کنسرت گروه پالیز در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد

یاد مشکاتیان در تهران زنده شد

کنسرت گروه پالیز به خوانندگی مجتبی عسگری و آهنگسازی سعید هنرمند پنجشنبه شب ۲۲ اسفند ۱۳۹۲ در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.
کد خبر: ۶۵۶۲۸۶
یاد مشکاتیان در تهران  زنده شد

نکته‌ای که بیش از هر چیز در این اجرا به چشم می‌آمد این بود که حاضرین در سالن که عموما از مخاطبان خاص موسیقی ایرانی بودند اجرای یک گروه جوان موسیقی ایرانی را به صورتی زلال، شفاف و به دور از ذوق زدگی‌های صدایی و سازی نظاره گر شدند. همین سادگی و در عین حال آرامش مقدمه‌ای شد برای یک شب موسیقایی که اختصاصا به موسیقی ایرانی می‌پرداخت بدون اینکه از بدعت گذاری‌های خاص و پر سر و صدا خبری باشد.
در قطعه طالع بی‌شفقت (به یاد پرویز مشکاتیان) کار با همراهی کمانچه و سنتور آغاز شد و در ادامه بقیه نوازنده‌ها به گروه ملحق شدند.
چهارمضراب از دیگر قطعات ارائه شده در بخش اول بود که در آن جملات محوری قطعه توسط نوازنده‌ها پاس کاری می‌شد. پایان بندی این قطعه به عهده نوازنده تار ترگل خلیقی بود.
در ادامه خلیقی خود ساز و آواز را با نوای تارش آغاز کرد و در ادامه با اشاره سر ستار خطابی و یاسمن شاه حسینی که به ترتیب ناوزندگی تنبک و عود را به عهده داشتند در اجرا به او ملحق شدند. بم تار و کمانچه هم به این گروه ملحق شدند و در ادامه کدخدازاده (نوازنده سنتور) هم کار خود را آغاز کرد. در این بخش و در مصرع «دست از طلب ندارم» اوج تحریرهای زینتی در صدای عسگری قابل شنیدن بود.
با استراحت چند دقیقه‌ای گروه به استقبال بخش دوم اجرای گروه پالیز رفتیم. در بخش نوا هم مقدمه، ساز و آواز (شعر از هوشنگ ابتهاج)، مطب مهتاب رو (شعر از مولانا)، ساز و آواز، ساز و آواز (شعر از هوشنگ ابتهاج)، عقل من و جان من (شعر از مولانا)، طرح سازی (کار وعمل) و قافله سالار (شعر از مولانا) به مقام اجرا گذاشته شدند. در اینجا بود که سولماز بدری تکخوان پالیز برای همخوانی به گروه ملحق شد.
بعد ازمقدمه نوا که تمامی نوازندگان در آن به اجرا پرداختند نوبت به ساز و آواز با شعر ابتهاج رسید که در آن تحریرهای بلبلی خواننده هم ارائه شد.
قطعه مطرب مهتاب رو با شعری از مولانا ادامه اجرای امشب را با اولین همخوانی بدری و عسگری رقم زد. طراحی این قطعه خلوت و در عین حال زیبا و بود و هم نشینی‌اش با شعر مولانا بر این زیبایی افزوده بود.
ساز و نوا از دیگر بخش‌های اجرای پالیز، بسیار سریع و ضربی بود و مورد استقبال حاضران قرار گفت.
گروه پالیز متشکل از علیرضا کدخدازاده (سنتور)، ترگل خلیقی (تار)، مرتضی مختاری (کمانچه)، یاسمن رضوانی (بم تار)، ستار خطابی (تنبک) و یاسمن شاه حسینی (عود) به اجرای برنامه در دو بخش سه‌گاه (با اشعاری از حاظ) و نوا پرداختند. خوانندگی این کنسرت را هم مجتبی عسگری خواننده جوان و خوش آتیه موسیقی ایرانی به عهده داشت و سوالماز بدری هم به عنوان همخوان در این اجرا حضور داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها