امروزه و برخلاف گذشته موزه جایی نیست که مردم فقط نقش بازدید‌کننده ​داشته باشند. در موزه‌های امروزی بازدیدکننده نقش فعال‌تری دارد و این فرآیند به یادگیری منجر می‌شود یعنی مشارکت بازدید‌کنندگان موزه فقط به تماشا محدود نمی‌شود. بازدیدی که با مشارکت همراه باشد در یادگیری و ساده‌سازی مفاهیم نقش مهمی دارد.
کد خبر: ۷۰۵۲۷۷

موزه‌های علوم و فناوری، دانش‌های مختلف را به زبانی ساده ترویج می‌کنند و نقش موزه‌ها در ترویج علم در مقایسه با گذشته پررنگ‌تر شده و اصولا موضوع جدیدی است که باید مورد توجه قرار گیرد.​ البته یکی از مشکلات مطرح در کشور ما این است که در مدارس، نقش موزه‌های علوم و فناوری آن‌طور که باید جدی گرفته نمی‌شود یعنی به بعد آموزشی موزه‌های علوم و فناوری بی‌توجه بوده‌ایم. این وجه تمایز کشور ما و دیگر کشورها و حتی کشورهای منطقه است. متولیان موزه‌ها هرکدام برای خودشان داعیه خاصی دارند و این مشکلی است که باید در سطح کلان برای آن تمهیداتی اندیشیده شود. به عبارت دیگر لازم است نقش اساسی موزه‌ها در عمومی‌سازی و ساده‌سازی علم بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد تا بتوان از طریق موزه‌ها علم را وارد جامعه کرد.

استفاده از امکانات موزه‌های علوم و فناوری به دو روش امکانپذیر است. می‌توان دانش‌آموزان را برای بازدید به موزه دعوت کرد یا برای سهولت کار، افرادی را از موزه به مدارس اعزام کرد تا با استفاده از نمونه اشیای به نمایش درآمده در موزه، دانش‌آموزان را با مفاهیم ساده علمی آشنا کنند. موزه علوم و فناوری در جای خودش قابل تقدیر است، اما متاسفانه هنوز جایگاهی را که باید در کشور داشته باشد، ندارد و به این مقوله توجه کافی نشده است.​ موزه‌های دیگر مانند موزه ایران باستان از نظر تعداد بازدیدکنندگان در مقایسه با موزه علوم و فناوری از جایگاه بهتری برخوردارند و شرایطشان تا حدی بهتر است. این مشکل می‌تواند ناشی از نبود اطلاع‌رسانی مناسب باشد، ما هنوز با نقشی که موزه‌های علوم و فناوری مطرح در دنیا در مقوله آموزش دارند، فاصله زیادی داریم و باید این شکاف با استفاده از راهکارهای مختلف و سیاستگذاری درست از میان برداشته شود. ​موزه علوم و فناوری ایران برای به نمایش گذاشتن آثار خود باید از فناور‌ی‌های روز دنیا استفاده کند تا بتواند جایگاه واقعی خودش را در سطح جامعه پیدا کند و برای رسیدن به این هدف راهی طولانی پیش‌رو دارد.

دکتر اکرم قدیمی ‌/‌ رئیس انجمن ترویج علم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها