جام جم آنلاین: دانشمندان انگلیسی می گویند اولین جنین انسانی را کلون کرده اند.
کد خبر: ۶۶۵۹۳

به گزارش بی.بی.سی ، محققان دانشگاه نیوکسل ماده ژنتیکی (ژنوم) تخمک های گرفته شده از 11 زن را خارج کرده و به جای آن DND بدست آمده از سلول های تمایز نیافته جنینی را وارد تخمک ها کردند.
هدف این تحقیق ساختن جنین های کلون شده ای است که سلول های جنینی ایجاد شده از آنها در درمان بیماری ها کاربرد داشته باشند.
در همین حال دانشمندان کره جنوبی می گویند برای اولین بار سلول های تمایز نیافته جنینی همتای هر فرد را ایجاد کرده اند.
لایه سلول های تمایز نیافته جنینی با گرفتن ماده ژنتیکی از بیمار و قرار دادن آن در تخمک دهنده ایجاد شدند.
سلول های حاصل کاملا همتای فرد بودند و این به معنای درمان بیماری هائی مانند دیابت است بدون آنکه مشکل تزریق وجود داشته باشد.

کلونینگ درمانی که به نظر می رسد فوائد بالقوه ای در درمان بیماری ها داشته باشد در انگلستان مجاز اعلام شده است. ( شکل&2 1 ) کلونینگ تولید مثلی کلون کردن جنین های انسان با هدف ایجاد یک بچه ، در سال 2001 غیر قانونی شناخته شد. استفاده از سلول های تمایز نیافته جنینی با مخالفینی مواجه شد که می گویند همه جنین ها چه در آزمایشگاه ایجاد شده باشند و چه در موجود انسانی ، قابلیت تبدیل شدن به یک انسان کامل را دارند . ( شکل 3) طرفدارن کلونینگ می گویند این روش می تواند منافع زیادی برا یمبارزه با بیماری ها ، نازائی ، یا حفظ گونه هائی که در معرض نابودی نسل قرار دارند ، در پی داشته باشد. در تحقیق نیوکسل ، سه کلون حاصل سه روز در آزمایشگاه زنده مانده و رشد کردند و یکی از کلون ها به مدت 5 روز زند ه مان. عامل اصلی در موفقیت این عمل ظاهرا سرعت جمع آوری تخمک و دستکاری آن ( تخلیه ماده ژنتیکی آن و وارد کردن ژنوم حاصل از سلول های جنینی در آن ) می باشد. سلول های تمایز نیافته توانائی تبدیل شدن به هربافتی را دارند و از لحاظ تئوری برای جایگزینی با سلول ها ی صدمه دیده مثلا در بیماری پارکینسون یا دیابت قابل استفاده هستند. اما محققان معتقدند تا رسیدن به این هدف هنوز را ه طولانی در پی دارند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها