حاج رجب از بزرگ‌ترین آرزوهای زندگی‌اش می‌گوید

دلم برای دیدار با رهبر انقلاب پر می‌زند

بزرگداشت محمدحسین قدمی برپا شد

انتقاد نویسنده «دا» از اقتباس‌های غلط و تحریف شده‌ دفاع مقدس

دومین نشست عصر انقلاب به بزرگداشت محمدحسین قدمی، نویسنده و خاطره‌نگار دفاع مقدس اختصاص داشت که با حضور مرتضی سرهنگی، چهره شناخته شده این عرصه همراه بود و در این مراسم نویسنده کتاب دا هم گلایه‌هایی را مطرح کرد.
کد خبر: ۷۳۰۵۶۲

به گزارش ایبنا، سرهنگی در این مراسم که سه‌شنبه شب برگزار شد، به آشنایی‌اش با قدمی اشاره کرد و گفت: از برکات آشنایی من و آقای قدمی، سیدمرتضی آوینی بود. خاطرم هست که مرتضی آوینی در حوزه هنری، او و فعالیت‌هایش را به من معرفی کرد و همان آشنایی در ادامه زمینه‌ساز نوشتن کتاب «جشن حنابندان» شد.

او افزود: نشست‌های شب خاطره که به همت محمدحسین قدمی بنیان نهاده شد، همواره به شکلی کاملا ساده بوده و سادگی و صمیمیت از شاخصه‌های اصلی این نشست‌هاست. خوشبختانه امروزه شاهد برگزاری این مدل خاطره‌گویی در شهرهای مختلف کشورمان هستیم.

این پژوهشگر عرصه دفاع مقدس افزود: اگر بخواهیم نسبت به جنگ به عنوان یک حادثه عظیم تاریخی به شناخت برسیم، قطعا یکی از بهترین روش‌های آن برگزاری شب‌های خاطره و انتشار کتاب‌های خاطره‌نویسی است. ادبیات مملو از حکمت و دانایی و خلاقیت است و با ثبت این آثار در قالب ادبی می‌توان گنجینه عظیمی را برای نسل آینده باقی گذاشت.

امیدوارم آثار ارزشمندی که به همت کسانی چون قدمی در حوزه خاطرات دفاع مقدس طی سالیان در حوزه هنری ثبت و ضبط شده، به استفاده آیندگان برسد.

سیدزهرا حسینی، دیگر سخنران این جلسه نیز با قدردانی از برگزار‌کنندگان این پاسداشت گفت: برگزاری یک نشست به پاس قدردانی از زحمات یک فرد بسیار ارزشمند است، اما فکر می‌کنم بهترین قدردانی این است که ما ارزش زحماتی را که یک فرد طی سالیان کشیده، بدانیم.

نویسنده کتاب «دا» افزود: از همه مسئولانی که در حوزه فرهنگی فعالیت می‌کنند درخواست دارم که اجازه ندهند افرادی آگاهانه یا ناآگاهانه به سوءاستفاده از آثار دفاع مقدس بپردازند.

او تصریح کرد: به عنوان یکی از بانوان عرصه دفاع مقدس در زمینه اقتباس‌های غلط و تحریف‌شده‌ای که در عرصه فیلم از کتاب‌های خاطره‌نویسی دفاع مقدس صورت می‌گیرد، احساس خطر می‌کنم و از همه می‌خواهم دقت نظر بیشتری در این زمینه انجام دهند.

در ادامه این نشست اصغر نقی‌زاده، بازیگر سینما و تلویزیون نیز درباره محمدحسین قدمی گفت: من از سال64 همراه کسانی چون آقای قدمی که با من در آموزش و پرورش همکار بود، خاطره‌گویی از وقایع دفاع مقدس را آغاز کردیم. نشست‌های «شب خاطره» از نخستین باری که من به دعوت ایشان در شب‌های خاطره حوزه هنری شرکت کردم، مورد توجهم واقع شد. از شاخصه‌های آن نشست، آزادی در گفتار و فضای ساده و صمیمی‌اش بود. شب‌های خاطره از همان سال‌ها محفلی بود که براحتی از ناگفته‌های جنگ سخن می‌گفت.

او اضافه کرد: امیدوارم خداوند متعال آن‌قدر عمر با عزت به محمدحسین قدمی بدهد که بتواند شب‌های خاطره را همچنان حفظ کند.

سعید قاسمی از همرزمان محمدحسین قدمی نیز در بخش دیگری از این مراسم گفت:‌ داستان قدمی با شرح خاطره‌ها زنده است. امثال قدمی هدف‌ها را خوب تشخیص داده‌اند و طی سال‌ها با زحمت هر چه تمام این سنگرها را حفظ کرده‌اند.

او با انتقاد از کتاب‌های درسی و نقص آنها در حوزه دفاع مقدس گفت: چگونه است که ما داستان فداکاری پطرس فداکار را 30 سال در کتاب‌هایمان چاپ کرده‌ایم، اما همچنان جای اسطوره‌هایی همچون عباس دوران و حسن باقری در کتاب‌هایمان خالی است.

قاسمی افزود: آنچه امروز جامعه ما را تهدید می‌کند، داعش فرهنگی است. امروزه ذائقه و تمایل مخاطبان به کتابخوانی بسیار کاهش یافته است، اما باید مستندات دفاع مقدس را ثبت و ضبط کرد؛ زیرا قطعا این آثار مکتوب مورد استفاده نسل‌های بعدی قرار خواهد گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها