به گزارش جام جم آنلاین حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهراب صادق نیا در برنامه شب آسمانی که از این پس در همه روزهای هفته به جز پنج شنبه و جمعه بر روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما خواهد رفت گفت: یک خصلت در بهاییت است که وقتی انسان می خواهد در باره آن صحبت کند نمی تواند مسایل سیاسی و اجتماعی را نادیده بگیرد بنابراین من قول نمی دهم که در بحث، بهاییت را از جریانات سیاسی پیراسته بدانم.
وی ادامه داد: بهاییت کمتر از دویست سال عمر دارد اما به قدری سیاسی است که نمی توان این بعد بهاییت را نادیده گرفت.
حجت الاسلام صادق نیا تصریح کرد: بسیاری افراد از جمله شهید مطهری که در خیمه اسلام بود و حتی افرادی مانند احمد کسروی و یا افراد میانه رویی مانند جلال آل احمد معتقد بودند که بهاییت و حتی بابیت ساخته دولتهای استعمار است.
کارشناس مذهبی بیان داشت: ما اگر نسبت به پیدایش بهاییت توسط استعمار هم تردید داشته باشیم هیچ شکی نداریم که توسعه یافتن بهاییت تحت حمایتهای استعمار بوده است.
وی گفت: تعریف بهاییت ساده نیست، اما در تعریفی بسیار ساده باید گفت بهاییت مجموعه تعالیمی است که تحت عنوان هدایت الهی توسط حسین علی میرزا و پسرش ارائه شده است.
صادقیان ادامه داد: پیدایش بهاییت برمی گردد به سال 1229 هجری شمسی که در آن زمان فردی به نام سید محمد علی شیرازی یا معروف به باب ابتدا ادعای نیابت از امام زمان(عج)، بعد ادعای امام زمانی سپس ادعای نبوت و پس از آن نیز ادعای خدایی کرد.
عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان بیان داشت: محمد علی شیرازی شاگرد کاظم رشتی بود، که در حقیقت پس از مرگ کاظم رشتی که مدعی بود به زودی امام زمان ظهور می کند، نه تنها او بلکه 37 تن از دیگر شاگردان کاظم رشتی ادعای امام زمانی کردند و به این ترتیب فرقههای زیادی از جمله بابیه، شیخیه و... به وجود آمدند.
وی افزود: در نهایت وقتی محمد علی شیرازی محکوم به اعدام شد، شخصی از مریدان خود به نام یحیی صبح ازل را به عنوان جانشین خود معرفی کرد و یحیی نیز به همراه برادر خود حسین علی میرزا شروع به تبلیغ و ترویج اندیشههای شیرازی نمود اما در نهایت بین این دو برادر نزاع درگرفت و در این زمان حسین علی میرزا ادعای نبوت کرد و از آن زمان به بعد بهاییت توسط حسین علی میرزا شکل گرفت.
حجت الاسلام صادقیان اظهار داشت: بهاییان مدعی هستند که ما یک دین در برابر دیگر ادیان مانند اسلام و مسیحیت نیستیم بلکه ما خودمان را در برابر باقی ادیان تنزل دادهایم.
وی تصریح کرد: بهاییان ادعا دارند که یک زبان عمومی دارند به گونهای که هر فرد با هر دینی می تواند بهایی هم باشد البته این خصلت تمامی ادیان نوظهور است که تلاش می کنند چترشان را به گونهای باز کنند تا باقی ادیان را زیر خود بگیرند و مرزی بین خود و دیگر ادیان نکشند.
حجت الاسلام صادق نیا گفت: بهاییت معتقد است که دین دوره دارد و باید در هر دوره دین جدیدی بیاید آنها معتقدند که دوره اسلام و مسیحیت به پایان رسیده و دین جدید بهاییت است و جالب این است که دوره بهاییت را ۵۰۰ هزار سال میدانند.
وی تأکید کرد: بهاییت عید خود را عید نوروز می داند و بسیار سعی میکند که خود را با فرهنگ ملی مأنوس نشان دهد در صورتی که در خارج کشور هیچ اصراری بر ایرانی بودن خود ندارد و ادعا میکند که دینشان جهانی است از طرفی پایه گذاران آنها بسیار سعی داشتهاند تا بین خود و اسلام تمایز وجود داشته باشد، مثلا ماه رمضان را 15 روزه اعلام می کنند و یا میگویند نماز جماعت فایدهای ندارد.
صادقیان در پایان خاطرنشان کرد: در نهایت میتوان گفت که ما در بهاییت با یک اصول دینی مدون سروکار نداریم بلکه آن 12 موردی هم که بهاییت به عنوان قاعده معرفی می کند قواعدی است که جای نقد بسیار زیادی دارد.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد