سایت رفاهی برای ثبت‌نام ازمتقاضیان دریافت یارانه نقدی از بامداد امروز بازگشایی شد

همه‌چیز درباره ثبت‌نام یارانه

در حالی که ثبت‌نام برای دریافت یارانه نقدی از بامداد امروز آغاز شده، با وجود اطلاع‌رسانی گسترده‌ای که توسط رسانه‌های کشور بویژه صداوسیما صورت گرفته اما وجود پرسش‌های متنوع مردمی درباره زوایای این موضوع، ضرورت اطلاع‌رسانی جامع را افزایش داده است.
کد خبر: ۶۶۰۸۷۱

براین اساس شاید هنوز بسیاری از مردم به طور دقیق ندانند که به منظور ثبت‌نام برای دریافت یارانه جدید چه باید بکنند، این کار چگونه انجام می‌شود، چه مراحلی دارد و چه اطلاعات و آمادگی‌هایی در این خصوص لازم است. شاید این نکته هنوز کاملا باز نشده است که دریافت یارانه نقدی توسط افرادی که استحقاق آن ‌را ندارند چه تبعاتی دارد و ابزارهای دولت برای راستی‌آزمایی اطلاعات شهروندان- هرچند براساس اعتماد است - اما چقدر کامل و موثر است.

این چنین است که لزوم ارائه اطلاعات کامل و جامع و به زبان ساده برای مردم دراین روزها از هر ضرورتی ضروری‌تر به نظر برسد. این ضرورتی است که جام‌جم در این گزارش به آن پرداخته است.

این 3 مرحله

برای ثبت‌نام به منظور دریافت یارانه نقدی سه مرحله ضروری به نظر می‌رسد؛ مرحله اول آمادگی است که شامل اطلاعات پایه‌ای از چگونگی و نحوه ثبت‌نام است. مرحله دوم آگاهی از چگونگی محاسبه برای تخمین درآمد و پرسش‌های متعدد اطراف آن و مرحله آخر ثبت‌نام و پرکردن فرم‌های ویژه اینترنتی است.

مرحله اول: اطلاعات پایه‌ای برای ثبت‌نام

با مطالعه این مرحله قبل از این‌که دست به هر اقدامی بزنید باید نکاتی را بدانید. این نکات عبارتند از:

* ثبت‌نام صرفا اینترنتی است. البته دولت به امکانات محدودی برای ثبت‌نام غیراینترنتی اشاره کرده اما هنوز ساز و کار آن مشخص نیست و نمی‌توان به آن اعتماد کرد. بنابراین بهتر است قید ثبت‌نام غیراینترنتی را بزنید.

*سایت مخصوص ثبت‌نام WWW.REFAHI.IR است.

*ثبت‌نام در این سایت از طریق هر رایانه‌ای که به اینترنت متصل باشد امکان‌پذیر است.

*اگر ثبت‌نام از طریق رایانه شخصی یا رایانه محل کار انجام شود، رایگان است. اما اگر برای ثبت‌نام به دفاتر خصوصی مراجعه کردید باید3500 تومان کارمزد این دفاتر را بپردازید.

*ثبت‌نام در دفاتر خصوصی چون پلیس+10، پیشخوان دولت الکترونیک، دفاتر پستی، استانداری‌ها، فرمانداری‌ها، مراکز بهزیستی و کمیته امداد انجام می‌شود. برخی از دفاتر پستی به احتمال زیاد از امروز به‌صورت شبانه‌روزی فعالیت خواهند کرد.

*ثبت‌نام از امروز بیستم فروردین ماه با مراجعه به سامانه رفاهی آغاز و تا سی و یکم فروردین ماه ادامه خواهد یافت.

*امروز نوبت ثبت‌نام از سرپرستان متقاضی نیازمند یارانه نقدی که عدد سمت راست شماره کارت ملی آنها «صفر» است، می‌باشد.

*سرپرستان متقاضی نیازمند یارانه نقدی که عدد سمت راست شماره کارت ملی آنها «یک» است نیز باید در روز دوم ثبت‌نام یعنی بیست و یکم فروردین ماه جاری اقدام به نام‌نویسی در سایت رفاهی کنند.

*سرپرستان متقاضی نیازمند یارانه نقدی به ترتیب در روزهای بعد با عدد سمت راست شماره کارت ملی «2» در روز بیست و دوم فروردین، عدد «3» در روز بیست و سوم فروردین، عدد «4» در روز بیست و چهارم فروردین، عدد «5» در روز بیست و پنجم فروردین، عدد «6» در روز بیست و ششم فروردین، عدد «7» در روز بیست و هفتم فروردین، عدد «8» در روز بیست و هشتم فروردین و در نهایت عدد «9» در روز بیست و نهم فروردین ماه جاری فرصت ثبت نام خواهند داشت.

* روزهای سی‌ام و سی و یکم فروردین ماه جاری به ثبت‌نام از سرپرستان خانوارهای متقاضی یارانه نقدی تعلق دارد که طی ده روز قبل به هر دلیل موفق به ثبت‌نام نشده‌اند.

* ثبت‌نام از هر نقطه کشور با ورود به سایت www. refahi. ir امکان‌پذیر خواهد بود و افرادی که در روستاها و مناطقی زندگی می‌کنند که دسترسی به اینترنت ندارند نیز می‌توانند به دفاتر خدمات پست و پیشخوان دولت و شوراهای اسلامی محلی و فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها، استانداری‌ها، مراکز کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی مراجعه کنند.

* متقاضیانی که تغییرات خانوار خود (تولد، فوت، ازدواج و طلاق) را تا بیست‌ودوم اسفند92 به مراکز پلیس+10 اعلام کرده‌اند، می‌توانند در ثبت‌نام آن را لحاظ کنند، در غیر این صورت در قالب خانوار قبلی باید ثبت‌نام کنند.

* زمینه اعمال تغییرات چهار واقعه حیاتی و جداسازی خانوارها از خانوارهای قبلی یا اضافه و کم شدن تعداد خانوار از اردیبهشت ماه سال جاری فراهم می‌شود.

* ثبت درآمد زنان شاغل در فرم‌ها لازم‌الاجراست.

مرحله دوم: درآمدتان را محاسبه کنید

در این مرحله باید مجموع تمام درآمد خالص خود و افراد شاغل خانوار را روی هم گذاشته و محاسبه کنید. سپس با توجه به رقم به دست آمده خود را در یکی از 5 گروه درآمدی قرار دهید.

* مقصود از مجموع درآمد، همه درآمدهایی است که سرپرست خانوار همراه افراد تحت تکفل وی به طور ماهانه به دست می‌آورند. یعنی فقط حقوق ثابت رسمی ملاک نیست. سود سپرده‌های بانکی، سود سهام بورس، حقوق ناشی از شغل دوم و سوم و مشاغل نیمه‌وقت یا غیررسمی، درآمد اجاره املاک مسکونی، عایدات کشاورزی و... جزو درآمد محسوب می‌شود.

* به طور واضح‌تر اگر فردی از افراد خانوار کار می‌کند و درآمد منظم ماهانه به هر شکل دارد، درآمد وی به سرجمع درآمد سرپرست خانوار اضافه خواهد شد.

* حال که درآمد محاسبه شد، باید خودتان را در زمره یکی از گروه‌های پنج گانه قرار دهید.

* کف درآمد در این گروه‌های پنج گانه، ماهانه 600 هزار تومان و سقف آن 2.5 میلیون تومان به‌بالا خواهد بود.

* گروه اول: کسانی هستند که زیر600 هزارتومان درآمد دارند.

* گروه دوم: بین 600 هزار تومان تا یک میلیون تومان

* گروه سوم: یک تا دو میلیون تومان

* گروه چهارم: 2 تا 2.5 میلیون تومان

* گروه پنجم: بالای 2.5 میلیون تومان

* حال با قرار دادن خود در یکی از گروه‌های درآمدی در صورتی که احساس می‌کنید درآمدتان کم و نیاز به دریافت یارانه دارید، خود را برای ثبت‌نام اینترنتی آماده کنید.

* توجه داشته باشید که دولت 43 بانک اطلاعاتی مختلف برای راستی‌آزمایی اطلاعاتی که شما در فرم ثبت‌نام وارد خواهید کرد در اختیار دارد و اطلاعات شما چک خواهد شد. حتی اگر پس از تائید دریافت یارانه، اثبات شود که شما نیازمند نیستید تا سه برابر یارانه دریافتی جریمه خواهید شد.

* دولت بر این اساس اعلام کرده که اطلاعات حساب‌های بانکی شما را نیز چک خواهد کرد.

* همچنین دریافت یارانه ممکن است دسترسی شما به تسهیلات بانکی را محدود کند. چون به طور غیرمستقیم اعلام کرده‌اید توان مالی کافی برای پرداخت اقساط خود را ندارید.

* لذا برای دریافت یارانه نقدی کمی دستتان بلرزد.

مرحله سوم: ثبت‌نام کنید

*حالا اگر با این اطلاعات آماده ثبت‌نام هستید، شماره سمت راست کد ملی خودتان را یادداشت، روز ثبت‌نامتان را مشخص و ثبت‌نام کنید.

* توجه داشته باشید عدم ثبت‌نام در مهلت مقرر به معنی انصراف قطعی از دریافت یارانه خواهد بود. لذا در تاریخ ثبت‌نام حساس باشید.

*پس از ورود به سامانه رفاهی باید سه صفحه فرم اینترنتی را مطالعه و پرکنید.

* فرم اول یک تعهدنامه 6 بندی است. در این تعهدنامه آمده است:

به موجب قانون مصوب مجلس شورای اسلامی صرفا افراد نیازمند می‌توانند نسبت به تکمیل فرم تقاضای یارانه نقدی اقدام کنند.

فقط مشخصات افرادی که در حال حاضر تحت تکفل اینجانب هستند در فرم تقاضای یارانه نقدی درج می‌کنم.

در صورت درخواست سازمان هدفمندی‌ یارانه‌ها مدارک لازم برای اثبات درستی اطلاعات درج شده در فرم تقاضای یارانه نقدی را ارائه خواهم کرد.

به موجب قانون، ارائه هرگونه اطلاعات نادرست موجب استرداد وجوه دریافتی و جریمه نقدی به میزان سه برابر یارانه نقدی دریافتی‌ خواهد شد.

بانک‌ها، موسسه‌های مالی و دیگر دستگاه‌های اقتصادی می‌توانند اطلاعات مندرج در فرم تقاضای یارانه نقدی را مبنای ارزیابی توانایی مالی و رتبه‌سنجی اقتصادی اینجانب برای اعطای وام یا هر نوع تسهیلات دیگر قرار دهند.

منظور از سطح درآمد ماهانه خانواده‌ام، میانگین مجموع درآمد ماهانه همه اعضای خانوار در سال 1392 شامل درآمد حاصل از شغل اصلی و شغل دوم، دریافت اجاره‌بها، سود سهام، سود سپرده بانکی، عایدی از مستغلات، حقوق ماهانه مستمری با وظیفه‌بگیران و موارد مشابه قبل از پرداخت اقسام وام خواهد بود.

* سرپرست خانوار باید پس از مطالعه این شش بند در صورتی که همه آنها را مورد قبول قرار داده باشد، روی آیکون تائید کلیک کند.

* به این ترتیب و با توجه به قوانین مصوب کشور، این تائید به منزله امضای اینترنتی و قابلیت پیگیری قانونی خواهد داشت.

* توجه کنید که دادن هرگونه اطلاعات غلط می‌تواند باعث جریمه سنگین شود. در کنار آن طبق بند پنجم این قوانین، تمامی بانک‌ها و موسسات مالی می‌توانند اطلاعات مندرج در این فرم را ملاک قرار دهند؛ یعنی اگر به طور مثال شخصی بخواهد از بانک تسهیلاتی به شکل وام دریافت کند و میزان حقوقی را برای تائید شدن در نزد بانک ارائه کند، بانک اجازه خواهد داشت با توجه به اطلاعات درآمدی در فرم خوداظهاری یارانه‌ها نسبت به دادن یا ندادن وام اقدام کند.

* در بند ششم سرپرست خانوار باید توجه داشته باشد میزان درآمدی که ارائه می‌کند، مربوط به تمام اعضای خانوار خواهد بود و البته هزینه‌های جاری خانواده مانند اقساط بانکی یا مواردی شبیه آن در کم کردن میزان درآمد نقشی نداشته و سرپرست خانوار باید میزان درآمد خود را به صورت کامل و قبل از پرداخت اقساط وام درج کند.

* حالا به صفحه دوم فرم می‌رسید. در این بخش، سرپرست خانوار باید در ابتدا شماره ملی کامل خود را بدون هیچ‌گونه خط تیره یا علامتی درج کند.

* در بخش دوم این فرم، شماره حسابی که تاکنون در سازمان هدفمندی‌ یارانه‌ها به حساب سرپرست خانوار ثبت شده و یارانه نقدی تا این ماه به آن حساب واریز می‌شده، درج می‌شود.

* نکته بسیار مهم این است که سرپرستان خانوار نباید شماره حساب خود را با شماره 16 رقمی روی کارت بانکی جابه‌جا کنند؛ بلکه در این آیکون باید شماره حساب درج شود.

* در بخش سوم این فرم نیز سرپرست خانوار باید تعداد افراد تحت تکفل خود را ثبت کند. در این بخش نیز با توجه به برنامه‌ای که روی سایت وجود دارد، سرپرست خانوار نمی‌تواند بیش از تعداد اعضای خانواده خود را در این فهرست جای دهد.

* در این بخش پرسش مهمی که پیش می‌آید، این است که آیا کودکانی که تازه به دنیا آمده‌اند یا افرادی که در گذشته نزدیک فوت کرده‌اند نیز اطلاعاتشان قابل ثبت خواهد بود یا خیر؟ طبق اعلام رسمی سازمان هدفمندی‌ یارانه‌ها، مرکز آمار تمامی اطلاعات جدید خانوارهای ایرانی تا روز اول فروردین سال 93 را در اختیار این سازمان قرار داده، پس اگر تغییر و تحولات قبل از این تاریخ صورت گرفته و در سایت رسمی مرکز آمار ثبت شده باشد، مشکلی برای نام‌نویسی فرد جدید نخواهد بود، اما در غیر این صورت سرپرست خانوار فقط اجازه دارد به تعداد اعضای خانواده خود یا کمتر از آن اقدام کند.

* در پایان این مرحله با پر کردن کد پنج رقمی امنیتی و تائید آن صفحه سوم که مهم‌ترین بخش ثبت‌نام به حساب می‌آید، باز خواهد شد.

آخرین فرم

سرانجام به آخرین و سومین فرم می‌رسید. در این بخش ابتدا سرپرست خانواده، نام و شماره ملی خود را بخش بالایی صفحه خواهد دید و در روبه‌رو نیز در رابطه با وضع تملک واحد مسکونی پرسیده شده است که در صورت تملک جواب بلی خواهد بود و در غیر این صورت باید آیکون خیر پر شود.

* برای دیگر اعضای خانواده نیز با ثبت شماره ملی باید بار دیگر نسبت به تملک واحد مسکونی پاسخ داده شود.

* در زیر این اطلاعات نکته بسیار مهمی درج شده که بار دیگر تائید می‌کند منظور از درآمد ماهانه اعضای خانوار، درآمد حاصل از شغل اصلی و شغل دوم، دریافت اجاره، سود سهام و سپرده بانکی، عایدی از مستغلات،‌ حقوق ماهانه، سطح درآمدی خانوار باید با دارایی‌ها همخوانی داشته باشد. پس از تائید این نکته سوال اصلی درباره میزان درآمد خانوارهای ایرانی در پنج سطح وجود دارد که سرپرست خانوار با توجه به نکات ثبت شده تا این بند یکی از پنج گزینه کمتر از 600 هزار تومان، از 600 هزار تا یک میلیون تومان، از یک میلیون تا دو میلیون تومان، از دو میلیون تا دو میلیون و 500 هزار تومان و گزینه پنجم بیشتر از دو میلیون و 500 هزار تومان را تائید می‌کند.

* سپس سرپرست باید نوع خانوار خود را از سه گزینه شهری، روستایی و عشایر اعلام کرده و سپس استان و شهرستان محل زندگی خود را به صورت دقیق مشخص کند.

* در پایان نیز باید کدپستی محل زندگی، شماره تلفن ثابت به همراه کد شهرستان و همچنین شماره تلفن همراه خود را یادداشت کند. در این بند یادداشت دقیق شماره تلفن همراه بسیار مهم است؛ زیرا پس از تائید نهایی ثبت‌نام در سایت تنها علامت تائید شدن پیامکی خواهد بود که از طریق سامانه به شماره سرپرست خانوار ارسال شده و یک کد 4 رقمی پیگیری به سرپرست داده می‌شود.

* در اینجا نیز نکته بسیار مهم آن است که سرپرست خانوار کدچهار رقمی وارد شده در پیامک را حفظ کرده و تا پایان مراحل هدفمندی‌ یارانه‌ها آن را نگه دارد. پس از آن سرپرست با تائید تمام بندها و گزینه‌های فوق دکمه تائید نهایی را فشار می‌دهد و به این ترتیب مرحله ثبت‌نام رسما تمام خواهد شد.

مراقب سایت‌های تقلبی ثبت‌نام یارانه باشید

پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات –فتا- در مورد سرقت اطلاعات متقاضیان دریافت یارانه هشدار داده است.

براین اساس با توجه به آغاز ثبت‌نام اینترنتی از متقاضیان دریافت یارانه نقدی، کلاهبرداران با راه‌اندازی سایت‌های جعلی در پی به سرقت بردن اطلاعات حساس و مهم بانکی و برداشت وجه از حساب‌های بانکی قربانیان هستند.

پلیس فتا دراین راستا توصیه‌هایی به مردم کرده است:

* یکی از رایج‎ترین کلاهبرداری‌‌ها در این حوزه روش «فیشینگ» است که کلاهبرداران با راه‎اندازی سایت‎های جعلی با آدرس مشابه سایت اصلی اقدام به دریافت اطلاعات بانکی قربانیان می‎کنند. در این راستا توصیه پلیس این است که آدرس سایت مورد نظر برای ثبت‎نام مرحله دوم هدفمندی یارانه‎ها را تنها از طریق رسانه‎های رسمی داخل کشور دریافت و به آن آدرس‎ها مراجعه کنند.

* توصیه دوم این است که افراد در زمان ثبت‎نام، آدرس مورد نظر و اعلام شده را به صورت دستی در نوار آدرس مرورگر صفحه اینترنتی خود وارد کنند و از رفتن به سایت‎های مختلف که اقدام به ثبت‎نام می‎کنند خودداری کرده و حتی از کپی و پیست کردن آدرس مورد نظر پرهیز کنند.

* آدرس سایت را در بخش «آدرس بار» تایپ کنید و از رفتن به دیگر قسمت‌های سایت برای ثبت‌نام جداً خودداری و موارد مشکوک را از طریق سایت پلیس فتا به نشانی www.cyberpolice.ir گزارش کنند.

* توصیه اکید پلیس این است که افراد مراحل ثبت‎نام را خودشان تکمیل کنند و در غیر این صورت به مکان‎های مجاز همانند پست بانک‎ها یا کافی‎نت‎هایی که دارای مجوز و در نظارت پلیس است مراجعه کنند.

* در صورتی که در کافی‌نت‌ها ثبت‌نام می‌کنید در صورت ذخیره اطلاعات خود در سیستم حتماً پس از اتمام ثبت‌نام، آن را از روی سیستم پاک و همچنین تاریخچه مرورگر خود را نیز پاک کنید.

آیت‌الله صافی: کسانی‌ که فقیر شرعی نیستند یارانه نگیرند

آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید گفت: گرفتن یارانه برای کسانی که فقیر شرعی نیستند، اشکال دارد.

به گزارش ایرنا، از دفتر این مرجع تقلید، جمعی از مقلدان در استفتایی از آیت‌الله صافی پرسیده‌اند: «با توجه به تاکید دولت برای انصراف مردم از دریافت یارانه، آیا دریافت یارانه نقدی برای کسانی که دارای تمکن مالی بوده و نیازمند به استفاده از این مبلغ نیستند، جایز است؟»

آیت‌الله صافی گلپایگانی در پاسخ به استفتاء آورده است: یارانه نقدی اگر از بیت‌المال باشد، گرفتن آن برای اشخاصی که فقیر شرعی نیستند اشکال دارد و برای اشخاصی که فقیر هستند با اجازه مجتهد جامع‌الشرایط اشکال ندارد.یادآور می‌شود، تاکنون چند نفر از مراجع و علمای برجسته حوزه علمیه قم در پاسخ به استفتائاتی مشابه، دریافت یارانه از سوی کسانی که به آن نیاز ندارند را دارای اشکال شرعی عنوان کرده‌اند.

واریز یارانه نقدی فروردین این هفته

رئیس سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها ابراز امیدواری کرد سی‌و‌هشتمین مرحله یارانه نقدی (مربوط به فروردین) این هفته واریز شود.

اکبر ایزدی در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر، رقم یارانه نقدی را به ازای هر نفر 455 هزار ریال اعلام کرد که قرار است بیست و یکم فروردین به حساب بانکی سرپرستان خانوارها واریز و بیست و دوم فروردین قابل برداشت شود. وی گفت: به محض قطعی شدن زمان واریز یارانه نقدی، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

توصیه اصولگرایان مجلس به مردم برای انصراف از دریافت یارانه

فراکسیون اصولگرایان مجلس در بیانیه‌ای ضمن درخواست از مردم برای کمک به دولت در اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها، از دولت خواسته تدبیر لازم را در اجرای این مرحله به‌کار گیرد.

به گزارش تسنیم، در این بیانیه ضمن تشریح دلایل اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها با توجه به وضع نامطلوب مصرف انرژی در سال‌های گذشته، آمده است: در مرحله اول همه اقشار مشمول دریافت یارانه‌های نقدی شدند و در نتیجه اعتبارات کافی به بخش‌های تولیدی و کشاورزی تخصیص داده نشد. امروز دولت تقاضا دارد سرپرستان خانواده‌هایی که کمتر نیاز دارند از دریافت یارانه نقدی انصراف دهند تا ضمن تأمین منابع مالی لازم برای پرداخت نقدی یارانه‌ها، فرصت برداشتن گام‌های اساسی‌تر در پیشرفت کشور به دست آید. از ملت بزرگوار ایران تقاضا داریم دولت را در این رویکرد صحیح یاری کنید و تا آنجا که ممکن است از پر کردن فرم تقاضای یارانه خودداری نمایید.

نویسندگان این بیانیه تصریح کرده‌اند: این اقدام خیرخواهانه و داوطلبانه نه‌فقط یک اقدام انسانی و ملی است بلکه علاوه بر آن به دولت اجازه می‌دهد بتواند به اقشار کم‌درآمد کمک بیشتری کند. همچنین با این اقدام از فشار بر بودجه عمومی و تحمیل کسری بودجه بیشتر بر فعالیت‌های عمرانی جلوگیری خواهد شد و با صرف منابع مالی در تولید و امور اجتماعی از قبیل درمان و سلامت مردم و توسعه زیرساخت‌ها و کارهای عمرانی در سراسر کشور از مشکلات جامعه کاسته خواهد شد.

فراکسیون اصولگرایان مجلس تاکید کرده‌اند که انصراف ۲۵ درصد دریافت‌کنندگان برای دولت بودجه‌ای معادل بودجه عمرانی توزیع شده در سال ۹۲ فراهم می‌کند.

در بخشی دیگر از این بیانیه آمده است: از دولت انتظار داریم در این اقدام ملی و وسیع و پیچیده، تدبیر لازم و مدیریت کارآمد را به‌کار گیرد تا تجربه تلخ توزیع سبد کالا تکرار نشود.

همچنین انتظار داریم درآمدهای حاصل از این صرفه‌جویی را با اهتمام جدی صرف موارد وعده داده شده از قبیل درمان، تولید، اشتغال، پروژه‌های عمرانی و... نماید. وحدت مدیریت، داشتن راهبرد واحد و هم‌نظری مدیران ارشد دولت در روش‌های اجرایی از ضروریات توفیق این طرح ملی است.

اصولگرایان مجلس همچنین از دولت خواسته‌اند با توجه به شرایط اقتصادی کشور و فشارهای ظالمانه نظام سلطه در تحمیل تحریم‌ها احتیاط لازم را در افزایش قیمت‌های حامل‌های انرژی فراموش نکند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها