دولت پرداخت یارانه در ازای واقعی شدن قیمت نان را به عنوان یک گزینه در دستور کار دارد

قیمت نان به صورت پلکانی واقعی می​شود

در حالی که مقامات دولتی از اصلاح قیمت نان تا پایان امسال سخن می‌گویند، برخی مسئولان صنفی این حوزه از آغاز اصلاح قیمت در ماه مهر خبر می‌دهند. این در حالی است که دولت پرداخت یارانه نقدی در ازای افزایش قیمت نان را نیز به عنوان یکی از گزینه‌ها در دست بررسی دارد.
کد خبر: ۷۱۸۸۰۹

به گزارش جام‌جم قیمت انواع نان سنتی از 28 ماه گذشته تاکنون ثابت مانده است و همین مساله باعث شده تا برخی نانوایی‌ها به دلیل جبران هزینه‌های فراوان از کیفیت نان خود بکاهند. برخی دیگر از واحدهای صنفی هم به جای کاهش حجم یا کیفیت نان، با اضافه کردن گزینه‌هایی مانند کنجد یک رو و دو رو در نان‌های بربری و سنگک اقدام به گران‌تر فروختن آن می‌کنند.

علی قنبری مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی روز پنجشنبه بیست و هفتم شهریورماه در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی صنعت آرد و نان از واقعی شدن قیمت نان تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: دولت در نظر دارد نان را تا پایان سال 93 به صورت پلکانی اصلاح قیمت دهد و این کار با همکاری و اجرای بخش خصوصی خواهد بود.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین مسائل امروز بحث قیمت نان است که در رابطه با این موضوع با توجه به این‌که مصرف عام مردم است باید با احتیاط برخورد کنیم لذا پیشنهاد این است که قیمت نان به گونه‌ای واقعی شود که به مردم فشار نیاید.

قنبری با اشاره به این موضوع که افزایش قیمت نان ممکن است به برخی خانواده‌ها فشار وارد کند گفت: در این خصوص برنامه‌ای در نظر داریم و تا الان به این نتیجه رسیدیم که به مردم یارانه نقدی نان پرداخت کنیم. با توجه به این موضوع، میزان ضایعات نان نیز کاهش می‌یابد و اهداف مورد نظر محقق خواهد شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص نقش دولت در اصلاح قیمت نان گفت: دولت قصد دارد بیشتر نگاه نظارتی داشته باشد تا این‌که بخواهد خودش وارد عمل شود. می‌خواهیم مسئولیت را به انجمن‌ها و بخش خصوصی بسپاریم چون در شرایط کنونی که قیمت نان اینگونه است هیچ کس از وضع موجود راضی نیست بنابراین به دنبال طرح جامعی هستیم که به سمت قیمت واقعی حرکت کنیم و تصور می‌کنم در سال جاری بتوانیم این طرح را به تصویب دولت برسانیم.

قنبری با تاکید بر این‌که باید فرهنگ مصرف نان صنعتی را در جامعه نهادینه کنیم افزود: این پیشنهاد نیازمند فرهنگ‌سازی قوی است و باید مردم را از مزایای این طرح مطلع کنیم تا در این راه با ما همراه شوند. این طرح در راستای کاهش ضایعات، کاهش هزینه‌های تولید، بالا بردن کیفیت نان، رعایت اصول بهداشتی و تامین سلامت مردم اجرایی شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: تاکنون 226 طرح نان صنعتی تولید انبوه به بانک‌های عامل معرفی و از بین آنها 77 طرح مورد موافقت بانک قرار گرفته است.

وی بیان کرد: با احتساب مصرف روزانه 25 هزار تن نان در کل کشور و در صورت تولید با حداکثر ظرفیت توسط واحدهای فوق یعنی 1355 تن در روز می‌توان پیش‌بینی کرد واحدهای مزبور حدود 5.5 درصد نان کشور را تامین می‌کنند. البته به غیر از واحدهای فوق، واحدهای کارگاهی و نیمه صنعتی دیگری در کشور در حال فعالیت هستند که جزو واحدهای صنعتی انبوه فوق نیستند و در صورت اضافه شدن آنها به این فهرست، درصد تولید و مصرف نان صنعتی افزایش پیدا می‌کند.

تفکیک اصلاح قیمت‌ها در نان‌های مختلف

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی تاکید کرد: با واقعی شدن قیمت نان و با پرداخت مختصری یارانه به مردم، می‌توانیم باری را از دوش مردم برداریم. البته در نان‌های مختلف اصلاح قیمت متفاوت خواهد بود. قیمت همه نان‌ها به یک اندازه افزایش نخواهد داشت و برای اصلاح و واقعی شدن قیمت نان کارشناسان در این باره اظهارنظر خواهند کرد.

قنبری در ادامه صحبت‌هایش در جمع خبرنگاران از خرید 6.7 میلیون تن گندم در سال 93 از کشاورزان خبر داد و گفت: می‌توانیم این میزان را به هفت میلیون تن برسانیم. در این رابطه حدود 7000 میلیارد تومان به کشاورزان پرداخت کردیم ضمن این‌که امسال در مقایسه با سال گذشته حدود دو میلیون تن گندم بیشتر خریداری شده است.

دوگانگی قیمت گندم موجب افزایش فساد و رانت می‌شود

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی تاکید کرد: به دلیل دو گانگی قیمت گندم فساد و رانت افزایش یافته چون قیمت خرید گندم از کشاورزان 1050 تومان است که با احتساب 100 تومان هزینه جاری به 1150 تومان می‌رسید. این در حالی است که ما آن را به قیمت 465 تومان در اختیار عوامل قرار می‌دهیم و این اختلاف قیمت که حدود 700 تومان است، رانت ایجاد می‌کند.

وی گــــفت: تلاش می‌کنیم با واقعی شدن قیمت‌ها فساد و رانت از بین برود البته نظارت دولت نیز در این زمینه وجود داشته باشد.

قیمت پایین نان باعث بی‌کیفیتی آن است

در همین حال رئیس اتحادیه نان سنگک تهران در خصوص اظهارات اخیر معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اکنون بیش از 28 ماه است که برای نان نرخ‌گذاری انجام نشده و همین امر موجب کاهش کیفیت نان شده است. البته این نارضایتی فقط در بین نانوایان نیست بلکه مشتریان و مصرف کنندگان نیز از این بی کیفیتی ناراضی هستند و ریشه آن در اصلاح نشدن قیمت‌ها و پایین بودن قیمت نان است.

محمد رضا نظر نژاد به جام‌جم گفت: اکنون نان سنگک با قیمت تمام شده هزار تومان تولید می‌شود اما 600 تومان قیمت‌گذاری شده است. از سوی دیگر وزن نان با کیفیت سنگک باید 500 گرم باشد اما هم‌اکنون با وزن 410 گرم تولید می‌شود. طبیعتا کاهش 90 گرمی وزن چانه نان باعث بی‌کیفیتی آن می‌شود و به دنبال آن مصرف‌کنندگان نیز نارضایتی خود را اعلام می‌کنند.

وی در باره تولید نان‌های صنعتی گفت: مردم مصرف نان سنتی را به نان صنعتی ترجیح می‌دهند به همین دلیل هنوز زیر ساخت تولید نان صنعتی در کشور از نظر فرهنگی وجود ندارد. البته نان صنعتی بسیار به صرفه هم برای تولید‌کننده و هم برای مصرف‌کننده است. به این دلیل که در این بخش تولید بالا و هزینه‌ها بسیار پایین است و به تبع این نزولی بودن هزینه، قیمت تمام شده آن نیز نسبت به نان‌های سنتی پایین‌تر است.

نظرنژاد با اشاره به قیمت اصلاح شده نان سنگک بعد از اجرای اصلاح قیمت‌ها اظهار کرد: قیمت نان سنگک بعد از اصلاح قیمت‌ها ممکن است به 1400 تومان برسد. البته این افزایش قیمت با بالا رفتن وزن چانه نان همراه خواهد بود و به کیفیت آن نیز افزوده خواهد شد.

وی در پایان گفت: صحبت‌هایی در باره افزایش قیمت نان با دولت داشتیم که قرار بر این شد تا اول مهر نرخ‌های جدید را به ما اعلام کنند و منتظر هستیم تا ببینیم این اتفاق می‌افتد یا خیر.

با این حال مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در تماس خبرنگار ما با وی آغاز اصلاح قیمت‌ها از مهر ماه را تکذیب کرد. علی قنبری تاکید کرد: دولت ده هزار میلیارد تومان به بخش نان تخصیص داده است که از این میزان 7000 میلیارد تومان صرف خرید گندم و 3000 میلیارد تومان نیز به پرداخت یارانه نان اختصاص خواهد یافت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها