روحانی: نباید هیچ فرد و گروهی را متهم کرد

عزم سه قوه برای پیگیری ماجرای اسیدپاشی

همزمان با ادامه پیگیری ها برای شناسایی عاملان ماجرای اسیدپاشی و تاکید مسئولان بر برخورد قاطع با مجرمان این حادثه، روسای قوا در اظهارات جداگانه ای بار دیگر بر عزم سه‌قوه برای پیگیری ماجرای اسیدپاشی تاکید کردند.
کد خبر: ۷۳۱۹۸۰

رئیس جمهور که عصر دیروز در جلسه هیات دولت صحبت می کرد پس از شنیدن گزارش وزیران کشور، اطلاعات و دادگستری در این زمینه تصریح کرد: پیگیری در حال انجام است و مردم عزیز هیچ تردیدی نداشته باشند که گذشتی در کار نخواهد بود و دولت با همه توان این مسأله را پیگیری کرده و عامل یا عاملان این جنایت به دست عدالت سپرده شده و اشد مجازات برای کسانی که این جنایت را مرتکب شده‌اند، اعمال خواهد شد.روحانی خاطر نشان کرد: دولت با هماهنگی قوه قضاییه مصمم است لایحه‌ای را در خصوص این‌گونه مسایل تنظیم و تقدیم مجلس کند تا اشد مجازات برای چنین حوادثی مد نظر قرار داده شود. رئیس جمهور افزود: این‌گونه مسایل جزو افساد فی‌الارض است و از مواردی می باشد که ارعاب عمومی و رعب و وحشت به‌وجود آورده و موجب زیر سوال بردن امنیت کشور است بنابراین بحث یک جنایت فردی نیست و دولت از همه توان خود برای ایجاد امنیت در جامعه استفاده خواهد کرد.

روحانی گفت: تردید ندارم دستگاه​های انتظامی، قضایی، ‌امنیتی و سپاه و بسیج و دیگر بخش‌ها و دستگاه‌ها تلاش خواهند کرد که این مسأله به نتیجه نهایی برسد.

رئیس جمهور تأکید کرد: لحظه‌ای آرام نخواهیم ماند تا افرادی که مسبب این حادثه بودند دستگیر شده و واقعیت برای مردم روشن شود. نه فقط در این مسأله بلکه در هر مسأله و جنایتی که امنیت جامعه را خدشه‌دار کند آن را به مردم گزارش خواهیم داد و مردم هم مطمئن باشند، همه توان خود را برای رسیدگی و برخورد با این مسأله به‌کار خواهیم گرفت.

روحانی تصریح کرد: نباید به سخنان و صداهای مشکوک و نادرست و کسانی که اذهان عمومی را تشویش می‌کنند و بی‌جهت به فرد و گروهی نسبت نادرست می‌دهند، توجه کرد.

رئیس جمهور گفت: تا زمانی که عامل یا عاملان این حادثه دستگیر نشدند، شایسته نیست که کسی، فردی یا گروهی را به نادرست متهم کند چرا که اتهام بی‌اساس و بی‌پایه از گناهان بزرگ است.

روحانی با تأکید بر این‌که باید فضای امن در جامعه وجود داشته باشد، گفت: مردم مطمئن باشند اگر فرد یا گروهی به‌طور سازمان‌یافته یا غیرسازمان‌یافته، این عمل را مرتکب شده باشد ، گذشت در کار نخواهد بود.

روحانی اظهار کرد: کشور ما از امنیت برخوردار است و نمی‌توان با یک حادثه کل امنیت را زیر سوال برد، البته این حرف به آن معنا نیست که حادثه اسیدپاشی مهم نیست، بلکه بسیار حادثه دلخراشی است و حتماً باید عوامل آن شناسایی و با اقدامات بازدارنده کاری کنیم که این‌گونه حوادث تکرار نشده و امنیت جامعه بهم نریزد چرا که امنیت اساس رشد و توسعه کشور است. رئیس جمهور همچنین بر درمان مصدومان حادثه اسیدپاشی تأکید کرد و گفت: در هر حدی که توان داریم، نسبت به بازگشت سلامتی مصدومان این حادثه دلخراش اقدام خواهیم کرد.

این جنایت ربطی به امر به معروف ندارد

رئیس قوه قضاییه نیز با تاکید بر این‌که اسیدپاشی یک جنایت است، مرتبط کردن جنایت اسیدپاشی با فریضه نورانی و حکم الهی امر به معروف و نهی از منکر را جفا و ظلمی بزرگ دانست و از عملکرد برخی رسانه‌های داخلی در این زمینه انتقاد کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، آیت الله آملی لاریجانی طی سخنانی در همایش امر به معروف و نهی از منکر گفت: در مساله اسید پاشی که در اصفهان روی داد یک سری از کشورهای غربی تلاش کردند این ماجرا را به امر به معروف و نهی از منکر نسبت بدهند و متاسفانه از این بدتر این‌که برخی از رسانه های داخلی نیز همین کار را کردند .

وی افزود : اقتضای ذات غربی ها این است که علیه جمهوری اسلامی سمپاشی کنند و نظام اسلامی را که بر اساس آیات قرآنی و روایات به دنبال احیای فریضه امر به‌معروف و نهی از منکر است ، به جنایتی وصل کنند در حالی که هیچ فرد با وجدانی حاضر نیست کمترین همراهی با این جنایت کند.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد : خود این کار از نظر من یک جنایت است که امر مهم الهی را این طور زیر سوال ببریم.

آملی لاریجانی گفت: متاسفم برای برخی از رسانه های داخلی که این کار را می کنند و این طوری بحث می کنند و این ظلم به نظام است که دو مساله‌ کاملا بیگانه را به هم ربط می دهند.وی افزود : البته جنایات‌ رخ داده باید پیگیری شود و ما از همان ابتدای حادثه دستورات لازم را به رئیس دادگستری اصفهان داده ‌ایم تا تلاش ‌های لازم را در این‌باره انجام دهند.رئیس قوه قضاییه افزود: همه نظام باید پای این قضیه بایستند تا شهروندان امنیت داشته باشند.

انتقاد از تسویه حساب های سیاسی

علی لاریجانی، رئیس قوه مقننه هم در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی دیروز با اشاره به حادثه اسیدپاشی در اصفهان گفت: این اقدام یکی از قبیح‌ترین و رذیلانه ترین جنایت‌هاست که از ابتدای این حادثه پیگیری جدی درباره آن صورت گرفت و با قوه قضاییه و دیگر بخش‌های امنیتی تماس گرفته شد که موضوع را با همه توان دنبال کنند و افرادی نیز در این ارتباط دستگیر شدند ولی بررسی‌ها در حال انجام است.

لاریجانی اظهار کرد: لازم می‌دانم کمیسیون امنیت ملی با جدیت پیگیر این موضوع باشد و نتیجه را به مجلس گزارش دهد اما این‌که پدیده اجتماعی زشت، مستمسکی شود برای تسویه حساب سیاسی جریان‌ها، خطای دیگری است که رخ داده است و بدتر از آن مرتبط کردن این مساله به‌بحث امر به معروف و نهی از منکر است که این اقدام، منکر دیگری است که انجام شده است.

وی افزود: کدام جریان سیاسی مطرح در کشور در پی چنین اقداماتی می‌تواند باشد؟ چرا فضای سیاسی کشور را بلاوجه غبارآلود می‌کنید؟ سیاسی‌کردن یک اقدام زننده جز‌فرصت‌طلبی چیز دیگری نیست و یک نامردی سیاسی است که متأسفانه در دوره‌هایی نیز از این کارها انجام شد و نتیجه آن تندروی‌هایی بود که به کشور لطمه زد.رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: همه بحث‌ها در این یک سال در مجامع و رسانه‌ها این بود که از گذشته درس گرفته شود و معتدل عمل کنند. این روش که تکرار همان روش‌های مذموم سابق است. عقل حکم می‌کند که مسائل امنیتی در جامعه به سوی اجتماعی شدن سوق پیدا کند نه بالعکس که پدیده‌های اجتماعی، سیاسی و امنیتی شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها