کاربردهای جانبی که یک تلفن‌همراه دارد و می‌تواند نیازهای صاحب خود را برآورده کند آن قدر گسترده است که این روزها، بعضا نقش مکالمه ـ کلیدی‌ترین کاربرد تلفن‌همراه ـ در آن رنگ باخته است.
کد خبر: ۶۸۹۸۵۸

نمایشگرهای بزرگ و با کیفیت تلفن‌های همراه هوشمند امروزی آنچنان خیره‌کننده است که می‌تواند چشم‌ها را از صفحه بزرگ تلویزیون اتاق‌نشیمن به خود خیره کند. پخش‌کننده موزیک شان آنچنان با کیفیت است که نیاز به حمل MP3 پلیری جداگانه را مضحک جلوه می‌دهد. گذشته از اینها دوربینی روی آنها نصب شده که اگر با همین سرعت پیش برود کم‌کم سازنده‌های مطرح دوربین باید راهکارهای جدی برای این موضوع بیندیشند. همانگونه که چندی پیش شرکت کانن از کاهش فروش دوربین‌های دیجیتال اش به دلیل محبوبیت بیشتر دوربین تلفن‌های هوشمند اظهار نگرانی کرد.

این نگرانی چندان تعجب‌آور هم نیست، وقتی کاربر عادی می‌تواند با پرداخت هزینه یک دوربین دیجیتال یک تلفن هوشمند بخرد که غیر از عکاسی چند نیاز ریز و درشت را یکجا برطرف کند. بعلاوه قابلیت به اشتراک‌گذاری سریع و آسان، ویرایش تسهیل شده عکس و تنظیمات خودکار و هوشمند را هم در نظر بگیرید که دوربین‌های عکاسی عمدتا از انجام آن عاجزند.

آینده عکاسی با تلفن‌همراه قطعا متفاوت از آنچه امروز فکر می‌کنیم خواهد بود و این احتمال وجود دارد که رفته رفته دوربین‌های دیجیتال کامپکت جایگاه خود را از دست بدهند. علاوه بر صرفه اقتصادی و مزیت تجمیع چند کاربرد در یک وسیله جمع و جور که در جیب جا می‌شود، قابلیت‌های افزوده‌ای در منوی دوربین تلفن‌های هوشمند امروزی به چشم می‌خورد که هیجان آور است.

برای مثال تلفن Z2 مجهز به دوربینی است که می‌تواند برای نخستین بار یک تلفن‌همراه را به دوربین فیلمبرداری 4K تبدیل کند. می‌توان با این تلفن ویدئوهای چهار برابر کیفیت Full HD ضبط کرد که کمتر دوربین عکاسی با این قابلیت در بازار یافت می‌شود. ناگفته نماند که تماشای ویدئوهای ضبط شده با این تلفن نیاز به نمایشگرهای 4K نیز دارد. ولی در هر صورت گنجاندن چنین وضوحی روی تلفن‌همراه نشان از افول قدرت دوربین‌های عکاسی دارد.

علاوه بر فیلمبرداری با چنین کیفیتی قابلیت فوکوس هوشمند با مات کردن هر آنچه در پیرامون سوژه وجود دارد یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که روی تلفنی نظیر Z2 وجود دارد که تا پیش از این روی دوربین‌های عکاسی گرانقیمت با چنین ظرافتی دست‌یافتنی بود و همچنین به مهارت و صرف زمان در نرم‌افزاری همچون فتوشاپ نیاز داشت. نکته جالب اینجاست که همه این عملیات توسط نرم‌افزاری مخصوص روی تلفن و در کسری از ثانیه صورت می‌پذیرد.

ویژگی دیگر جالب توجه قابلیت ضبط به صورت صحنه آهسته (time-lapse) است که در ضبط حرکات سریع ورزشی همچون یک مسابقه فوتبال کاربرد دارد. با این ویژگی که تا پیش از این حتی دوربین‌های عکاسی گرانقیمت نیز از آن بی‌بهره بودند می‌توان آهسته فیلم گرفت، مانند آنچه بارها در تلویزیون حین یک رویداد ورزشی مشاهده کرده‌اید.

حال به این امکانات جذاب، وضوح بالای 7‌/‌20 مگاپیکسلی، دامنه دید وسیع و ضد آب بودن (عکاسی و فیلمبرداری زیرآب) را هم بیفزایید تا متوجه شوید چگونه تلفن‌های هوشمند دوربین‌های دیجیتال را به چالش کشیده و به انحصار‌طلبی بی‌رحمانه آنها خاتمه داده‌اند. حال اگر قصد خرید یک دوربین دیجیتال برای ثبت لحظات و خاطرات را دارید حتما نگاهی هم به قابلیت‌های تلفن‌های هوشمند بیندازید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها