نتایج یک نظرسنجی که امروز شنبه انتشار یافت، نشان می دهد شهروندان تهرانی برای شنیدن اخبار بیش از همه به صداوسیما اعتماد دارند و پس از آن، خبرهای مطبوعات را می خوانند.
کد خبر: ۶۷۲۲۳۴
صداوسیما‌؛ منبع اصلی خبر برای تهرانی ها

به گزارش جام جم آنلاین، این تحقیق در دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه‌ها و به سفارش معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اسفند 92 در میان 923 نفر شهروند تهرانی درباره میزان و الگوی مصرف مطبوعات انجام شده است. از این تعداد، 55.8 درصد زن و 44.2 درصد مرد بوده اند.

بر اساس این پژوهش میدانی 23.6 درصد افراد همیشه جهت کسب اخبار و اطلاعات گوناگون از صداوسیما استفاده کرده، 35.8 درصد اغلب، 24.1درصد گاهی، 9.6 درصد بندرت و 7 درصد هم هرگز از رسانه‌ها جهت کسب اخبار استفاده نمی‌کنند.

در رابطه با نحوه بهره‌مندی از مطبوعات داخلی و یا سایت‌های مرتبط با آنها هم 6.8 درصد همیشه، 15 درصد اغلب، 26 درصد گاهی، 18.7 درصد بندرت و 33.5 درصد هم هرگز از این رسانه بهره‌ای نمی‌برند.

از ماهواره‌ها هم 7.2 درصد همیشه، 12.6درصد اغلب اوقات،19.7 درصد گاهی و 9 درصد هم بندرت برای کسب خبر از آنها بهره برده و در مقابل 51.5 درصد هرگز استفاده‌ای نمی‌برند.

بر اساس نتایج بدست آمده، میزان مطالعه روزنامه در میان خوانندگان آنها 49.3 دقیقه در شبانه‌روز و در رابطه با مجلات هم این رقم به 48.4 دقیقه می‌رسد. بیشترین روزنامه‌ های مورد مطالعه و قابل اعتمادترین آنها از نظر پاسخگویان تهرانی نیز روزنامه های همشهری، جام جم و ایران هستند.

مهمترین معیار پاسخگویان برای مطالعه روزنامه که از تمام مناطق 22 گانه تهران انتخاب شده و میانگین تحصیلات آنها 12.1 سال بوده، داشتن صداقت و بیان واقعیات و در رابطه با مجلات هم تنوع مطالب و موضوعات آن بوده است.

بنابراین گزارش، از پاسخگویان پرسیده شد که: «به نظر شما روزنامه‌ها و مجلات منتشره در کشور تا چه حد در اطلاع‌رسانی از آزادی برخوردارند؟» از میان 861 پاسخگویی که به این سئوال جواب داده‌اند، 14.5 درصد آزادی مطبوعات را در این زمینه بسیار زیاد و زیاد دانسته، 30.5 درصد تاحدی،43.5 درصد کم و بسیارکم و از نظر 11.5 درصد هم این آزادی در بین مطبوعات اصلاً وجود ندارد.

علت مطالعه مطبوعات از نظر 8.9 درصد پاسخگویان تهرانی به روز بودن مطالب آنها، 8.9 درصد آگهی و نیازمندی‌ها، 7.6درصد تنوع مطالب آن، 6.7 درصد بیان جامع و کامل اخبار و 6.3 درصد هم کسب موضوعات مورد علاقه‌ آنها عنوان شده است. علاوه براین، دلایل 6 درصد دیگر صداقت و بیان واقعیات توسط روزنامه‌ها، 5.2درصد کیفیت و محتوای مناسب و دلیل مطالعه 4.9درصد هم علاقه‌مندی به مطالعه روزنامه بوده است. در این رابطه 4.6درصد دیگر از پاسخ‌ها به دسترسی آسان به روزنامه‌ها و دلیل 3.5 درصد هم اعتماد به روزنامه بوده است.

کدام بخش ها را می خوانند؟

مهمترین بخش‌های مورد علاقه روزنامه ها نیز از جامعه آماری پرسش شده است. در این زمینه نتایج نشان می دهد 18.6درصد به بخش‌های حوادث، 15.1 درصد موضوعات سیاسی، 13.7 درصد موضوعات اقتصادی، 10.4 درصد موضوعات اجتماعی، 7.3 رصد موضوعات ورزشی و 6.6 درصد هم خواننده موضوعات فرهنگی روزنامه‌ها هستند. علاوه بر این 6.5 درصد به تبلیغات و آگهی‌ها اشاره داشته، 6.3 درصد دیگر خواننده اخبار روز، 5.3درصد تیترها، 2 درصد جدول، 1.4درصد موضوعات علمی و 1.3 درصد هم بیش از همه خواننده موضوعات پزشکی و بهداشتی هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها