قالیباف‌اصل: شرکت‌های بورسی در وضع خوبی به‌سر می‌برند، بنابراین در فروش سهام خود دقت کنید

رشد 3000 میلیارد تومانی سود شرکت‌های بورسی

مدیرعامل شرکت بورس با بیان آن که میزان سود اعلامی شرکت‌ها به بورس سال 93 حدود 3000 میلیارد تومان بیشتر از سال 92 است، گفت: مسئولان بورسی همواره به صورت مستقیم و غیرمستقیم به سرمایه‌گذاران تاکید کرده‌اند سهام خود را با مطالعه خرید کنند و با مطالعه نیز بفروشند.
کد خبر: ۶۸۱۰۱۷

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه، حسن قالیباف‌اصل افزود: سال گذشته بودجه اعلامی شرکت‌ها به بورس حدود 52 هزار میلیارد تومان بود، در حالی که امسال سود اعلامی شرکت‌ها و صنایع به بازار، حدود 55 هزار میلیارد تومان است که این تفاوت، به معنای افزایش سود شرکت‌هاست.

وی با اشاره به این‌که سرمایه‌گذاران همواره باید مسائل بنیادی شرکت‌ها را در نظر داشته باشند، افزود: ‌اکنون هم به فروشندگان توصیه می‌کنم اخبار بنیادی و مواردی را که در شرکت‌هاست در نظر بگیرند.افرادی که حاضرند سهام خود را در قیمت‌های پایین بفروشند قطعا باید براساس یک دلیل بنیادی این کار را انجام دهند.

مدیرعامل شرکت بورس تصریح کرد: متاسفانه اکنون بخش زیادی از فروش‌ها به دلیل مسائل بنیادی نیست، زیرا قیمت‌ها بسیار پایین آمده است. در این شرایط، برداشت من این است که این فروش‌ها ناشی از فشار نقدینگی است.

وی ادامه داد: سال گذشته مقداری نقدینگی وارد بازار سهام شد، اما ‌اکنون این نقدینگی کاهش یافته و این باعث می‌شود که عده‌ای سهام خود را بفروشند، اما هیچ دلیل بنیادی برای فروش سهام وجود ندارد.

قالیباف با اشاره به برگزاری مجامع در روزهای کنونی، گفت: اخباری منفی از مجامع نداریم یا شرکت‌ها اطلاعات منفی به بورس نداده‌اند و همین امر نشان می‌دهد شرکت‌ها از لحاظ بنیادی در وضع خوبی قرار دارند.

مدیرعامل شرکت بورس خاطرنشان کرد: شرکت‌هایی که در بورس حضور دارند، نقش مهمی در اقتصاد کشور دارند. در عین حال، اخباری که در مورد صنایع وجود دارد و بودجه‌هایی که صنایع اعلام کرده‌اند همگی نشان می‌دهد که در کل سود صنایع و شرکت‌ها افزایش یافته است. در کوتاه مدت امکان دارد سهام با نوسان مواجه شود ، اما سرمایه‌گذار باید دید بلندمدت داشته باشد.

وی با تاکید بر این‌که بازار سهام باید در دوره بلندمدت ارزیابی شود، اظهار کرد: هم‌اکنون دو ماه از سال گذشته و به طور قطع این مدت، زمان مناسبی برای ارزیابی بازار نیست، بلکه باید حداقل یک دوره یکساله را در نظر بگیریم.

بودجه‌ شرکت‌ها مثبت است

قالیباف افزود: باید به بازار سرمایه بلندمدت نگاه کرد، نوسان جزو ذات بازار است و قیمت‌ها در بورس اوراق بهادار همواره نوسان دارد. علاوه بر این، اطلاعات منفی وارد بازار نشده است. همچنین مواردی که در حوزه بین‌الملل پیش آمده، مثبت ارزیابی می‌شود.

وی با اشاره به تصمیم‌گیری‌های سال گذشته مجلس درخصوص بودجه 93، گفت: بازار سرمایه احتمال می‌دهد که این تصمیمات تا حدودی بر سودآوری شرکت‌ها تاثیر بگذارد. این در حالی است که برای محاسبه تاثیر تصمیمات کلان اقتصادی روی سودآوری شرکت‌ها، باید از کانال بودجه‌های شرکت‌ها وارد شد.

این در حالی است که در کل بودجه‌هایی که به بازار ارائه شده، مثبت است و نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

مدیرعامل شرکت بورس تاکید کرد: به طور قطع افرادی که هم‌اکنون بدون مطالعه اقدام به فروش سهام خود می‌کنند، در آینده متضرر خواهند شد.

قالیباف خاطر نشان کرد : مشکل بازار، نقدینگی است و برای رونــــــق بازار سهام، باید نقدینگی وارد بازار سرمایه شود. با برگزاری مجامع و گزارش‌های سه ماهه‌ای که شرکت‌ها منتشر می‌کنند، به طور قطع سمت و سوی بازار مشخص می‌شود.

وی با اشاره به این‌که در کنار مشکل نقدینگی می‌توان به ابهام بازار اشاره کرد، افزود: در این مدت، مباحث هدفمندی نیز اجرا شده است و سرمایه‌گذار تحلیل دقیقی از اثر هدفمندی روی عملکرد شرکت‌ها ندارد تا زمانی که حداقل یک گزارش سه ماهه از شرکت‌ها در بازار منتشر شود. بر این اساس تصور می‌کنم با به پایان رسیدن خرداد و ورود به تیر، این گزارش‌ها می‌تواند به رونق بازار کمک کند.وی اظهار کرد: عرضه‌های اولیه در این شرایط می‌تواند به بازار کمک کند، به همین منظور موضوع پذیرش شرکت‌ها و عرضه اولیه سهام دنبال می‌شود. در کنار این موارد، موضوع صندوق توسعه بازار است که می‌تواند به بازار کمک کند.مدیرعامل شرکت بورس افزود: به علاوه صندوق‌های بازارگردانی خاص هم می‌تواند به بازار کمک کند و پیگیری این موارد، جزو برنامه‌های سازمان و شرکت بورس است که دنبال می‌شود.

انتشار اوراق گواهی سپرده کالایی در بورس کالا

در همین حال، رئیس سازمان بورس گفت: شورای عالی بورس در نشست اخیر خود، مقرر کرد فعالیت صندوق‌های بازارگردانی در بازار سرمایه، با رویکرد علمی و با هدف تقویت نقدشوندگی سهام در بازار سرمایه، راه‌اندازی شده و توسعه یابد.علی صالح‌آبادی با اشاره به جلسه اخیر شورای عالی بورس که به ریاست وزیر اقتصاد، در محل وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد، از تصویب انتشار اوراق سپرده کالایی در بورس کالای ایران و تخفیف 80 درصدی سهم ارکان بازار از کارمزد معاملات صندوق توسعه بازار سرمایه خبر داد.وی افزود: براساس این مصوبه، مقرر شد انتشار اوراق گواهی سپرده کالایی در بورس کالای ایران، ابتدا از برخی کالاها شروع شده و بتدریج، درخصوص دیگر کالاها نیز توسعه یابد.

دبیر شورای عالی بورس با اشاره به تأکید اعضای شورای عالی بورس بر لزوم اتخاذ سازوکارهای حمایتی از صندوق توسعه بازار سرمایه و اعطای مشوق‌های لازم در این خصوص، اظهار کرد: با تصویب شورای عالی بورس، مقرر شد کارمزد ارکان بازار، شامل سازمان بورس و اوراق بهادار، بورس اوراق بهادار تهران، فرابورس ایران، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه و شرکت مدیریت فناوری بورس تهران از محل معاملات صندوق توسعه بازار سرمایه، با 80 درصد تخفیف، محاسبه و پرداخت شد.

سخنگوی سازمان بورس، معافیت اسناد خزانه اسلامی از ثبت نزد سازمان بورس و اوراق بهادار را از دیگر مصوبات نشست اخیر شورای عالی بورس برشمرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها