تاثیر رژیم غذایی بر​ مصرف جهانی ​آب

محققان دانشگاه آلتو دریافته‌اند مصرف کمتر گوشت می‌تواند منجر به حفظ منابع آبی در نواحی خشک روی زمین شود.
کد خبر: ۷۱۹۵۷۸

بر این اساس، کاهش استفاده از محصولات حیوانی می‌تواند تاثیر قابل توجهی در مناطق مبتلا به کم‌آبی داشته باشد ؛ چرا که فرآورده‌های گوشتی نیاز به آب بیشتری در مقایسه با سایر محصولات کشاورزی دارند. مایک جالاوا ، از دانشگاه آلتو می‌گوید: تغییر رژیم غذایی همراه با دیگر اقدامات مانند کاهش ضایعات مواد غذایی و زباله می‌تواند در غلبه بر چالش‌های آینده جهان درزمینه امنیت غذایی کمک کند.

جمعیت در حال رشد و تغییرات آب و هوایی به احتمال فراوان فشار مضاعفی بر منابع آبی محدود کنونی وارد می‌آورد و تغییر رژیم غذایی به‌عنوان یکی از اقدامات کمکی در جهت امنیت غذای کافی برای جمعیت رو به رشد پیشنهاد می‌شود.

محققان طی چهار سناریو تاثیر تغییر رژیم غذایی بر منابع آبی جهان را ارزیابی کرده‌اند که طی آن مصرف گوشت بتدریج کاهش می‌یابد در حالی که رژیم غذایی توصیه شده و لازم برای بدن انسان از نظر تامین انرژی، پروتئین و چربی​ می‌شود. این مطالعات که در نشریه تحقیقات محیطی به چاپ رسیده اولین آنالیزهای انجام شده در مقیاس جهانی با تمرکز روی تغییرات در رژیم غذایی یک ملت و تاثیر آن روی آب سبز (تبخیر و تعرق) و آب آبی (آب روان سطحی و آب‌های زیرزمینی) مورد استفاده مصارف غذایی است.

برابر اعلام سازمان ملل متحد انتظار می‌رود تا 35 سال دیگر دو میلیارد نفر به جمعیت کنونی جهان اضافه شود و جمعیت جهان به 9 میلیارد نفر برسد که نیاز به غذا و کمبود آب، عمده‌‌ترین معضل آن دوران خواهد بود. با کاهش سهم محصولات حیوانی در رژیم غذایی میزان مصرف جهانی آب سبز تا حدود 21 درصد کاهش می‌یابد و این مقدار درباره آب آبی (آب آبیاری)‌ کاهش 14 درصدی را تجربه خواهد کرد.

به عبارت دیگر با گرایش به رژیم غذایی گیاهی و گیاهخواری می‌توانیم امنیت تامین غذای حدود 8 .​1 میلیارد نفر را بدون افزایش استفاده از منابع آبی و فشار بر منابع محدود موجود​ تامین کنیم.

البته میزان ذخیره بالقوه آب در جهان به‌صورت نامتقارن توزیع‌شده و حتی مهم‌تر از این میزان توانایی بالقوه در کاهش مصرف منابع آب از کشوری به کشور دیگر متفاوت است.

Phys.org / مترجم: آتنا حسن‌آبادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها