در ضیافت شام کاری ظریف و اشتون

محورهای مذاکرات وین 3 مشخص شد

رئیس هیات کارشناسی ایران پس از پایان مذاکرات سه روزه با کارشناسان 1+5 در وین گفت: رفته رفته به جلسات نهایی و کار روی پیش‌نویس نزدیک می‌شویم.
کد خبر: ۶۵۹۵۷۲

به گزارش واحد مرکزی خبر، حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه ایران که ریاست هیات ایران را در این مذاکرات برعهده داشت، پس از پایان این نشست گفت: در این جلسات کارشناسی می‌توانیم ایده‌هایی را نسبت به مسائل مورد اختلاف بپرورانیم و برای تسهیل تصمیم‌گیری مقامات سیاسی آماده کنیم و بر همین اساس این جلسات، می‌تواند بسیار مهم باشد.

بعیدی‌نژاد افزود: طی این سه روز نشست مباحث خیلی خوب فنی مطرح شد، طرفین خیلی جدی بودند و همه اعضا با آمادگی در جلسه شرکت کرده بودند. مطالعه‌ای روی مسائل مختلف کرده بودند و ما توانستیم نتایج بررسی‌های همه هیات‌ها را مرور کنیم. خوشبختانه در ذیل این مباحث، ایده‌های نسبتا خوبی در واقع شکل گرفت که باید از لحاظ فنی بیشتر در مورد آنها کار شود.

بعیدی‌نژاد گفت: مجموعا با مباحث جدی که صورت گرفت و با توجه به آن پشتکاری که هیات‌ها از خودشان نشان دادند ما امیدوارتر شدیم که بتوانیم روی برخی از مسائل فنی ان‌شاءالله پیشرفت داشته باشیم.

مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 در چارچوب گام پایانی توافق ژنو به ریاست حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه ایران و اشتفان کلمنت، دستیار ویژه کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از صبح روز پنجشنبه در وین آغاز و بعدازظهر شنبه پایان یافت.پس از مذاکرات کارشناسی قرار است سومین دور مذاکرات ایران و 1+5 درباره گام پایانی توافق‌نامه ژنو به مدت دو روز از روز سه‌شنبه در شهر وین برگزار شود و فردا نیز محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از آغاز مذاکرات ایران و 1+5 در یک شام کاری در وین، به گفت‌وگو و انجام هماهنگی‌های اولیه درخصوص این دور از مذاکرات می‌پردازند.

آمریکا: بعد از هر مذاکره به اسرائیل گزارش می‌دهیم

در همین حال یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت که دولت این کشور بعد از هر دور مذاکره با ایران به مقامات اسرائیل گزارش کار می‌دهد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، این مقام ارشد دولت آمریکا در نشستی خبری که مجری تاکید کرد تا آخر این نشست از او با این نام یاد می‌شود، به پرسش خبرنگاران پاسخ داد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه صهیونیستی هاآرتص که پرسید چرا بار آخر، برخلاف مذاکرات قبل به مقامات اسرائیلی درباره ایران گزارش ندادید، گفت: ما همیشه به مقامات اسرائیل گزارش کار داده‌ایم حال این گزارش یا با سفر من به اسرائیل بوده و یا از طریق تلفن یا ویدئو کنفرانس.

وی همچنین درباره این پرسش که آیا آمریکا به ایران پیشنهاد داده است که راکتور آب سنگین اراک به راکتور آب سبک تبدیل شود، گفت: من قصد ندارم درباره پیشنهادهای مربوط به راکتور اراک، در اینجا صحبت کنم.

خبرنگار واشنگتن‌پست پرسید ایرانی‌ها در هفته‌های اخیر تکرار کرده‌اند که تحت هیچ شرایطی از راکتور اراک دست نمی‌کشند. نظر شما چیست؟ مقام ارشد دولت آمریکا گفت: ما کاملا صریح و روشن با یکدیگر صحبت می‌کنیم. بنابراین فکر نمی‌کنم درباره مواضع موجود هیچ ابهامی وجود داشته باشد. آنچه ما بر آن تمرکز داریم، بحث‌هایی است که در داخل اتاق مذاکرات مطرح می‌شود و نه آنچه هر فردی در بیرون از این اتاق مطرح می‌کند.

این مقام دولتی آمریکا همچنین در پاسخ به پرسشی درباره حرف و حدیث‌های مطرح شده درباره احتمال معرفی ابوطالبی به عنوان سفیر جدید ایران در سازمان ملل گفت: ما نگرانی‌ جدی خود را در این باره به دولت ایران اعلام کرده‌ایم. وی افزود: اگر این گزینه دنبال شود، مشکل‌ساز خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها