در حالی رئیس مرکز تحقیقات بهداشت روان خبر می دهد که صددرصد ایرانی ها در معرض استرس قرار دارند که طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت ، سلامت فقط نبود بیماری نیست بلکه سالم به کسی گفته می شود که از نظر روانی سالمتر است.
کد خبر: ۶۷۹۹۳

دکتر جعفر بوالهری می گوید: نتایج تحقیقات نشان می دهد اختلالات شدید روانی که نیاز به بستری و درمان بسیار جدی دارد، یک تا 2 درصد جامعه را گرفتار کرده است و 50 درصد مراجعان به کلینیک های عمومی ، مشکلات غیرجسمی دارند. رئیس اداره بهداشت روان وزارت بهداشت هم اعلام می کند ، حدود 21 درصد یعنی 15 میلیون نفر در کشور ما در هر لحظه از یک مشکل روانی رنج می برند که 14 درصد آن را جوانان تشکیل می دهند و از این تعداد به طور میانگین حدود 25.9 درصد آن را زنان و 14.9 درصد را مردان تشکیل می دهند.

بیماری ، دور یا نزدیک؛

به گفته رئیس انستیتو روانپزشکی و مرکز تحقیقات بهداشت روان ، پاسخ به استرس می تواند به صورت درد معده ، سردرد، عدم تمرکز ، عصبانیت و پرخاشگری ، ناسازگاری خانوادگی ، تنش ، طلاق و افت کارایی شغلی باشد. وی معتقد است : صددرصد افراد کشور از نوزاد تا سالمند در معرض استرس قرار دارند و به عبارتی استرس با محیط زندگی افراد درهم تنیده شده است . محمدتقی یاسمی ، رئیس اداره سلامت روان وزارت بهداشت نیز می گوید: تعریفی که از سلامت روان داریم ، تعریف مثبت و منفی است که طبق تعریف منفی ، سلامت روانی یعنی فقدان بیماری . وی ادامه می دهد: درصدی از افراد جامعه در همان لحظه از یک بیماری روانپزشکی رنج می برند که از آن به سلامت روان منفی یاد می شود و درصدی دیگر مشکل بیماری روانی ندارند ولی از نظر میزان سلامت نسبت به هم متفاوت هستند که به آن سلامت روانی مثبت گفته می شود.

دوری از بیماری

عوامل زمینه ساز ، مستعدکننده و نگاهدارنده مهمترین علت بیماری های روانپزشکی در دنیا هستند. سعید صدر ، روانپزشک با بیان این که عامل نگاهدارنده بیماری های روانپزشکی در جوامع مختلف متفاوت است ، می گوید: در کشور ما استرس خانواده ، مشکلات اجتماعی ، اقتصادی و خانواده از هم پاشیده از جمله عوامل نگاهدارنده محسوب می شود. رئیس اداره سلامت روان وزارت بهداشت در همین خصوص می گوید: طبق تحقیقاتی که در 3 استان کشور انجام شده ، بیماری های روانی بعد از سوانح و حوادث و مساوی با بیماری های قلبی عروقی به جامعه ما بار تحمیل می کنند و افسردگی در زنان در راس تمام بیماری های جسمانی به جامعه بار وارد می کند. یاسمی ، آموزش مهارت های زندگی در سنین مدرسه و آموزش معلمان را از جمله برنامه های پیشگیرانه اولیه وزارت بهداشت ، سازمان بهزیستی و آموزش وپرورش عنوان کرد. وی با بیان این که فاکتورهای اقتصادی و اجتماعی در بروز بیماری های روانی نقش مهم و تعیین کننده ای دارد، می گوید: مهمترین وظیفه وزارت بهداشت ، افزایش مقاومت افراد در مقابل استرس هاست . وی با بیان این که 3 راه پیشگیری در درمان بیماری های روانی وجود دارد ، معتقد است : نخستین راه برای پیشگیری از بیماری های روانی این است که نگذاریم بیماری روانی بروز کند ؛ راه دوم در صورت بروز ، آن را سریع درمان کنیم و راه سوم این است که با درمان صحیح از عوارض ناشی از این بیماری جلوگیری کنیم .
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها