عبادت به پرورش و تعالی روح انسان منجر می‌شود و پاسخگوی نیاز طبیعی بشر است. کسی که نیازهای جسمی و روانی خود را به شکل منطقی پاسخ دهد، شخصیتی متعادل خواهد داشت و ‌‌پاسخ ندادن منطقی به نیازهای واقعی و فطری، شخصیت انسان را دچار کمبود یا تباهی می‌کند.
کد خبر: ۶۸۳۴۱۴

ائمه‌معصومین در سخنان‌شان مسجد را آشیانه و پناهگاه مومن ذکر کرده‌اند که انسان در آنجا از اضطراب فاصله گرفته و به آرامش دست می‌یابد. امام صادق(ع) به مسلمانان سفارش کردند هنگام مواجهه با مشکلات دنیوی‌ به نماز و مسجد پناه ببرند.

آثار تربیتی و سازنده حضور در مسجد به‌تدریج به دیگر اعمال مومن نیز سرایت می‌کند. کسی که با خانه خدا انس گرفته، خارج از مسجد نیز سعی در مراقبت رفتار و گفتار خود خواهد داشت. این نقش تربیتی، هنگامی موثرتر است که مومن به یاد داشته باشد هنگام حضور در مسجد باید علاوه بر زینت‌های مادی باید زینت‌های معنوی هم به همراه داشته باشد. شاید توجه به چنین مسائلی است که گروه معارف شبکه دو را بر آن داشت تا برنامه‌ای با عنوان بچه‌های مسجد را برای نوجوانان تولید و پخش کند؛ برنامه‌ای که نه‌تنها نوجوانان بسیاری را جلب کرده، بلکه آنها را ترغیب کرده تا به پایگاه‌های فرهنگی مساجد محل‌شان سری بزنند و بیشتر با این امور آشنا شوند.

برنامه بچه‌های مسجد را می‌توان جزو برنامه‌های معارفی موفق تلویزیون در حوزه نوجوان به شمار آورد که روزهای پنجشنبه از شبکه دو پخش می‌شود. این برنامه شامل بخش‌های متنوعی است. در این برنامه مساجد الگو در بخش‌های مختلف از سراسر کشور معرفی می‌شوند و با هماهنگی شهرستان‌ها، گزارش‌هایی از این مساجد پخش می‌شود. این مساجد که در بخش‌های علمی و معارفی با جذب حداکثری فعالیت می‌کنند در این برنامه معرفی خواهند شد. گرچه تا امروز برنامه‌هایی با این محوریت برای سنین بزرگسال تولید و پخش شده است، اما با چنین ساختاری تا به حال برای نوجوانان تولید نشده بود و همین مساله باعث شد نوجوانان علاقه‌مند شوند تا از زاویه‌ای دیگر به مساجد نگاه کنند و آنها را پایگاهی مهم و ارزشمند در سطح کشور بدانند. یکی از ویژگی‌های برنامه بچه‌های مسجد این است که این برنامه فقط به معرفی مساجد تهران اختصاص ندارد. در واقع عوامل سازنده این برنامه بی‌آن‌که نگاه ویترینی داشته باشند، تلاش می‌کنند مساجد مهم و فعال کل کشور را معرفی کنند تا نوجوانان نسبت به مساجد کل ایران شناخت پیدا کنند. در واقع زحمت برنامه‌سازان این برنامه از این زاویه قابل ستایش است، زیرا فقط مساجد را در لفافه‌ای از تزئین معرفی نمی‌کنند، بلکه نوجوانان را به تفکر دعوت می‌کنند تا نگاه عمیقی به مسجد داشته باشند و این‌که چگونه می‌توانند روحشان را از این طریق به آرامش برسانند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها