جام جم سرا:
سهیلا برزگر، نیاز به دفاتر طراحی و مشاوره تولید را در جامعه پوشاک کشور ضروری خواند و افزود: باید یک سری دفاتر طراحی و مشاوره تولید درکشور راه اندازی شود تا روند تولید و این صنعت را به سمت علمی سوق دهد البته این یک نگاه جدید است.
او توضیح داد: مشاوره در این عرصه کمک میکند تا یک واحد تولیدی بداند چه چیزی را تحت چه شرایطی و با چه ابزارها و ماشین آلاتی به تولید برساند. در واقع با این روش میزان سرمایه و بازگشت آن بر اساس یک روش علمی مشخص میشود.
بر اساس گزارش هنرآنلاین، برزگر بر لزوم استفاده از این نوع دفاتر تاکید کرد و گفت: متاسفانه اغلب کارگاههای سنتی ما نمیدانند چگونه باید تولید کنند. به همین خاطر توان مشخصی در این عرصه به ظهور نمیرسد و تخمین علمی نیز شکل نمیگیرد اما با توجه به گرانی نیروی کار در ایران میتوان با استفاده از اینگونه روشها و متخصصین نوعی مشتری مداری شکل داد.
او ادامه داد: در کشورهای دیگر نیز چنین مراکزی مدت هاست که وجود دارند و نقشی کاملا واسطهای را برای طراحان و تولیدکنندگان ایفا میکنند. حتی کارخانجاتی وجود دارند که مدلهای مورد نظر خود را از این مراکز خریداری میکنند.
این طراح مطرح بیان کرد: متاسفانه در ایران برشکارهای کارگاهی نقشی برابر با طراح لباس دارند به نحوی که اگر کمی سایز مانتو را بلندتر مد نظر قرار دهند، یک مدل تازه شکل میگیرد و به همین ترتیب مدلها و سایزبندیها را شکل میدهند به همین خاطر تولید یک مبنای علمی پیدا نمیکند.
برزگر درباره حضور فارغ التحصیلان رشتههای طراحی لباس در بازار تولید گفت: بسیاری از دانشجویان نیز پیش نیازهای لازم را از دانشگاه ها دریافت نمیکنند به همین خاطر وقتی در شرایط بازار کار قرار میگیرند دلزده میشوند زیرا هنوز سایزبندیها و مقولههای اینچنینی را نمیشناسند البته اخیرا لباسهای اسپرت مردانه به سمت الگوهای راحت و خوب پیش رفته است که نتیجه یک تعامل مثبت دوطرفه است.
او افزود: نباید فکر کنیم که لباس ایرانی و سنتی تنها تکه دوزیهای مربوط به ترمه یا بته جقه است زیرا طراحی باید فراتر از ظاهر در الگو و شکل و برش کار نشان داده شود صد البته تنوع پارچه نیز در آن مهم است.
این طراح لباس اظهار کرد: آنچه یک طراح را از خیاط متمایز میکند نوع دیدگاه و ایده پردازی او است بنابراین نباید یک طراح موفق صرفا به تکه دوزیهای قدیمی و مربوط به دوران قاجار و صفویه قناعت کند و آن را طرحی نو بنامد.
برزگر تصریح کرد: هر لباس یا پارچهای بر مبنای طرحی که در ذهن خالق اثر وجود دارد قشر و مخاطبان خاصی را جذب میکند اما نباید هر عملکردی را یک طراحی بنامیم زیرا اجرا و خلق یک ایده کاملا هوشمند و برنامه ریزی شده است و بر اساس تصادف شکل نمیگیرد.
او افزود: شروع به کار مراکز مشاوره تولید و آموزش به طراحان کمک میکند تا علاوه بر آموزش نیاز بازار را بهتر بشناسند ضمن اینکه شکل سنتی بازار نیز با این روش به سمت تغییر و تحول میرود و شاهد پیشرفت خواهیم بود.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد