8 مهر، روز بزرگداشت مولانا

امروز 8 مهر 1393 خورشیدی برابر با 5 ذی الحجه 1435 هجری و 30 سپتامبر 2014 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین زوزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۲۲۸۸۰
8 مهر، روز بزرگداشت مولانا

هجری شمسی

8 مهر 1306

بزرگترین موافقتنامه ایران و شوروی تحت عنوان «عهدنامه تأمینیه، ودادیه،‌فرهنگی، بازرگانی و شیلات» در مسکو به امضاء رسید.

8 مهر 1306

مدرسه عالی حقوق و علوم سیاسی افتتاح شد. این مدرسه از ادغام مدرسه عالی علوم سیاسی و مدرسه عالی حقوق تشکیل شد و ریاست آن را میرزا علی اکبر دهخدا نویسنده و روزنامه نگار برجسته بر عهده داشت.

8 مهر 1366

سنای امریکا با تحریم نفت و سایر کالاهای صادراتی ایران موافقت کرد. لایحه سنا از سوی سناتور «دال» یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری حزب جمهوریخواه به مجلس سنا ارائه شد و به اتفاق آراء تصویب شد.

8 مهر

روز بزرگداشت مولانا جلال الدین محمد بلخی شاعر پرآوازه و عارف بزرگ ایرانی قرن هفتم هجری قمری است. او سالیان متمادی تدریس، وعظ و خطابه داشت و پس از آشنایی با شمس تبریزی از نفس گرم او متحول شد. مثنوی معنوی، فیه ما فیه، کلیات دیوان اشعار مولانا، مکاتیب و مجالس سبعه ارزشمندترین آثار او به شمار می روند که بیشتر آنها را در سی سال پایانی عمر خود پدید آورد.

هجری قمری

5 ذیحجه 1228

"عباس میرزا" نایب ‏السلطنه از قوای روسی در نبرد اصلاندوز شکست خورد. با تجاوز قوای روسی به شمال کشور، عباس میرزا، ولیعهد فتحعلی شاه قاجار به مقابله با آنان برخاسته و آن‏ها را شکست داد. پس از مدتی، بین سپاهیان ایران و روس در محلی به نام اصلاندور در کنار رودخانه ‏ی ارس جنگی روی داد که به شکست ایران انجامید. فتحعلی شاه که خطر را نزدیک می‏دید، تقاضای صلح کرد و روسیه نیز که گرفتار جنگ با ناپلئون بود از این تقاضا استقبال نمود. درنتیجه، قراردادی که به پیمان گلستان معروف است منعقد شد و به موجب آن، همه‏ی ولایاتی که تا آن تاریخ در تصرف روس‏ها بود به اضافه‏ی قره باغ، شروان، باکو، دربند ودیگر مناطق به مالکیت دولت روس درآمد.

5 ذیحجه 1233

میرزا عبدالوهاب معتمدالدوله نشاط اصفهانی از فضلا و شاعران عصر قاجار درگذشت. او در ادبیات و نثر فارسی و عربی و ترکی سرآمد عصر خود بود و در هنر خوشنویسی نیز مهارت بسیار داشت. نشاط اصفهانی در سرودن اشعار عارفانه و عاشقانه مقامی والا داشت و اشعارش در گنجینه نشاط اصفهانی گردآوری شده است.

میلادی

30 سپتامبر 1985

چارلز ریشتر مخترع مقیاس بزرگی و اندازه گیری شدت زلزله درگذشت. ریشتر زلزله ها را بر اساس دامنه امواج درونی آنها و مقدار انرژی که آزاد می کنند از یک تا نه تقسیم بندی کرد و مقیاس ریشتر را به ثبت رساند. مقیاس ریشتر در هر مرحله بالاتر نماین گر افزایشی معادل ده برابر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها