سخنگوی وزارت امورخارجه:

پذیرش پروتکل الحاقی، مشروط به موفقیت مذاکرات است

سخنگوی وزارت امورخارجه درباره موضع ایران در قبال پروتکل الحاقی گفت: یکی از موضوعات که در برنامه اقدام مشترک درباره آن گفت‌وگو شد، این بود که اگر به توافق جامعی برسیم و توافق نهایی حاصل شود، بخشی از کار، پروتکل الحاقی است که البته این مشروط به چگونگی پیش رفتن روند مذاکرات است.
کد خبر: ۶۸۸۶۴۹

به گزارش ایرنا، مرضیه افخم در نشست خبری دیروز خود افزود: اگر پیشرفت مذاکرات به گونه‌ای باشد که همه مسائل حل شود و متنی مورد توافق همه طرف‌ها تدوین شود، یکی از بخش‌ها پروتکل الحاقی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این‌که درباره سرانجام این موضوع باید صبر کرد، تاکید کرد: البته همان طور که می‌دانید تصویب پروتکل الحاقی در چارچوب اختیارات مجلس شورای اسلامی است.

وی همچنین درباره سرانجام فعالیت‌های هسته‌ای ایران در صورت توافق نهایی گفت: هنوز مطلب نهایی نداریم و وقتی نهایی شد، می‌توان در مورد این که چه کارهایی می‌شود انجام داد، صحبت کرد.

افخم اضافه کرد: ضمن این که قطعا برنامه‌های دوجانبه و ملی ما به جای خود باقی است؛ همان‌طور که اعلام کردیم برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران بخشی مبتنی بر نیاز عملی است؛ فارغ از این که در مذاکرات هسته‌ای به نتیجه‌ای برسیم، برنامه‌های ملی ما روند عادی خود را طی خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مذاکرات دور آینده ایران و 1+5 نیز گفت: قرار است از یازدهم تیرماه به مدت دو هفته مذاکرات ایران با طرف‌های مقابل آغاز شود و موضوع این دور از گفت‌و‌گوها بررسی پیش‌نویس و نگارش متن توافق جامع و تبادل نظرات در این زمینه است.

وی تاکید کرد: ما اعلام کرده‌ایم که با جدیت و اراده سیاسی وارد کار شده‌ایم و تغییری در عزم و اراده ایران مبتنی بر داشتن حق صلح‌آمیز هسته‌ای ایجاد نشده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت: طرف‌های مذاکره‌کننده ایران نیز باید با جدیت وارد مذاکره شوند و فضا را برای توافقاتی فراهم کنند، البته ما متناسب با شرایط دست به اقدام خواهیم زد.

افخم با بیان این که اراده ما رسیدن به توافق است، افزود: جدیت و اراده ایران در مذاکرات برای طرف مقابل نیز روشن شده و به آن اذعان کرده است از این رو ما مذاکرات حرفه‌ای و سختی در پیش داریم و امیدواریم با واقع‌بینی طرف مقابل بتوان به توافقاتی دست یافت.

روابط تهران و لندن مسیر تدریجی خود را طی می‌کند

خبرنگاری از سخنگوی وزارت امور خارجه آخرین تحولات روابط تهران و لندن و بازگشایی سفارت انگلستان در تهران را جویا شد و از وی درباره موضوع پرداخت خسارت سوال کرد.

افخم در پاسخ به این پرسش گفت: از شهریور سال 92 و ملاقاتی که وزیران خارجه ایران و انگلیس در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل داشتند، توافقی در این زمینه حاصل و قرار شد به صورت گام‌به‌گام و تدریجی روابط از سر گرفته شود.

وی با یادآوری این که از همان زمان این مسیر تدریجی در حال طی شدن است، افزود: این روند با انتصاب کاردارهای غیرمقیم و ترددی آغاز شد و پس از آن سفارت ایران در لندن برای ارائه خدمات و تسهیلات به هموطنان در انگلیس فعالیت خود را آغاز کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با یادآوری این که بتازگی شاهد اعلام تصمیم مقامات انگلیس برای شروع به کار سفارت این کشور در تهران آن هم در یک پروسه تدریجی هستیم، اظهار کرد: این روند مسیر تدریجی و روال طبیعی خود را طی می‌کند. در زمان مناسب می‌توان کاردارهای غیرمقیم را به کاردارهای مقیم تبدیل کرد تا کارها روان‌تر انجام شود و وارد فضاهای جدید شویم.

افخم درباره موضوع پرداخت خسارت نیز گفت: پرداخت خسارت پروسه دیگری است که درباره آن اظهار نظر هم شده است؛ تعیین خسارت، چگونگی پرداخت و میزان آن و همه ابعاد و جزئیات آن باید مذاکره شود که هنوز وارد این پروسه نشدیم.

وی افزود: اگر این روند شروع شود، دو طرف در مورد خود موضوع خسارت، شیوه پرداخت و میزان و چگونگی و ابعاد آن گفت‌و‌گو می‌کنند.

تروریسم محدود به یک منطقه نخواهد بود

سخنگوی وزارت خارجه به اشاره به اقدامات گروه‌های تندرو در عراق و سوریه گفت: این که تروریسم ابزار و آلت دست طراحان، کشورها و محافلی است که از این ابزار برای رسیدن به منافع و اهداف شوم خود در منطقه و کشورهای آن استفاده کنند، موجب نگرانی است.وی با بیان این‌که تروریسم محدود به یک منطقه نخواهد بود، گفت: لبنان، سوریه، عراق و بسیاری از کشورهای دیگر معضل تروریسم را تجربه کرده‌اند.

افخم افزود: جمهوری اسلامی ایران، پدیده شوم تروریسم را محکوم می‌کند و بر این باور است که نخستین راه برای مقابله و ریشه‌کن کردن آن، علاوه بر هوشیاری مردم منطقه، تقویت وحدت ملی کشورها و توجه جدی و بدون تبعیض جامعه جهانی به این معضل بشری است.

انتقال هواپیما به عراق صحت ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی مبنی بر انتشار اخباری درباره بازپس دادن 130 هواپیمای عراقی موجود در ایران به ارتش این کشور گفت: مقامات عراقی اخبار منتشر شده درباره این انتقال را تکذیب کرده و آن را خبرسازی دانستند و ما نیز فراتر از این موضوع اظهارنظر دیگری نداریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به پرسشی تاکید کرد که هیچ نیروی ایرانی بویژه سردار سلیمانی در عراق حضور ندارد.

با عربستان رقابت داریم، اما خصومت نداریم

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به پرسشی مبنی بر همکاری ایران و عربستان و تاثیر تحولات عراق بر این همکاری‌ها گفت: ما پیش از این نیز نسبت به گفت‌وگو و بررسی زمینه همکاری دوجانبه و منطقه‌ای با عربستان اعلام آمادگی کرده بودیم، حتی سفر دوره‌ای وزیر خارجه به کشورهای منطقه شامل عربستان هم می‌شد، اما شرایط آن فراهم نبود.

افخم با تاکید بر این که تبادل‌نظر و رایزنی‌های مستمر و همکاری خوب بین کشورهای منطقه کمک می‌کند پدیده تروریسم بخوبی شناخته شود، افزود: اگر این تعاملات ادامه یابد، راه یک همکاری جمعی شکل می‌گیرد، بنابراین نفس گفت‌وگو و تبادل نظر برای حل موضوعات منطقه‌ای و کمک به حل بحران‌ها یک اصل پذیرفته شده است.

به گفته وی، در این چارچوب گفت‌وگوهای ایران و عربستان و همه کشورهای منطقه در این مجموعه یک روال عادی و طبیعی است و باید از این ظرفیت استفاده شود.

رئیس اداره دیپلماسی رسانه‌ای وزیر امور خارجه همچنین در واکنش به اظهارنظر یکی از خبرنگاران مبنی بر این‌که ایران و عربستان در منطقه رقیب هستند، توضیح داد: رقیب توصیف کردن دو کشور تعابیر رسانه‌هاست، البته رقابت با خصومت تفاوت می‌کند؛ رقابت موضع مثبت و استفاده از حوزه ظرفیت‌هاست که نوعی تعامل هم در آن نهفته است.

افخم با بیان این که نباید رقابت را با خصومت برابر دانست، گفت: بسیاری از کشورها با یکدیگر حوزه رقابتی و در عین حال همکاری دارند. هنر کار سیاسی و دیپلماتیک در این است که در عین رقابت‌ها، فضای همکاری‌ها را نیز فراهم کند و رقابت در محیط سالم همکاری‌ها را شکل می‌دهد، بنابراین پردازش‌ها و گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای که رقابت را خصومت معرفی می‌کنند کاملا اشتباه است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها