شناخته شده بود.

البته وقتی شبکه آی‌فیلم تصمیم گرفت این سریال را بعد از گذشت سال‌ها بازپخش کند، بدون آن‌که به ما اطلاع بدهد نسخه کپی بدی را پخش کرد که من بعد از دیدن قسمت اول با آقای شا‌محمدی تماس گرفتم و گفتم که بهتر است با مسئولان پخش این شبکه صحبت کند و بگوید که ما می‌توانیم نسخه با کیفیت این سریال را در اختیارشان بگذاریم.

/Media/Image/1392/04/21/635092321719940286.jpg

خوشبختانه از قسمت دوم نسخه با کیفیت این سریال پخش ‌شد. معتقدم این سریال هنوز هم مشتاقان خودش را دارد، ولی ای کاش شبکه‌ آی فیلم قبل از پخش این سریال اطلاع‌رسانی کافی می‌کرد یا آینه عبرت از یکی از شبکه‌های اصلی به نمایش درمی‌آمد، چون شبکه آی‌فیلم فقط از طریق دستگاه‌های ستاپ‌باکس قابل دریافت است.

سریال آینه عبرت سکوی پرتاپ شما برای ورود به دنیای بازیگری بود، در آن زمان فکر می‌کردید این سریال بتواند تا این اندازه موفق شود؟

در زمان ساخت این سریال تنها دغدغه‌ام این بود سریالی تولید کنم که موضوع آن مورد توجه مردم و جامعه آن روز قرار گیرد به همین دلیل با عشق و علاقه و با کمترین امکانات این سریال را ساختیم. در آن زمان من همراه محسن شا‌محمدی، حمید احمدی (تصویربردار)، عباس مرسی (صدابردار) این سریال را تولید کردیم. در کنار تهیه‌کنندگی، مدیر تولید، بخش‌های فنی و تدارکات هم بودم.

دلیل این‌که مردم هم با این سریال همراه شدند، این بود که موضوع آن برای مردم قابل لمس و باور بود و بینندگان با جان و دل این سریال را می‌دیدند. در زمان پخش سریال مردم نامه‌های زیادی به تلویزیون ارسال و از این سریال تعریف و تمجید می‌کردند. در مجموع در زمان پخش سریال به تنها چیزی که فکر می‌کردم این بود که یک سریال مخاطب‌پسند تولید کنم.

در طول این سال‌ها سریال‌های زیادی با موضوع اعتیاد تولید و پخش شد، به نظرتان موضوع سریال آینه عبرت هنوز هم برای مردم قابل استفاده است یا فقط جنبه نوستالژی دارد؟

مسلماً سریال آینه عبرت با سریال‌هایی که در سال‌های اخیر تولید و پخش شده به لحاظ تکنیک‌های فنی چون دوربین و صدا قابل مقایسه نیست، چون این سریال در دهه 60 و با امکانات فنی آن دوره تولید شده است، اما به لحاظ محتوا برای مخاطبان آموزنده است، چون داستان مواد مخدر همیشه تلخ و عبرت‌آموز است.

در زمان ساخت این سریال پرونده‌های زیادی را بررسی کردیم و سردار ابویی از اداره مبارزه با مواد مخدر خیلی به ما کمک کرد و اگر حمایت‌های او نبود این سریال ساخته نمی‌شد. در واقع من، محسن شا‌محمدی و سردار ابویی در کنار هم مثلثی بودیم که به شکل‌گیری این سریال منجر شد و اگر یکی از ما نبود، قطعاً این سریال ساخته نمی‌شد. به نظرم تماشای سریال آینه عبرت برای مردم تاثیرگذار است.

گویا قبل از این‌که بازیگر باشید در اداره مبارزه با مواد مخدر فعالیت می‌کردید؟

بله، من 15 سال در این اداره به عنوان مدیر کل روابط عمومی مشغول بودم و همین شناخت به من کمک کرد تا سریال آینه عبرت را تولید کنم. تا این‌که وارد تلویزیون شدم و دفتر سینمایی‌ را تاسیس کردم؛ البته می‌توانم به شما قول بدهم که اگر الان هم بخواهم سریالی با موضوع مواد مخدر به کارگردانی محسن شا‌محمدی بسازم، حتماً خیابان‌ها مثل همان زمان خلوت خواهد شد.

پس چرا این کار را انجام نمی‌دهید؟

اتفاقاً چند بار با آقای فرجی، مدیر شبکه یک جلسه گذاشتم. تلویزیون هم آنتن را در اختیار فیلمسازان قرار می‌دهد تا بتوانند سریال‌هایی با مضامین متفاوت بسازند، اما احساس می‌کنم مشکل جای دیگر است و این‌که نیروی انتظامی نگاه ویژه‌ای به سریال‌های پلیسی دارد به نظر من یا افرادی برای ساخت این نوع سریال‌ها ورود پیدا می‌کنند که شناخت خوبی به این حوزه ندارند یا این‌که محدودیت برای کسانی است که نسبت به این حوزه شناخت دارند.

شما تا اواسط دهه 70 فعال بودید، اما چرا بازیگری را کنار گذاشتید؟

من موسسه سینمایی را تاسیس کردم و علاوه بر تولید فیلم‌، تجهیزات فنی هم در اختیار سینماگران می‌گذارم. قرار است در یک فیلم سینمایی و یک تله‌فیلم برای رسانه‌های تصویری بازی کنم. ضمن این‌که طرح یک مسابقه خانوادگی شاد را هم به شبکه یک ‌داده‌ام که اگر تصویب شود آن را تهیه و کارگردانی می‌کنم.

فاطمه عودباشی ‌/ ‌جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها